Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad fotograferar ni på vintern?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Ända sedan jag blev intresserad av fotografering på allvar (i femtonårsåldern) har mitt plåtande mer eller mindre avstannat under vintern. Kanske beror det på att jag innerligt och nästan med en slags passion avskyr den svenska vintern och därför gärna håller mig inomhus. Men självklart beror det även på mörkret och därmed avsaknaden av ljus. Korta, mörka och kalla dagar gynnar inte min fotograferingsstil om man säger så.

Något jag funderat på ibland är därför vad man skulle kunna fotografera under vintern om man ändå är sugen på att ge sig ut i 2 plussgrader, snålblåst och spöregn (jag bor i södra Sverige). Vad fotograferar ni under vinterhalvåret? Eller går ni, precis som jag, ofrivilligt ner på sparlåga?

/Joakim - för närvarande i fotografiskt ide.

Kunde inte hålla med mer om att gå i ide! Möjligtvis kollar jag annonser efter eventuella inköp...

Om man då som jag tycker att djur & natur är aptrist på sommaren, hur är det då nu tror ni?!

Kanske borde få tummen ur och inreda den där studion man tänkt på så länge då...

Jag blir

exalterad när jag kommer till en bäck på vintern istappar blått vatten, helt super ;)

Sedan är det ju alltid roligt att komma hem efter en dag ute mitt i vintern man känner sig ganska hurtig och väl värd en riktigt fin whiskey då!

Sedan får man leta men det finns ganska mycket på vintern fåglar är lite lättare att hitta då de lämnar skogen och kommer ut för attt söka mat.

Martin

Oj, vintern är lika underbar att fotografera i som alla årstider! :)

Speciellt gillar jag att ljuset att aldrig riktigt starkt, för att solen står så lågt jämt. Perfekt för att fotografera natur, på dan. :)

Man kan komma på bilder året runt.
Försök göra bilder där du visar din avsky till svenska vintern då?

Jag var också i fotoide under vinterhalvåret när jag bodde i södra Sverige (4 vintrar) så jag känner igen det men nu när man är uppe bland snö igen så går det bra igen.

Allt är så brunt o dött därnere på vintern vilket också kan bli bra bilder förstås men jag fotade då inte då! För att inte tala om mörkt vilket är ironiskt eftersom det alltid snackas om att det är mörkt uppe i norra Sverige

Allt regnade sköljde bort min lust. Det blev väl mest inomhusbilder eller macrobilder om det blev nåt alls.

Is tycker jag erbjuder många bildmöjligheter. Den förändras också efter väder och vind och former, formationer, kontraster, toner etc. varierar i det oändliga. Fast nu är det ingen is alls efter några dagars mildväder.

För mig är det största hindret praktiskt. Vintern är ofta väldigt vacker när det väl snöar, och även när det inte gör det är ljuset mjukt och behagligt.

Men kylan! Det är kallt och blåsigt och det är INTE kul att vara utan handskar. Med handskar blir det antingen fumligt eller av-på-av-på i ett kör. Jag har hört talas om några handskar som är fingertoppslösa men har en huva så man kan hålla fingrarna varma och goa när man inte plåtar. Men vart får man tag i sådana?

Metallstativ när det är kallt är också en höjdare. ^_^;;

NixXxoN skrev:
Jag var också i fotoide under vinterhalvåret när jag bodde i södra Sverige (4 vintrar) så jag känner igen det men nu när man är uppe bland snö igen så går det bra igen.

Allt är så brunt o dött därnere på vintern vilket också kan bli bra bilder förstås men jag fotade då inte då! För att inte tala om mörkt vilket är ironiskt eftersom det alltid snackas om att det är mörkt uppe i norra Sverige

Allt regnade sköljde bort min lust. Det blev väl mest inomhusbilder eller macrobilder om det blev nåt alls.

Ja det är väl det som är problemet här i söder. Konstant gråväder, slask och blåst inbjuder ju knappast till några längre fotoutflykter. Man borde kanske fixa en studio på något sätt som Rickard skriver.

/Joakim

Senast ändrad:
Re: Jag blir

Norfen skrev:

Sedan är det ju alltid roligt att komma hem efter en dag ute mitt i vintern man känner sig ganska hurtig och väl värd en riktigt fin whiskey då!

Martin

Jag brukar dricka Whiskey ändå, och öl, och vin, och black russian, och glögg, och....lite till! :)

/Joakim

*ler* när snålblåsten viner kallt brukar jag värma mig i studion. Blixtarna skänker mig glädje och värme under vinterhalvåret..

Men ibland måste man ju svalkas av. Du brukar det vara stranden eller staden som lockar.

Personligen så menar jag att det är till STOOOR grad en Naturgeografiskt betingad faktor!,,

Här i Östersund så är det inte mycket hurra för enligt mina motivdrömmar under vintern trots att solen uppstår varje dag..

Men tex i Lofoten (Nordnorge) där solen inte kommer upp över horisonten alls på ett par månader DÄR har man det underbaraste ljuset just nu, mitt i "mörketia".

Alltså beror det på:
-Vad man fotar,
-Vart man befinner sig geografiskt i förhållande till sina motiv,
-Studiofotografen får väl hitta på en annan ursäkt för att inte skapa åretrunt;)

Mvh Niclas,

Ps, jo vintern,, då blir det aningens mer exprimenterande för egen del;)

Spunken skrev:
.....Men kylan! Det är kallt och blåsigt och det är INTE kul att vara utan handskar. Med handskar blir det antingen fumligt eller av-på-av-på i ett kör. Jag har hört talas om några handskar som är fingertoppslösa men har en huva så man kan hålla fingrarna varma och goa när man inte plåtar.

Såg att du använder Nikon FM. Kan du inte fota med den med ett par skinnhandskar av sportmodell? Har själv ett par Hestra Windstopper Active som jag klarar att hantera alla mina kameror (t.om min digitalkompakt) med utan att behöva ta av dem. Länk till Hestra Gloves.

Spunken skrev:
Jag har hört talas om några handskar som är fingertoppslösa men har en huva så man kan hålla fingrarna varma och goa när man inte plåtar. Men vart får man tag i sådana?

Biltema har såna... o säkert naturkompaniet... o butiker som säljer jaktutrustning, tänk dej att hantera älgstudsaren i tumvantar!

Vintern kan vara riktigt vacker, men jag fotar klart mindre på hösten/vintern. Mina novemberbilder rymdes på en enda DVD...

Bilagor

• vinterstigmini.jpg
    vinterstigmini.jpg
    44.3 KB · Visningar: 2,212
samma som på sommaren (fast lite anorlunda)

Hoppas rubriken ger dig lite vägledning. jag såg att du hade en del läckra sommarbilder från skärgården (där jag för övrigt just nu huserar). Varför inte utöka repetoaren och ta lite bilder även vintertid. Du verkar ju ha blick för det. Återkom gärna till samma motiv och upptäck att bilderna blir lika bra men helt olika. Återkom till samma platser under olika årstider. Ett annat tips är att söka sig till helt nya platser.
Du har ju nära till Öland som är en av Sveriges mest fotogeniska platser och känner dessutom till Karlskronas suveräna skärgård så vad väntar du egentligen på? ge dig ut och fota av brinnade livet! En tur till Ottenby naturreservat eller till Utlängan i Karlskrona Östra skärgård borde väl ge mer inspiration och fototillfällen än att gå och muttra i Kalmar?

Re: samma som på sommaren (fast lite anorlunda)

Tonyeagle skrev:
En tur till Ottenby naturreservat eller till Utlängan i Karlskrona Östra skärgård borde väl ge mer inspiration och fototillfällen än att gå och muttra i Kalmar?

Hahahahaha. Du har helt rätt Tony. :) Men som student är det lite krångligt tyvärr. Har inte alltid pengar till resor och äger ingen bil heller. Därför brukar jag mest plåta sådant som ligger mig nära (inom cykelavstånd).

En annan faktor är att jag inte är så otroligt intresserad av naturfotografering. Föredrar porträtt av olika slag, främst utomhus i olika miljöer. Och att få modeller att ställa upp under vintern är inte alltid det lättaste. Dessutom är ju inte ljuset alltid som man vill heller.

Men visst har du rätt som sagt. Borde kanske ta mig i kragen. Fler vinterbilder från Karlskrona skärgård står på min lista från och med nu. Tar det under julhelgen! :)

/Joakim

Tja det blir väl tex:

Grönskan som börjar komma tillbaka efter den torra sommaren.

Sjöelefanternas kamp om honorna.

Havet.

Kollibris.

Skunkar - med tele :)

Hjortar.

Med mera.

aolsson skrev:
Tja det blir väl tex:

Grönskan som börjar komma tillbaka efter den torra sommaren.

Sjöelefanternas kamp om honorna.

Havet.

Kollibris.

Skunkar - med tele :)

Hjortar.

Med mera.

Hahahaha, vissa har det tydligen för bra för att vara svenskar. Flytta omedelbart tillbaka till sverige! ;-)

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar