Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag med den genererade ICC-profilen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fifty

Medlem
Hej, jag har nu under flera månaders tid till och från gett mig på det här med färghantering men känner mig lika irriterad och frustrerad varje gång.

Nu har jag i alla fall kommit en bit på vägen och köpt mig en Pantone Huey som jag kalibrerat min skärm med. I samband med att skärmen kalibrerades skapades också en icc-profil för min skärm. Var och i vilket sammanhang ska denna användas?

Om jag förstått det rätt ska denna profil INTE bäddas in i bilder och INTE användas under Proofing i Photoshop. Så vad har man den till?

Profilen berättar för ditt grafikkort hur signalen till din skärm ska se ut för att generera "rätt" färger. ICC-profilen är alltså specifik för din datorn tillsammans med din skärm.

Detta ska inte blandas ihop med färgrymderna i Photoshop och liknande program.

Jaha, då förstår jag nog lite bättre i alla fall =). Men ska man inte aktivera, välja eller bocka i den någonstans för att den ska bli aktiv? Eller det räcker kanske med att jag anger den genererade icm-profilen som standardprofil i Windows färghantering?

Nu kan inte jag Windows tillräckligt bra (kör mac) för att säga om det räcker med att ange den som standard. Men det låter ju som det.

Vi får hoppas nån annan svarar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar