Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rena

Aktiv medlem
Hej!

Min Dimage 7i är trasig och jag befarar att reparationen blir dyr och jag knappt får ut nått på min försäkring så jag funderar på att köpa en ny kamera.
Har i dagsläget en uppsättning gamla AF-objektiv. 35-70/4, 28-135/4-4.4 och ett 50/2,8. Dessa är från slutet av 80-talet. Har även en blixt till 7i.

Skall jag satsa på att köpa en D7D eller skall man gå över till Canon o köpa en 350D.

Det känns betydligt bättre med en 350d, mycket beroende på att Canon har mer tillbehör.
Samtidigt vet jag inte om mina gamla objektiv gör D7D till rätta.
Behöver komplettera med något mer vidvinkelaktigt.

Vad hade ni gjort?

Rena skrev:
Vad hade ni gjort?

Köpt en 7D. ;)

Stod inför ungefär samma val i höstas (på den tiden var alternativen Nikon D70 och Canon 20D, 350D fanns inte), med en uppsättning Minoltaobjektiv till min gamla kamera. Var också lockad av det större utbudet av framför allt objektiv hos de andra tillverkarna, men allt jag tror jag någonsin kommer att behöva finns även för Minolta. Dessutom kändes den kameran överlägset bäst...

Rena skrev:
Vad hade ni gjort?

Jag är på gång att köpa en Dynax 7d, detta utan att min 7i är trasig eller att jag har Minoltaoptik. Har dock den stora blixten HS 5600D...

I det stora hela så är det en kostnads & känslofråga för dig, 350D kostar mycket mindre samt ger bra bildkvalite. Ang. systemets storlek så tycker i alla fall jag att man ska ha oerhörda krav på systemstorlek för att sakna något i Minoltasystemet.

Dynax 7D är som sagt dyrare än 300D (uppemot 20D:s pris) & jag föreslår att du känner på den & jämför med 350D, skillnaden i byggkvalitet & handhavande är ojämförbar! Om man inte är så känslig för detta & vill spara pengar så är 350D given. Den är dessutom klart mindre & lättare om man nu värdesätter det.

D7D har även marknadens bästa sökare i sin klass & du ska veta att de andra har mycket tråkiga sökare (Pentax har hyfsade). Nu är du i & för sig van 7i:s EWF så du kanske inte är så känslig på den biten, en stor ljusstark sökare är annars underbart...

Huruvida dina objektiv gör kameran rättvisa får någon annan svara på då jag aldrig kört Minoltasystem med AF utan Minolta & Nikon MF under 80-talet, Canon EOS under 90talet samt div. digitalkompakter + Hasselbladsystem under 2000-talet. Glömde Chinon under 70-talet + en massa annat. (Har aldrig varit märkesfanatiker vilket i & för sig kan bli dyrt).

Minoltan är ngt brusfriare men 350D ger ngt högre detaljupplösning. Jag bryr mig inte så mycket i dessa skillnader då jag för egen del inte kommer att göra så stora kopior så att jag kommer att fundera över det. Däremot så kommer jag att uppskatta att med ljusstark optik kunna använda 800-1600 Asa & med hjälp av den inbyggda bildstabiliseringen kunna ägna mig åt min favvosysselsättning, att dokumentera min familj i befintligt ljus även i svåra ljusförhållanden. Har tidigare gjort det med några gamla mätsökarkameror & 400-800 Asafilm.

Jag är lite kär i Minoltan så bilda dig en egen uppfattning & lyssna inte enbart på oss som för stunden kan vara lite färgade i vår uppfattning.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar