Annons

Vad gör denna bild speciell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag följde med en kompis för att titta på denna bilen som var till försäljning.
Naturligtvis hade jag kameran med mig och tänkte ta några bilder i dokumentärt syfte.
Jag knäppte lite bilder hur som helst ungefär.
Iaf, när jag gick runt bilen och rundade kofångaren såg jag "bilden" direkt och gick ner på knä och knäppte.
Killen (säljaren) ville inte gärna vara med på bild, så det är därför han står som han gör, och bråttom blev det oxo eftersom han var på väg ur bild.
När jag kom hem och laddade in bilderna i burken och började bläddra var jag missnöjd med det mesta.
Tills jag kom fram till denna, den gick in direkt.
Tre andra personer som sett en hel del har oxo reagerat starkt på just denna bilden.
En som jag hyser en ganska stor respekt för har sagt att detta var den bästa bild jag tagit.
Men vad är det som gör denna bild så speciell?
Jag älskar den, men jag vet inte riktigt varför..

Bilagor

• img_5278fl.jpg
    img_5278fl.jpg
    43.3 KB · Visningar: 1,316
Jag fastnar för dom mjuka, rundade kurvorna och högdagrarna på bilen, som kontrasteras av den knutna, spända posen som killen håller. Storleksförhållanden mellan dessa är oxå bra; en mindre komponent mer spänd och energifylld mot en större mer mjuk och vilsam.

Riktigt jädra bra bild.

-- MW

Tack för berömmet. Det är värt en del att veta varför en bild är bra (särskilt när man är nybörjare), och du har rätt i det du skriver om mjukt och runt i kontrast mot hårt och vasst.
Hoppas att fler svarar;)

Jag håller nog med Magnus till stor del, men jag ser nog hela bilden som avslappnad, ett snapshot av verkligheten, det är den "ögonblickskänslan" som slår mig i ögonen. Bra fångat. Mvh Simon

Den är mörkare till höger och ljusare till vänster. Det kanske gör kompositionen lite egen?
Kan oxo tillägga att just minnet av denna stunden är värt en del, det är därför det är kul att höra vad ni andra tycker.

Ljuset på bilen. Kurvorna.
Att bilen är så stor och killen så liten och att det finns en stark spänning mellan bilens trygga lugn och killens 'taggiga' och lurigt avoga hållning.
Det är ett dovt, osäkert och ruvande skeende i bilden som gör den bra och intressant.
Mvh
/Gitte

1) Kompositionen med tre bildelement i ökande storlek: cykel/mopedhjulet->grabben->bilen, Där finns inga andra element eller POI (point of interest). De växer harmoniskt i en lättläst riktning från vänster till höger.
Övriga bildelement är väldigt underordnade, skivan eller vad det är i bakgrunden är ointressant i sig men bidrar ände med att ge ett par horisontella linjer (transversaler) som ger referenspunkter.
2 Bilden berättar något som är lätt att förstå, vilken historien det blir är nog upp till var och en av betraktarna - men det har ingen betydelse, ingen vet ändå den absoluta sanningen. Och den är inte ett dugg intressantare än min historia. Eller din. Eller hennes.
I övrigt instämmer jag i stort vad andra sagt.
Us

Jag tror att linjerna tillför en hel del. Linjen i axelhöjd, där väggen byter färg, ligger i samma höjd som bagageluckans kant, och mannen står precis på slutet av parkeringsrutans linje.

Mitt öga är dock ganska otränat, så prova gärna att ta bort eller flytta någon linje i t ex PhotoShop, så blir det kanske tydligare vilka element som bidrar till en så bra bild.

Magnus W skrev:
Jag fastnar för dom mjuka, rundade kurvorna och högdagrarna på bilen, som kontrasteras av den knutna, spända posen som killen håller. Storleksförhållanden mellan dessa är oxå bra; en mindre komponent mer spänd och energifylld mot en större mer mjuk och vilsam.

Tror det ligger mycket i det där. Jag vill också framhålla tidlösheten i bilden, och stoltheten som killen visar upp att det vi ser intill honom är hans bil, hans ögonsten.

Djupet och ljuset i bilden är jättebra komponerade. Alla linjer i bilden leds till mannen som lutar sig mot väggen. Trots att en tredjedel av bilden fylls av en mörk baklucka så är själva utrymmet i bilden inte tomt då kofångaren kompenserar för detta.

En klockren detalj är att mannen vilar sina fötter med linjen på garagegolvet.

Ljuset byggs på något sätt in i bilden med de stråk som kommer från lysröret i taket.

Grymt läcker bild.
Grattis :)

Intressant med dessa linjer och bildelement ni talar om, för visst är det så.
En del tycker att cykeln borde bort medans andra tycker att måste vara där.
Det fick för min del gärna vara en äldre cykel iaf.

Mattsvart!

Jag gillar den här bilden för att det är på en riktigt cool bil som är MATTSVART! Finns inget coolare än en mattsvart bil!

Re: Mattsvart!

CanonKristian skrev:
Jag gillar den här bilden för att det är på en riktigt cool bil som är MATTSVART! Finns inget coolare än en mattsvart bil!

Och varför tror du att jag åkte sextio mil för att titta och sprang runt och bara dreglade..

Bra bild!
Killens kroppshållning och lite nedslagna blick gör mycket.
Jag tycker att cykelhjulet stör lite, men det är inget att göra något åt. Ev. skulle jag efterbelysa hörnen lite, så att dessa ljusare partier inte drar till sig allt för mycket uppmärksamhet.

En del tycker cykeln stör, andra tycker att den ska vara där.
Jag provade att klona bort den, men det kändes fattigt på något vis då.
Eller vad tycker ni?

Bilagor

• customl.jpg
    customl.jpg
    43.1 KB · Visningar: 442
Javisst är det en kanonbild. Snyggt porträttbild eller snygg bilbild kan man säga.

Det är en klassisk komposition som oftast fungerar. Kontrasten mellan stor/liten, Ljus/mörk, Hårt/mjukt. Här finns en harmoni mellan alla kontrasterna och tillsammans så gör de att blickfånget dras mot killen som lite coolt lutar sig avslappnat mot väggen.
Sen är det också den klassiska trip, trap, trullkompositionen. Och även en klassisk gyllenesnittetkomposition.
Så alla gyllene regler finns där, som hämtat ur skolboken.

När du tar bort hjulet så tar du bort en del kontrastförhållanden och bilden blir inte lika spännande. Bilden känns för städad då tycker jag.

Superbra bild iallafall :)

Senast ändrad:
Dez skrev:
En del tycker cykeln stör, andra tycker att den ska vara där.
Jag provade att klona bort den, men det kändes fattigt på något vis då.
Eller vad tycker ni?

Jag tycker att den blev bättre så här...lugnare på något sätt.
Bra bild vilket som!

Den kapade bilen och hjulet passar perfekt ihop.

Hade däremot hela bilen varit med hade jag inte velat ha hjulet med.

Ja, jag lutar åt att cykelhjulet ska vara med, men det vore snyggare med en gammal hederlig cykel som passat bättre in i stuket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar