Annons

Vad gör en Hasselblad'are så bra ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Haraldus skrev:
När objektiven till Fuji GX 680 testades av Hasselblad på uppdrag av Fuji så slog det ner som en bomb. Hasselblad krävde att testresultaten skulle hemlighållas osv osv. Resultatet blev ju att Fuji och Hasselblad nu samarbetar.
Hasselblads VD påstod i våras (24 februari, CC Foto i Limhamn) att Hasselblad krävde att den som skulle tillverka objektiven också måste göra andra delar i H1-systemet. Detta var Carl Zeiss inte intresserade av, därför tillfrågades Fuji (som ju redan hade gjort XPan åt H-lblad).

Det berodde alltså inte på att CZ gör dåliga objektiv. Fast VD kan ju ha fel, eller...

Haraldus skrev:
Patrik,
Det var inte menat som någon kritik att du inte sett tidigare trådar i detta ämne. Det finns ju så oerhört mycket som avhandlats här på forumet.

Tog inte det som kritik, snarare tvärtom en "hint" för dig att du inte kan anta att alla andra har läst dina andra inlägg.

Haraldus skrev:

Jag ”gick på” Hasselblads rykte och har kämpat med ”Hasselbladsnegativ” både i mörkrum och digitalt. Råkade snubbla över några negativ tagna med en Fuji mätsökarkamera 6x9 vilket informerade mej om att det finns mellanformatare som har objektiv i klass med Canons och Nikons småbildskameror. Min erfarenhet av Zeissobjektivens ofta mediokra prestanda tycker jag speglas ganska bra i de testresultat som finns på nätet, alltså även de som Zeiss själva tagit fram. (Många av testerna har tagits fram av Hasselblad på uppdrag av Zeiss.)
När objektiven till Fuji GX 680 testades av Hasselblad på uppdrag av Fuji så slog det ner som en bomb. Hasselblad krävde att testresultaten skulle hemlighållas osv osv. Resultatet blev ju att Fuji och Hasselblad nu samarbetar.
Nja, det var inte bara därför Hbl gick över till Fuji, det hade med AF och andra saker som inte ZEISS ville göra.

Haraldus skrev:
Har jag dömt ut en stor del av yrkeskåren och amatörer?
[/B]
Som du skrev i början så uppfattades det så av mig i alla fall!

Haraldus skrev:
Jag tror att det nog ändå är en god idé att ha störthjälmen i beredskap!
/Harald [/B]

Allt det där du tog upp känner jag till, men det gör inte bladaren sämre för det, du har fortfarande en bildkvalite som är långt mycket bättre än många andra kameror. Systemet i sig är mycket komplett och sakerna håller för tuff behandling i många många år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar