Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gäller för bilder som en fotostudio/fotograf har på ens barn`?

Produkter
(logga in för att koppla)

hirven

Medlem
För att göra en lång historia kort. Min styvmor har beställt kopior på mina barn och tänker ge bort dom utan att ens ha frågat oss föräldrar om det är okej. Det är inget stort problem men vi blir så jävla less på att kärringjäveln kör över oss hela tiden.

Får fotografen ge bort kopior på våra barn hur som helst?
 
Frågar du mig så skulle jag svara ja. Eftersom fotografen är upphovsman så ligger äganderätten på bilderna hos där.

Om jag var fotografen så skulle väl jag först och främst ställa frågan varför någon vill ha bilder på någon annans barn. I det här fallet så skulle det väl kanske kunna vara så att din styvmor inte vågar fråga dig, med tanke bara på det språk du använder här för att beskriva situationen.
 
Vad gäller för bilder som en fotostudio/fotograf har på

__________________________________________________
Mikael Hirviniemi skrev:

... Det är inget stort problem men vi blir så jävla less på att kärringjäveln kör över oss hela tiden.
__________________________________________________

Inget stort problem?
Du kallar ju din styvmor för "kärringjäveln", när hela världen kan läsa vad som skrivs, - själv sitter jag i Schweiz, med mobilt bredband till den bärbara datorn!

Beställa kopior på sina barnbarn och sedan ge bort dom (avser väl inte barnen, utan korten?), utan att ens ha frågat föräldrarna, kan inte anses vara straffbart. :), :), :)
 
hirven skrev:
Får fotografen ge bort kopior på våra barn hur som helst?
Det beror givetvis på vad ni avtalade när bilderna togs. Om jag gick till en fotograf för att låta ta porträttbilder på mina barn skulle jag nog vilja att bara jag själv hade rätt att beställa och använda kopior. Men har man inget sådant avtal kan givetvis fotografen göra vad han vill.
 
Kanske är mitt språkbruk rörande personen ifråga lite väl starkt av mig men jag är så innerligt trött på hennes fasoner. Det gäller andra saker än fotona(saker som jag inte ens tänker gå in på) och jag undrade bara om fotagrafen har rätt att ge bort bilder på andras barn till okända personer. Har jag tur så läser hon det här inlägget. :)

Ingen skulle väl komma på tanken att gå in i en fotoatelje och peka på bröllopspar och säga att man vill ha förstoringar på dessa och vänta ta en bild på grabben till höger om dig som har tagit studenten också.
 
Re: Re: Vad gäller för bilder som en fotostudio/fotograf har på ens barn`?

ErlandH skrev:
Det beror givetvis på vad ni avtalade när bilderna togs. Om jag gick till en fotograf för att låta ta porträttbilder på mina barn skulle jag nog vilja att bara jag själv hade rätt att beställa och använda kopior. Men har man inget sådant avtal kan givetvis fotografen göra vad han vill.

Nej inget avtal har ingåtts mig veterligen. Detvar min sambo som tog barnen till fotograferingen.
 
När modellen (eller modellens familj) beställer och betalar fotojobbet tycker jag att bildrättigheterna borde tillhöra dem! Vill fotografen ha rättigheterna borde han betala mig för att få avbilda barnet.
 
Bildrättigheterna tillhör fotografen. Historiskt sätt så har det varit så. Vill man köpa loss rättigheterna brukar det kosta extra.
 
hirven skrev:
Kanske är mitt språkbruk rörande personen ifråga lite väl starkt av mig men jag är så innerligt trött på hennes fasoner. Det gäller andra saker än fotona(saker som jag inte ens tänker gå in på) och jag undrade bara om fotagrafen har rätt att ge bort bilder på andras barn till okända personer. Har jag tur så läser hon det här inlägget. :)

Ingen skulle väl komma på tanken att gå in i en fotoatelje och peka på bröllopspar och säga att man vill ha förstoringar på dessa och vänta ta en bild på grabben till höger om dig som har tagit studenten också.

Om svärmors relation med sina barnbarn är så dålig att de är okända personer skulle åtminstone jag välkomna att hon visar så pass smycket intresse att hon vill ha bilder på dem.

Men om det var tänkt att överaska henne med bilder på barnbarnen i present eller liknande, kan jag förstå besvikelsen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.