Annons

Vad gör jag för fel (fåglar/statiska objekt)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Krasnojarsk

Medlem
Hej!

Första gången jag skriver här, men har läst forumet länge. Jag har en fråga, som säkert har en enkel lösning.

Jag undrar helt enkelt varför det ser ut som nedan ofta när jag tar kort på hyfsat stillastående objekt med mitt Tamron 90/2.8 och D7000 (ofta på AF-C, men samma på AF-S, ofta continuous burst, ofta inte, samma sak på båda). Inget stativ. Jag inser såklart att detta inte är något "fågelobjektiv", och autofokusen hänger nog inte med om man tar flashiga bilder på flygande tranor och sådant, men en gående kråka...? Om bildkvaliteten på den uppladdade bilden räcker till för er, vad är diagnosen för den här bilden? Missad fokus? Skakningsoskärpa? För litet fokusområde? All of the above? Det jag helst skulle vilja göra är att ta bilder som dessa, och croppa. Jag skriver inte ut i större än 20x30cm, så det behöver inte vara extrem kvalité på upplösningen. Men jag vet också att detta objektiv kan ta otroligt skarpa bilder, och det har jag även tagit, t.ex. på fåglar som är 90 cm ifrån mig (porträtt på kajor, t.ex. :)). Men varför blir fåglar/objekt en salig röra av oskärpa och (ofta) CA när jag vill kolla närmare?

http://img.photobucket.com/albums/v66/Krasnojarsk/PLS_9928.jpg

EXIF i urval:

Tamron 90/2.8
ISO 100
f/3.5
1/200 sek (samma slutare ger samma resultat även för mer stillastående fåglar)
P-läget (D7000)

Jag är mycket tacksam för en förklaring, och kanske tips på vad jag kan göra för att förbättra detta. Ja, jag skulle kunna köpa något 2-300mm-objektiv med VR, men eftersom denna fotografiformen endast är ett sidointresse, föredrar jag att leka med det jag har för tillfället. 90% av bilderna med mitt Tamron är ju ändå t.ex. macro.

Hälsningar,
Pyotr
 
Jag kanske inte är rätt person att svara på detta, men jag tror det är som du misstäker flera faktorer som spelar in. För lång slutartid (fågeln rör sig), skakningsoskärpa (du rör dig). Dessa två tror jag är de största bovarna. Nu är bilden lite liten för att se hur "dålig" den är. Ett tips kan ju vara att du provar att nästa gång så tar du med en väska eler dylikt som du kan ha som stöd och eliminera den värsta skakningsoskärpan. Sen kanske också ha en kortare slutartid. Sikta på runt 1/1000 och se om du märker någon skillnad.

Hoppas det kan var till någon hjälp. Lycka till!
 
Tack för svar! Ja, slutartiden ser faktiskt ut att vara i långsammaste laget. Dock har jag provat liknande situationer (kan tyvärr inte hitta någon bild) med t.ex. 1/1250, där resultatet varit mycket likt, det var iallafall inte "fjäderskarpt". Så det kanske är missad fokus ändå? Det är dock skumt, eftersom fokuspunkten ligger på fågeln i fråga (särskilt när jag kör AF-S). Men jag ska prova ditt tips att ta med ett stöd till nästa gång, tack!

Pyotr
 
Bilden är lite för liten men jag tycker inte jag ser skärpa någon stans? Just när man lär sig detta moment att "sätta skärpan" är fåglar på gräsmatta väldigt bra. Man brukar se tydligt i gräset var skärpan sitter.

Får Du inte skärpa på någon plats har Du två möjliga orsaker:
1. Skakoskärpa = för lång slutartid.
2. Undermåligt objektiv.
 
Ja, det håller jag med om. Vissa bilder har som sagt en klar, fokuserad klump av gräs. Det känns som det klassiska inom felfokusering. Men, är detta en ren träningsfråga? Vissa gånger kan jag faktiskt hålla mig blickstilla, ta kort på ett helt stillastående objekt (t.ex. en fågel som inte rör sig på 10 sek), vara helt säker på var skärpan ska sitta, och ändå...inget? Är det då kameran som inte kan fokusera p.g.a. t.ex. storleken? Den har ju definitivt tid på sig att tänka, som sagt, det är ingen flygande häger 800m bort.

[Edit]: Här är en croppad bild där vingarna ser ut att vara hyfsat i fokus:

http://img.photobucket.com/albums/v66/Krasnojarsk/PLS_9935-2.jpg

ISO 100
f/3.2
1/160

Men det blir igen suddigt om jag vill croppa ännu mer. Jag undrar t.ex. varför det blir så på det avståndet, men inte när jag står på kanske 2m (crop), dock 1/320 och kanske bättre ljus, men ändå? Se bilden nedan:

http://img.photobucket.com/albums/v66/Krasnojarsk/PLS_9661-3.jpg

Och vad menas här med "undermåligt" objektiv? Tamron 90/2.8 är bevisligen lysande där det ska vara det, dvs. macro och liknande. Ska det inte kunna fokusera på ett litet objekt ~4-5 meter bort? Det vore intressant att se hur det skulle bli med t.ex. manuell fokus och inställning via inzoomning i LiveView...men fåglar är oftast inte samarbetsvilliga.

Tack för era svar!

Pyotr
 
Det är väldigt svårt att bedöma skärpan på dina exempel, så jag kan inte uttala mig utifrån dem. Jag utgår i stället från det du skriver.

Om du inte är nöjd med skärpan tycker jag att du ska testa din utrustning ordentligt. Skippa fåglarna när du gör det och prova med både manuell fokus och AF på fasta föremål som är i exempelvis en kråkas storlek. Prova på olika avstånd, men i första hand med största bländaren för att få så kort skärpedjup som möjligt. Ändra ISO för att få olika slutartider om du tror att det är där felet kan ligga. Som någon annan skrev kan gräs vara bra för att se om skärpan ligger framför eller bakom.

Kolla på bilderna på skärm i 100% storlek. Får du inte skärpa någonstans trots snabb slutartid - lämna in objektivet för koll. Får du skärpa framför eller bakom - lämna allt till verkstan för åtgärd av AF.

Tycker du att skärpan brukar vara ok med det objektivet där avståndet till motivet är lika långt bort som kråkan? Eller på oändligt?
Har du något annat objektiv att jämföra med?
Du kan ju också skriva ut en testlkarta för AF att fotografera på nära håll. Jag hittade en på http://focustestchart.com
Där hittar man en pdf med instruktioner och testkarta.

Lycka till
(fokusproblem är ett helvete jag inte önskar någon)
 
Jättebra råd, tack så mycket! Jag tror inte att jag har mekaniska problem med fokus, eftersom den funkar väl när jag tar macrobilder, vid oändlig och när objektet är närmare (se råkan i mitt uppdaterade senaste inlägg). Men jag vet inte, skulle man t.ex. kunna skicka in sin objektivarsenal till Lasses för säkerhets skull? Jag vet inte om de tar även Tamronobjektiv (har annars ett Nikon 35/1.8 och ett 18-105)?

Helst vill jag inte vara utan kameran för länge ändå, och bor inte nära Stockholm, så jag hoppas innerligt på att det inte är fokusproblem, utan skit bakom kameran.

Först och främst ska jag öva på icke-fågelobjekt och olika slutartider och se om det blir bättre. Dock vet jag inte om jag kan se det som en övningsfråga: vad är det exakt jag ska förbättra? Jag pekar ju min fokuspunkt precis på mitt objekt.
 
Lite liten bild för att verkligen se var skärpan ligger.

Men, en möjlig bov i dramat kan ju vara att du har en väldigt "djup" bild (gräsmattan) och ett relativt litet huvudmotiv att låsa fokus på. Fokuspunkten i kameran är ofta betydligt större än vad som visas i sökaren, och det är därför inte alltid däkert att fokus låses exakt på den plats där man tror. En liten förändring av den faktiska fokuspunkten i höjdled ger i ditt fall en ganska stor skillnad i fokus i djupled.
 
Ja, jag ber om ursäkt för de små bilderna.

Finns det något att göra åt det du nämnde? Skulle det t.ex. vara en poäng att minska antalet fokuspunkter? Har maximala för D7000 nu, 39 st någonting?

Pyotr
 
1/160s och 1/200 handhållet när objektet är så pass långt bort ska till en bra stadig hand för att det skall bli bra. tror jag. Framför allt om objektet rör sig något (går omkring typ)
 
Så kan det mycket väl vara. Jag ska prova mer med 1/800 och uppåt, och se om man ser några förbättringar.

Pyotr
 
Ja, jag ber om ursäkt för de små bilderna.

Finns det något att göra åt det du nämnde? Skulle det t.ex. vara en poäng att minska antalet fokuspunkter? Har maximala för D7000 nu, 39 st någonting?

Pyotr

Om man ska testa fokus så gäller det ju att eliminera allt ovidkommande som kan störa fokus. Enklast är väl att foto något plant som är i rak vinkel mot kameran, typ en vägg rakt framifrån t.ex. då kan åtminstone inte fokus hamna fel p.g.a. djupet.

Sen är kanske svart kråka mot grönt gräs inte det enklaste att sätta fokus på. Ju mer kontrast desto bättre.

Testa, testa, testa. Försök återskapa kråksituationen på nåt annat sätt. Lägg en svart handske på gräset och se hur det går. Testa olika slutartider och bländare. Testa med stativ för att eliminera dina egna skakningar.
 
En punkt

Ja, jag ber om ursäkt för de små bilderna.

Finns det något att göra åt det du nämnde? Skulle det t.ex. vara en poäng att minska antalet fokuspunkter? Har maximala för D7000 nu, 39 st någonting?

Pyotr

Använd mittpunkten vid fågelfoto! ( eller utökad mittpunkt om det finns på din kamera). Annars riskerar du att skärpan hamnar på annat än fågeln! Du kan låsa af-inställningen och flytta utsnittet om du inte vill att motivet hamnar i mitten.
 
Hej!

Jag är osäker på vad du menar med att använda mittpunkten...menar du någon AF-S-variant, eller att använda en fokuspunkt (istället för 39 t.ex.)?
 
Jag tror inte du kan förvänta dig "fjäderskarpt" när fotograferar fåglar på 5m med 90mm.

Micke.
 
Hej!

Tamron 90/2.8
ISO 100
f/3.5
1/200 sek (samma slutare ger samma resultat även för mer stillastående fåglar)
P-läget (D7000)

Fåglar gör sig bättre i lite ljusare förhållanden, av dömma av exponeringsdata så har du både lite och väl mjukt ljus på Kråkan.
Idealiska förhållanden är blå himmel med lite tunna moln, mycket ljus men utan att vara knallhårt!
Till fåglar behöver man även korta tider, använd iso 200 eller 400 som std.
Du vinner väldigt lite på att använda 100 iso i stället för 200.
Lär dig använda AV-läget så bestämmer du bländare o därmed skärpedjup och får så kort tid som ljuset medger :)
Blir inte slutartiden kort nog får du öka iso.



Plåta På.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

Bilagor

  • Kungs400.jpg
    Kungs400.jpg
    58.2 KB · Visningar: 560
Hej!

Jag är osäker på vad du menar med att använda mittpunkten...menar du någon AF-S-variant, eller att använda en fokuspunkt (istället för 39 t.ex.)?
På stillasittande fågel bör Du arbeta med en fokuspunkt, annars är det svårt att styra var fokus hamnar. På flygande fågel är det annorlunda, där behöver Du hela batteriet. Det var orsaken till att jag köpte en Canon 5D Mark III.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.