Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör ni med era foton efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

hakanv

Aktiv medlem
Jo, jag tycker att det skulle vara roligt att få veta vad ni gör med alla fotografier som ni har tagit (digitala/analoga).

För egen del var mitt senaste projekt att göra om två färgbilder till svart-vita dito, och sedan skriva ut dom på min A3-skrivare för att sedan hänga upp dom på väggen i köket.( se bilden här nedan)

Dom flesta fotografier stannar dock i datorn, men ibland så skickar jag dom till t.ex. On-Off för framkallning åt andra personer (vänner o bekanta).

En del av bilderna hamnar på min hemsida www.vikander.nu

Eftersom jag är en glad amatör inom fotograferingskonsten, så säljer jag inga bilder (ingen har frågat mig om dom får köpa av mig).

Hur gör ni med era bilder? Var tar dom vägen? Är dom bara i datorn/i en låda/fotoalbum/sålda/ eller?? Vore kul att veta.

:) Håkan

Bilagor

• crw_0002.jpg
    crw_0002.jpg
    48.3 KB · Visningar: 753
hakanv skrev:
Jo, jag tycker att det skulle vara roligt att få veta vad ni gör med alla fotografier som ni har tagit (digitala/analoga).

För egen del var mitt senaste projekt att göra om två färgbilder till svart-vita dito, och sedan skriva ut dom på min A3-skrivare för att sedan hänga upp dom på väggen i köket.( se bilden här nedan)

Dom flesta fotografier stannar dock i datorn, men ibland så skickar jag dom till t.ex. On-Off för framkallning åt andra personer (vänner o bekanta).

En del av bilderna hamnar på min hemsida www.vikander.nu

Eftersom jag är en glad amatör inom fotograferingskonsten, så säljer jag inga bilder (ingen har frågat mig om dom får köpa av mig).

Hur gör ni med era bilder? Var tar dom vägen? Är dom bara i datorn/i en låda/fotoalbum/sålda/ eller?? Vore kul att veta.

:) Håkan

Säljer det mesta!
Ilkka

Det här var en tråd i min smak, mest eftersom att jag inte gör så mycket alls med bilderna. Man kanske kan få några tips, jag är liksom du glad amatör.

Jag plåtar i stort sett endast digitalt. De flesta bilderna blir liggande på datorn, som ett dåligt samvete då jag vet att jag borde bringa ordning i dem. Då och då sitter jag och tittar på dem och försöker bedöma dem, öppnar dem i PS och leker lite med dem osv.

En del kommer dock ut på papper, i stort sett enbart genom ProPrint. Jag väljer ut lite bilder jag är nöjd med för att jag vill se dem på papper (ska investera i en färgskrivare framöver, skulle vara kul att ha lite mer kontroll, något som jag totalt saknar då jag fortfarande inte riktigt lyckats få knas på det här med färgprofiler). Dessa brukar också påtvingas släkt och vänner för beskådan. Sedan fotar jag ju lite för mitt eget företag, de fåtaliga lyckade hamnar i portfolion och på hemsidan, http://www.phosforos.com.

Ibland ger jag bort lite bilder, och i veckan drog framkallade jag på uppdrag av min flickväns syster ett hundratal på hennes dotter (flitigt avbildad). Hon blev jättenöjd och tycker jag skulle satsa på en karriär som barnfotgraf då hon vet många som inte är nöjda när de går med kidsen till en ateljé. Jag förklarade att det nog beror på min goda kontakt med just det här barnet (vi känner ju varandra väl så bilderna tas under avslappnade förhållanden, något jag tycker ofta saknas i barnbilder) att bilderna blir så bra. Andra ungar skulle nog bara bli pannkaka om jag skulle storma in med en kamera.

Fast det var ju en liten avvikelse från ämnet.

En bild har jag använt som förstasida till Kraus99 (http://www.kraus99.com, ni som är fotointresserade kan finna det mödan värt att kolla under Arkiv, det finns en del fotoartiklar där, t.ex. Saudek och Sigismondi, i tidigare nummer) som jag gör webdesignen för, någon annan på annan plats i publikationen. Jag planerar också att göra en egen hemsida där jag kan lägga upp lite, bara för att nån förhoppningsvis ska se dem. Har idag börjat fundera lite på designen, så jag hoppas jag ska orka ta mig i kragen.

På sikt hoppas jag få ihop tillräckligt med bra och sammanhängande bilder för nån form av utställning - kanske inte offentligt men iallafall för mig själv. Men då jag fotar ganska ogenomtänkt för tillfället lär det dröja. Har dock eventuellt några idéer på gång som jag ska försöka ta tag i.

/Tor

En del lägger jag upp här för at se om de tilltalar fler och se vilka förbärringar jag kan göra. Jag gör förstoringar och tvingar mina kamrater att ta emot dem på sina högtidsdagar och liknande. Några bilder har jag sålt som förstoringar och några ligger på komersiella företags sidor. Kör ut bilder via nätlabben i olika storlekar. Bilder är bäst på papper. Vissa bilder landar på min nätplats.

Naturligtvis hamnar en och annan här på Fotosidan också... Med förhoppningar om kommentarer. Det glömde jag att säga.

Jag säger som Gunnar Smoliansky:
"Man tar ett papper ur sin kartong, gör en bild, och lägger tillbaka det i en annan kartong".

Så sant, så sant...

hakanv skrev:
Alla alternativ, fast inte på en och samma bild då..

Känner också igen det där med att ta ett papper ur en kartong och sedan lägga det i en annan;)

Jag deletar dom från hårddisken så att jag får anledning att gå ut och fota igen ;)

Skämt och sido, jag lägger upp dom här, jag fyller mina väggar, jag ger bort och säljer. Ibland har jag ställt ut dom.

Det blir mycket från en kartong till en annan.

Men det gäller ju ofta samma sak med dimanter har jag hört. Fullt sjå med att hitta dem och sedan låses de in under jord igen. ;)

Jag "arkiverar" det mesta.
Har faktiskt inte en enda bild i pappersform som jag själv har tagit.

Jag har ganska dåligt samvete för att jag har så dålig ordning på mina bilder...skulle behöva fixa ett strukturerat (digitalt) arkiv. Jag funderar på att bygga mig själv nån databaslösning där jag kan indexera varje bild på ett bra sätt, så att de blir lätta att hitta igen. Nu så har jag mängder med mappar på hårddisken att leta igenom om jag vill hitta en specifik bild.

Jag sparar på alla bilder jag tagit i datorn (vet inte varför) En del av dem hamnar på min hemsida: http://www.photoshopen.se/ men det är mycket jobb och lägga ut bilderna där, så det blir bara en gång i veckan , några få skriver jag ut om de är xtra bra.

Jag brukar oxo experimentera lite med dem i P S och N I, man måste ju ha övnings-material.
Strukturen har lagt upp efter månad och dag, det börjar bli mycket nu..

Bilagor

• minime.jpg
    minime.jpg
    37.7 KB · Visningar: 340
Visst ligger en del bilder på hårddisken, även om jag fotar analogt. Egentligen är det fler bilder som ska ligga på hårddisken, som mellanlagring innan verken bränns in på CD.
Jag har slutat lägga in bilder i album, och skriva minnestexter till dem.
Nu ägnar jag mig åt så många olika projekt inom svartvitt och dia så nästan alla bilder jag tar kommer väl förhoppningsvis att bli en utställning eller visas upp på annat sätt. Förmodligen tävling eller någon annan form. Jag tar också en hel del bilder för att vara med i en tävling, där inlämningen är senare i år.
Bildspel tycker jag också är roligt att skapa och visa upp.

Kul!

Det var ju riktigt roligt att få veta vad en del gör med sina fotografier. Inga fler som vill berätta vad dom gör med bilderna efter exponeringen?

Emellanåt gör jag ett bildspel i Windows Moviemaker. Det är egentligen ett videoredigeringsprogram som finns i XP. Lika lätt som det är att redigera videofilm med det, är det att göra bildspel med musik/speakerröst/för och eftertexter/övergångar m.m.

Ett annat program som jag använder ibland, är Plus digital media edition. Det är ett programpaket som bl.a. innehåller en funktion (Photo story) där man gör ett bildspel med ljud/speakertext m.m.

Photostory har också en mycket smart panoreringsfunktion som man använder i bildspelet om man vill.En mycket rolig och effektfull funktion.

Vill du prova programmet,laddar du ner det här:
http://www.microsoft.com/windows/plus/dme/Try.asp

Instruktioner för programmet finns här:
http://www.multimedia.skolverket.se/scripts/view/frame.asp?i=116243

Ha så kul
/Håkan

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto