Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad gör detta filter för nytta?
- Trådstartare axel_knutsson
- Start datum
Greve Nickon
Aktiv medlem
Jag har inte sett det med tre färger förut. Jag har sett liknande med två.
Det är helt enkelt ett effektfilter för att få olika färgeffekter i olika delar utav bilden. Om det är det så borde det gå att rotera som ett POL-filter. tänk på att ju längre brännvidd destå mjukare övergång mellan färgerna.
MVH
Greve Nickon
Det är helt enkelt ett effektfilter för att få olika färgeffekter i olika delar utav bilden. Om det är det så borde det gå att rotera som ett POL-filter. tänk på att ju längre brännvidd destå mjukare övergång mellan färgerna.
MVH
Greve Nickon
marcusgranbom
Aktiv medlem
Filter a la åttital
Lurigt filter, men resultatet blir _rätt_ åtti =)
http://www.tura.se/rgtfoto/hoya/tricolor.htm
mackan
http://www.tura.se/rgtfoto/hoya/tricolor.htm
mackan
Bilagor
Sonnaren
Aktiv medlem
Jag undrar..jag undrar. Visst kan man använda filtret som du visar, det blev ju intressant men..... Saken är den att jag funderar över färgerna, R G B. Det finns ett "filter" som jag har glömt namnet på, minns att det har namn efter en person. Består av dessa tre färger men som kvadratiska filter fästade efter varandra. Man släpper filtret framför objektivet i en "ränna" som styr dem. Tillsammans blir resultatet=0, ja, ett ND filter blir det MEN stillastående saker får sin naturliga färg. Men det som rör sig får den färgen som var framför objektivet vid rörelsen. Oklart? Prova att expoenra under säg 1 sekund och rotera filtret under exponeringen.
Jag lovar inget men som experiment......
Us
Jag lovar inget men som experiment......
Us
Blä, Modern Talking 1985... Men behåll filtret, det blir jättehippt snart igen!Lurigt filter, men resultatet blir _rätt_ åtti =)
Jöörgen
Guest
Sonnaren skrev:
Calle, minns du vad det där filtret med tre komponenter heter som man låter glida ner framför objektivet under exponeringen heter?
Nu har inte Calle svarat på en halv arbetsdag så jag tar mig lite friheter... Det är inte Harrisslutaren som du syftar på? Resultatet blir iallafall mer smakfullt än med många andra popeffekter.
Jag vet, måste jobba oxå...Nu har inte Calle svarat på en halv arbetsdag så jag tar mig lite friheter.
Hmmm...Nä, känner inte till det. Men jag kanske har nån gammal Cokin-broschyr nånstans. De brukade vara rena orgier i smaklösheter. Ska spana.Calle, minns du vad det där filtret med tre komponenter heter som man låter glida ner framför objektivet under exponeringen heter?
Linmajon
Aktiv medlem
Re: Filter a la åttital
Hahaha!!! På just åtti-talet lånade jag några s.k."filter" med prisma-effekter. Bilden i mitten blev kopierad ett antal gånger runt mittendelen. Givetvis var det helt olika filter för antalet kopior...och filtret var roterbart så man hade koll på effekten... Underbart korkat, eller?
Det var kul att testa...EN bild ungefär innan man tröttnade.
Ett ganska BRA filter däremot var ett halvt close-up filter. Man kunde plåta närbild i ex. underdelen medan överdelen (bakgrunden) var skarp. Ganska användbart faktiskt. Finns de att köpa fortfarande?
marcusgranbom skrev:
Hahaha!!! På just åtti-talet lånade jag några s.k."filter" med prisma-effekter. Bilden i mitten blev kopierad ett antal gånger runt mittendelen. Givetvis var det helt olika filter för antalet kopior...och filtret var roterbart så man hade koll på effekten... Underbart korkat, eller?
Det var kul att testa...EN bild ungefär innan man tröttnade.
Ett ganska BRA filter däremot var ett halvt close-up filter. Man kunde plåta närbild i ex. underdelen medan överdelen (bakgrunden) var skarp. Ganska användbart faktiskt. Finns de att köpa fortfarande?
Sonnaren
Aktiv medlem
Där finns mycket vackert, men jag tycker nog att de med regnbågarna är finast ............Calle S skrev:
.......... Men jag kanske har nån gammal Cokin-broschyr nånstans. De brukade vara rena orgier i smaklösheter. .
Us