Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör ni som standard i photoshop med fotografier?

Produkter
(logga in för att koppla)

chrsal

Medlem
Vad har ni för vana att alltid göra med era foton i PS?

Vissa gör oskarp mask, ändrar bitdjup, autonivåer osv. Beskriv gärna vad ni själva brukar göra och även varför

Skärper lite smått samt ändrar bitdjup för att spara till jpg. Sparar även en kopia med fullt bitdjup i .psd.

Exponering
Shadow / Highlight
Kontrast
Färgkorrigering / färgstick

sedan när jag skall använda den till något tex webben
förminskar, kollar så rätt färgprofil och skärper den

Känns som att skjuta mygg med kanon.

Allt det kan man tex göra med gratisprogrammet Gimp och så har man sparat ett antal tusenlappar som man kan lägga på optik.

Eftersom jag fotar i RAW så gör jag allt med bilden och helt och hållet beroend på vad bilden ska användas till! En del har jag macro på men det mesta är hands on så att säga! Visst det tar tid men jag tycker det är lika kul som att ta bilden.
Många bilder kan jag hålla med om att man hade klarat sig utan PS men jag är van vid PS och har haft det sedan ver. 3 från någonstans i början av -90 talet. Så därför håller jag mig kvar vid det.

Allt det kan man tex göra med gratisprogrammet Gimp och så har man sparat ett antal tusenlappar som man kan lägga på optik.

Men nu var ju frågan vad man gör som standard, dvs med de flesta bilderna som man öppnar i Photoshop.
Att då skriva alla detaljer som man gör, men olika beroende på vilken bild är ju inte helt rätt.
Mycket av standardarbetet kan man göra i alla program, just pga att det är standardsaker ;)

Att lägga ner timmar för att fixa till en porträttbild kan ju inte anses vara standard. Det gör man med få bilder.

Digitalt: Nivåer/kurvor/storlek/vinjett/save for jpeg. D3an har oftas exponerat så bra att det krävs lite justeringar. Har mer eller mindre slutat efterskärpa de digitala bilderna från den.

Analog: Mer fokus på nivåer eftersom scannern ofta har lite dålig koll. Kurvor och kontrastjusteringar. Dammborttagning!!! Crop/resize... save for jpeg.

Sen är det all retush på modellbilder men är ju inte riktigt basjusteringar. Använder ofta Exposure 2s filmplugin för att addera korn - även på analoga bilder. Detta eftersom kornet ofta är så fint på scans att man måste addera ytterligare för lite känsla hehe...

BAW

Öppnar i Camera RAW, prickar vitbalansen på en neutral yta, ökar ofta ungefär 500k för att slippa det kalla sterila nikon-instegskamera-med-blixt-utseendet, brukar ofta öka svärta två eller tre steg, och sen dämpar jag av bakgrundsfärger som sticker ut för hårt.

Efter det öppnar jag bilden, kör en 30% NoiseNinja-autoprofil (om jag har haft högre ISO än 800), skalar ner den till 1024x683 pixlar och kör ibland en till 30% profil, för att sedan lägga på ett 50-100% lager sharpen beroende på motivet och till sist 2% monokromt brus.

Sen tror jag, när jag tänker på det nu, att jag antagligen inte har mer än 50 bilder som är helt omanipulerade på efterhand. Jag är alltid där och rotar manuellt ett bra tag före jag blir nöjd med saker och ting, om det inte är plojkort för typ dagboken eller liknande, då är jag inte lika pedant.

Konverterar råbilden i Digital Photo Proffesional till 16-bit tiff så att jag får färger och sånt klart direkt (i DPP kan man spara raw med samma inställningar som man väljer för jpg i kameran).
I PS justerarar jag kontrast, beskär och i vissa fall även skuggor och högdagrar.
Skärper med USM och sparar i lite olika storlekar beroende på användningsområde.

Föredrar Photoshop före GIMP som jag upplever som ett leksaksprogram. Har provat GIMP och jag måste erkänna att det var ingen positiv erfarenhet.

Föredrar ett program som jag trivs med. Efter en grundbearbetning i ACR blir det beskärning och erforderlig retusch i Photoshop samt vid behov så tar jag till Neat Image för att få bort eventuellt störande brus. Slutligen eventuell justering av kontrast samt en avslutande uppskärpning efter att storleken grejats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar