Annons

Vad gör ni vid agiteringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

När jag framkallar min film så agiterar jag varje 30 sek och eftersom det tar ca 18 minuter innan jag är klar så blir det många vändningar.

Jag har kommit på att under den här tiden hinner jag faktiskt tömma och fylla en diskmaskin (men man måste titta på klockan hela tiden).

Vad går ni då ni väntar på att vända den lilla burken?

/ Marcus

Jag plockar fram sköljvatten, häller upp stopp och fix och blandar Photoflo när jag väntar på framkallningen. Under fixeringen så häller jag av framkallare i återvinningsdunken och diskar använda kärl. Och så passar jag på att glömma bort att sätta en pinne i loggen för fixanvändningen.

Ungefär detsamma.
Hinner starta datorn så att man kan leka en stund under tiden det sköljer.

Om min framkallningstid överstiger 10 min så agiterar jag i 10 sekunder och 1 gång / minut.

Ska bli spännande i kväll.
En kompis-kompis 3 år gamla bröllopsbilder på en delta 400 i 15,5 minut.

Tiden för framkallaren är 3-4 minuter så jag kollar fixtid och bläddrar i tidningen under tiden.
När jag fixerar sköljer jag av litermåttet för framkallaren, ställer in sköljvattnet och annat praktiskt.

"Skåningen" skrev:
Själv så tittar jag på Tv. Faktiskt riktigt trevligt......
Det är säkert trevligt att titta på TV, men om jag gjorde det under framkallningen skulle jag definidivt glömma att agitera (har kanske med åldern att göra). Åtminstone om jag tittar på ett bra program. Jag föredrar att titta på klockan.

Marcus, vad använder du för film och framkallare eftersom du behöver 18 min framkallning?

Olle

Olle skrev:
Det är säkert trevligt att titta på TV, men om jag gjorde det under framkallningen skulle jag definidivt glömma att agitera (har kanske med åldern att göra). Åtminstone om jag tittar på ett bra program. Jag föredrar att titta på klockan.

Marcus, vad använder du för film och framkallare eftersom du behöver 18 min framkallning?

Olle

Jag skrev kanske lite dumt. Jag menar total tid för både framkallning, stoppbad och fix.

Jag använder Ilford Fp4+ med D76 dillution 1+1

/ Marcus

Skada

Mina händer (och min diskbänk) har börjat få syreskador.Inga stora, men det märks. Visst kan man använda handskar, men jag känner mig som en "musdoktor" med handskarna på.

Hur gör ni för att skydda händerna ?

/// NIKLAS

Olle skrev:

Varför inte använda en timer?

Vid riktigt långa framkallningstider som 18 minuter behöver man inte agitera varje minut. Man få finare korn om man minskar på agiteringen.

Jag framkallar ofta 20-40 rullar varje gång så jag har fullt upp med att blanda kemi, hänga upp filmer, kolla temperaturer, skölja rent dosor mm.

Har någon gång kört två eller tre dosor samtidigt när det varit stressigt.

Re: Skada

"Skåningen" skrev:
Mina händer (och min diskbänk) har börjat få syreskador.
Hmm...
Syraskador kanske...

Blir dina händer torra och huden spricker?
Då har du som jag ngt som kallas husmorshänder.

I så fall är det inte syran som är ett isolerat problem utan all kontakt med vatten och värst tillsammans med diskmedel eller tvål.
Det enda som hjälper är en riktigt bra hudkräm.
Den bästa jag har hittat behöver man läkares recept för att få ut.
Tror det står Essex kräm med 20% popylenglykol eller ngt liknande.
Mala mig om du vill veta exakt.

Re: Skada

"Skåningen" skrev:
Mina händer (och min diskbänk) har börjat få syreskador.
Hur gör ni för att skydda händerna ?

Handskar!

Min övertygelse är att varningsmärkning och texter inte är ditsatta utan orsak och att kemin således inte är att leka med.
Skulle t ex inte vilja få outspädd Rodinal på näven.

Brummelisa skrev:
Vad går ni då ni väntar på att vända den lilla burken?
Kaffekoppen i ena handen, telefon fastklämd så där nackskaderiskabelt mellan öra och axel och vattenkannan för blommorna i andra handen. Var 30:e sekund är det vattenkannan som ställs ner en stund.. Vanligaste framkallartiden (5,20) vänder jag aldrig, bara snurrar lite, det funkar..

ANNONS