Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för utrustning för fiskebilder? (var: "Hjälp!")

Produkter
(logga in för att koppla)
Hjälp!

Hejsan. Det är så att i sommar så ska jag ta fotografier för en tidning (fiskebilder) och jag skulle behöva hjälp av er med utrustning.

vad rekomenderar ni att man ska ha för utrustning för detta syfte?

Det enda problemet är att det får inte kosta alltför mycket. Det får kosta mellan 8-10000:-

Och en följd fråga på detta. Om det är någon som är bra på datorer. Vilka krav bör man ställa på en dator som man ska kunna använda till att redigera sinna bilder i m.m.

Är tacksam för alla svar jag kan få.

Tack så förhand MvH: Torbjörn Olsson
 
Vad för utrustning för fiskebilder?

Egentligen är väl en systemkamera det enda valet, men det finns en del "hybrider" som funkar.
Hur hög ska kvaliten vara på bilderna?
 
Förlåt, det glömde jag att skriva. Det är en systemdigitalkamera som jag är ute efter.

ang kvaliten så vill jag ha den bästa möjliga kvaliten på bilderna som jag kan få, för den lilla summa pengar som jag är villig att betala.
 
Nikon D70s + kitgluggen 18-70mm blir nog inte så tokigt.
Dessutom är nikons upplättningsblixt inte illa alls.
När det skymmer en smula runt lägret eller fiskeplatsen.

Men om kameran heter Canon eller Nikon kanske inte är lika viktigt, som lite kunskap om vad som krävs av olika situationer.

Ex.
Dåligt med ljus?
Rörelser?

Finns det inte rätt förutsättningar så spelar heller inte kameravalet den mest avgörande biten heller.

Lycka till på fiskestrapatserna...

Man blir lite fiskesugensjälv!
 
Blir svårt att rekomendera något för under 10papp, mest för att optiken som följer med är lite ljussvag. Fiske försigår som regel inte när ljuset är som bäst för foto (åtminstånde när jag fiskar).
Tamron 28-75/2,8 tillsammans med ett Nikon eller Canon hus kanske går att pressa ner till din budget. Finns säkert några mer val, kommer inte på något just nu bara
 
Jag tackar så mycket för all hjälp. Jag hoppas att jag klarar av detta.

Men är det detta objek som ni menar?

TAMRON TAMRON OBJEKTIV AF DI 28-75 / 2.8 SP XR TILL NIKON

Och en nikon hus. Klarar jag mig bra på det?
 
Tror ni att detta kan bli en bra kombination?

Canon Eos 350D
8 megapixlar, 1x optisk zoom, 1x digital zoom, USB, CompactFlash I/II, 485 gram, 1.8 tum LCD

Och detta hus (igen)
TAMRON TAMRON OBJEKTIV AF DI 28-75 / 2.8 SP XR TILL CANON

Detta var den biligaste kombinationen jag hittade. Canon (hus) = 5996:-
Objekt = 3395:-

Tot: 9391:-

Detta var biligare än Nikon hus med samma objekt.
Är det någon stor skilnad mellan Nikon och Canon?
 
Eller detta?

Nikon D50 Black + 18-55mm Lens Kit
6.1 megapixlar, 1x optisk zoom, 1x digital zoom, USB, Secure Digital, 540 gram, 2 tum LCD


Plus Objektet. Totalt 9498:-

Vilket är mest värt?
 
Hej

Jag är själv inbiten flugfiskare och har fotat en hel del på mina fisketurer. Jag har själv en Canon 350D och har uteslutande kört med mitt Sigma 18-50EX f/2.8 på dessa turer. Objektivet lämpar sig enligt mig utmärkt för denna typ av fotografering, det är förhållandevis lätt och smidigt, samt hyggligt ljusstarkt.

Tamronobjektivet du nämner är en riktig pärla, bortsett från att du inte får någon vidare vidvinkel med det. Å andra sidan kanske det inte är jätteviktigt vid fiskefoto.

Vilket system du sedan väljer tror jag inte har någon större betydelse, jag valde Canon för att jag sedan tidigare hade objektiv från samma märke. En Nikon D50 eller D70s med lämplig optik gör sig säkert lika bra.

//Anders
 
jasså du är också flugfiskare. Samma här.

Jag hittade 1paket på den sidan som jag blev rekomenderd. Vad tycker ni om denna?

NIKON D50 DIGITAL SYSTEMKAMERA SVART +1GB +OPTIK 18-55 +55-200 +VÄSKA Pris: 7995:-
 
Problemet med dom objektiven är väl att dom inte är särskilt ljusstarka, annars är det nog ett vettigt paket..
Sen kan det nog vara vettigt med en blixt, och kanske ett pol-filter(?).
 
Om du hittar ett begagnat Canon 300D hus för kanske runt 3500:- så har du ju mer pengar över till objektiv.
Jag tycker definitivt att du skall skaffa ett fast EF 50/1.8 II objektiv, brukar kosta runt 700-800:- begagnat. Det är ljusstarkt och väldigt skarpt.
Sen har du också råd med ett ytterligare objektiv och minneskort. Kanske ett superzoom, Sigma 18-200 eller något liknande.

Jag som fotar mycket i naturen + fiske tycker det funkar bra med ett fast objektiv, oftast har man ju möjlighet att röra sig bakåt/framåt ute i naturen. Förutom när man sitter i en båt, då är det bra med zoom och vidvinkel.
 
Finns som sagt mycket att välja på men ljusstyrkan kan vara avgjörande om det blir något att ha på papper.
Bra och "billiga" paket är kanske inte bäst för dig, och ska det finnas någon nackdel med Tamronoptiken som jag rekomenderade innan e det väl just att brännvidsförlängningen gör det till en ca 43-113 istället för 28-75, men kan du leva med det så är det ett bra val
 
Jag vill oftast ha stort skärpedjup i mina fiskebilder. Då underlättar IS. Varför inte en 350D med ett begagnat 17-85 IS. Väldigt lätt och smidig utrustning.
 
Okej. Nu har jag fått mycket information, och det är jag väldigt glad över. Specielt att det är så många som vill hjälpa till. Tusen tack.
Men då kanske jag ska leta efter ett biligt hus och köpa objekt till som DaMoose sa! Är det det vetigaste? Men det tråkiga då är ju att man inte har någon Garanti!
Detta hittade jag begagnat för 8000:-

300D med kitoptik samt ett Canon 75-300IS USM
Kameran är med alla tillbehör som var med vid köp samt 256MB CF minneskort.
Teleobjektivet är suveränt för natur och sportfotografi med en mycket bra fungerande bildstabilisator.
Pris för kamera och optik 8000:-
Endast kamera med kitoptik 4250:-
Endast teleobjektiv 4250:-
Originalkartonger finns.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.