ANNONS
Annons

Vad för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonik

Aktiv medlem
Har precis införskaffat en Canon EOS 350D. Den har hittills motsvarat alla förväntningar. Jag som är helt färsk på att fota har därför några frågor. Jag skaffade kittet med 18-55 objektivet som Jörgen¨på ScandinavianPhoto sa var sådär, men att jag skulle börja med och sedan byta upp mig.
Vad ska jag ha för objektiv? Vilka passar?
Har främst tänkt att ta natur och skidfotografier, men mer än det vet jag inte än. Har funderat på ett 75-300 objektiv. Ska man ha ett vidvinkel? Samtidigt får ju inte kostnaderna skena alltför mycket för en student!
Många frågor - finns det något svar?

Har kikat på Canon EF 50/1.8 II som scandinavianphoto har ett bra pris på. Vad tycker folk om den?

Vad för objektiv klarar motljus bra? Måste man ha ett svindyrt eller klarar man sig med ett billigare? Finns det filter som kan förbättra motljusförmåga hos objektiv? Kitobjektivet till 350D klarar det ju inte så bra!

jonik skrev:
Vad för objektiv klarar motljus bra? Måste man ha ett svindyrt eller klarar man sig med ett billigare? Finns det filter som kan förbättra motljusförmåga hos objektiv? Kitobjektivet till 350D klarar det ju inte så bra!

definiera bra... Ju färre linselement du har generellt sett bättre... bra också med bakre antireflexbehandling... Så primes som är D-märkta torde vara som gjorde förmotljus.

"primes" är engelska och betyder objektiv med fast brännvidd. En del (även engelsktalande) tycks dock tro att det betyder "bra" objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar