Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gäller ang. byte/pengarna tillbaka om kameran går sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dette

Medlem
Vet inte riktigt vart jag skulle lägga frågan så det blev här.

Jag har en Konica-kamera som har börjat krångla, har försäkring på den så om den inte går att laga så får jag en ny kamera men det MÅSTE då vara Konica/Minolta.
Har letat på nätet och hittar ingen annan som jag skulle kunna tänka mig.

Enligt K/M kundservice så ska man få en ny kamera om man lämnat in den på lagning 2 gånger för samma fel och det inte hjälper (Då blir det ju också en kamera med samma märke)

På andra varor vet jag att samma regler gäller... Två gånger lagning och sen PENGARNA TILLBAKA. Varför skulle jag inte kunna få det nu? Eller har jag rätt till det?

Dette skrev:
Vet inte riktigt vart jag skulle lägga frågan så det blev här.

Jag har en Konica-kamera som har börjat krångla, har försäkring på den så om den inte går att laga så får jag en ny kamera men det MÅSTE då vara Konica/Minolta.
Har letat på nätet och hittar ingen annan som jag skulle kunna tänka mig.

Enligt K/M kundservice så ska man få en ny kamera om man lämnat in den på lagning 2 gånger för samma fel och det inte hjälper (Då blir det ju också en kamera med samma märke)

På andra varor vet jag att samma regler gäller... Två gånger lagning och sen PENGARNA TILLBAKA. Varför skulle jag inte kunna få det nu? Eller har jag rätt till det?

Om du menar med stöd av konsumentköpslagen när en vara får upprepande fel så har säljaren rätt att välja mellan hävning av köpet eller omleverans av likvärdig eller bättre vara.
Skulle den också krångla kan det nog bli så att man kan tvinga till sig en hävning.

Att du itne tycker om kameran spelar ingen roll utan du måste vara mycket specifik tex att du använder macro och dom kamerorna som finns nu saknar detta vilket blir ett fel som säljaren inte kan åtgärda och måste därmed häva köpet.
Men har du inget att ta på utan bara en känsla av att du itne vill ha Minolta så är det kört.

Kom med lite mer info om exakt vad du råkat ut för och vad du är missnöjd med så kan du nog få ett mer detaljerat svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar