Hejsan, jag har inte sett någon "diateve" för mellanformat, men det borde ha tillverkats för formatet var mycket utbrett förut innan småbildsformatet kom.
Om du har fastnat för formatet och vill visa dina bilder är det en projektor som gäller. De är dock ganska dyra. Man kan få en "handvevare" från 50-60-talet för runt 1000-1500 kr. Har för mig att
www.lpfoto.se har en i sin kommande fotoauktion. Vill du har lite mer funktioner och bekvämlighet ska du söka efter en Rolleiprojektor från 60-70-talet, men de kostar runt 3000-5000 kr i begagnataffärerna. Sök efter privatpersoner som säljer, då brukar det bli en tusenlapp billigare. Jag har nyligen scannat igenom marknaden efter olika modeller, hör av dig om jag ska vara mer specificerad.
Snabblabben brukar kunna ta 120-filmer och göra förstoringar. De brukar dock sätta sin gräns vid A4-förtoringar ungefär. Alla kanske inte är så pigga på det heller. Annars finns det proffslappp som fixar förstoringar, kolla bland Länkarna och browsa igenom deras prislistor så hittar du exempel.
Proffslabben kan även utföra scanningar, men det kostar. Scannrar för mellanformat är annars dyrt, Nikon 8000 och Polaroid Sprintscan 120 kostar båda runt 35000 har jag för mig. Men det finns flatbäddsscanrar som klarar biffen hyfsat. CanoScan 2400 och Epson 2450 är min stalltips. Har inte provat någon av dem iofs. Epsons modell är precis nylanserad och den verkar vara bra. Upplösningen och dmax duger även för småbild, även om skärpan kanske inte är den bästa, i alla fall inte jämfört med det två tidigare nämnda.
Kostnaderna brukar raka iväg om man ska ta sig in i ett nytt format...