Annons

Vad gör detta filter för nytta?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
Kom över några filter på en loppmarknad. Men vad i tusan ska man använda detta till? Någon som vet?
(ser kanske lite ovalt ut men det är min scanner det är fel på)

Bilagor

• filter.jpg
    filter.jpg
    18.9 KB · Visningar: 482
Jag har inte sett det med tre färger förut. Jag har sett liknande med två.
Det är helt enkelt ett effektfilter för att få olika färgeffekter i olika delar utav bilden. Om det är det så borde det gå att rotera som ett POL-filter. tänk på att ju längre brännvidd destå mjukare övergång mellan färgerna.

MVH
Greve Nickon:cool:

Jag undrar..jag undrar. Visst kan man använda filtret som du visar, det blev ju intressant men..... Saken är den att jag funderar över färgerna, R G B. Det finns ett "filter" som jag har glömt namnet på, minns att det har namn efter en person. Består av dessa tre färger men som kvadratiska filter fästade efter varandra. Man släpper filtret framför objektivet i en "ränna" som styr dem. Tillsammans blir resultatet=0, ja, ett ND filter blir det MEN stillastående saker får sin naturliga färg. Men det som rör sig får den färgen som var framför objektivet vid rörelsen. Oklart? Prova att expoenra under säg 1 sekund och rotera filtret under exponeringen.
Jag lovar inget men som experiment......
Us

Calle, minns du vad det där filtret med tre komponenter heter som man låter glida ner framför objektivet under exponeringen heter? Ger disneyeffekter, minns ffa ett kustlandskap med omväxlande röda och blå vågkammar på ett stormigt hav. Våldsamt illusoriskt:D
Us

Sonnaren skrev:
Calle, minns du vad det där filtret med tre komponenter heter som man låter glida ner framför objektivet under exponeringen heter?

Nu har inte Calle svarat på en halv arbetsdag så jag tar mig lite friheter... Det är inte Harrisslutaren som du syftar på? Resultatet blir iallafall mer smakfullt än med många andra popeffekter.

Nu har inte Calle svarat på en halv arbetsdag så jag tar mig lite friheter.
Jag vet, måste jobba oxå...
Calle, minns du vad det där filtret med tre komponenter heter som man låter glida ner framför objektivet under exponeringen heter?
Hmmm...Nä, känner inte till det. Men jag kanske har nån gammal Cokin-broschyr nånstans. De brukade vara rena orgier i smaklösheter. Ska spana.

Re: Filter a la åttital

marcusgranbom skrev:
Lurigt filter, men resultatet blir _rätt_ åtti =)

Hahaha!!! På just åtti-talet lånade jag några s.k."filter" med prisma-effekter. Bilden i mitten blev kopierad ett antal gånger runt mittendelen. Givetvis var det helt olika filter för antalet kopior...och filtret var roterbart så man hade koll på effekten... :p Underbart korkat, eller?
Det var kul att testa...EN bild ungefär innan man tröttnade.
Ett ganska BRA filter däremot var ett halvt close-up filter. Man kunde plåta närbild i ex. underdelen medan överdelen (bakgrunden) var skarp. Ganska användbart faktiskt. Finns de att köpa fortfarande?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar