ANNONS
Annons

Vad för kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Hej!

Har idag en kodak digitalkamera med 4mpixl & 4xZoom + en gammal gammal systemkamera som aldrig blir använd.

Har funderat ett tag på att köpa en Canon eos 350 d men har nu även snurrat in liten på en Canon Powershot S2 IS (5 mpixl, 12xZoom). Prisskillnaden är ganska stor vilket väger till powershotens fördel. Däremot känner jag lite att ska jag väl köpa en kamera kan jag lika gärna passa på att köpa en EOS 350D.

Jag är absolut ingen mätserfotograf men jag tycker det är grymt kul och vill gärna lära mig mer och bli bättre.

I februari ska jag till Afrika och då vill jag iaf ha köpt mig en "bra" kamera som jag kan ta bra safari bilder med. Dels på savannen och dels hos bergsgorillorna där man inte får använda blixt...

Vad tycker ni? HELP!

Vill absolut inte verka otrevlig men det är bara du som kan svara på de här frågorna som du ställer anser jag. För i slutändan handlar det om vad du har för krav på bildkvalite och hur mycket pengar du vill lägga.

Men min personliga råd till dig är att köpa en 350d. Du verkar ha fotograferat en del och verkar gilla det. Du har desstom erfarenheter av systemkamera. Canon Powershot S2 IS kan verka vara en bra val men det går inte att jämföra med bildkvaliten (brus, konstrast, skärpa, färgåtergivning) som en 350d kan leverera. Om du dessutom vill ha en "bra" kamera till din Afrika-resa så finns det i mina ögon bara ett val.

Mvh

Peter

Tja, alltid lika svårt att ge råd. Men skulle kunna tänka mig att ge några argument.
350D +
Bättre bildkvalitet (syns dock förmodligen bara på utskrifter större än A5-A4.
Möjlighet till bra optik för t ex kort skärpedjup i porträtt och bra macro, men bara med relativt dyr extraoptik.
Relativt bra andrahandsvärde (tror jag).
Snabb i: 1) autofokus och 2)"ON" knapp samt 3) seriebildstagning.
Bra sökare jämfört med en kompaktkamera.
Mer snabbjobbad (bättre reglage) för snabba avancerade inställningar).
S2 IS
Bra optik med mycket zoom inbyggt (kostar extra till 350D. Perfekt för djur på savannen speciellt med god ljusstyrka och IS.
Behöver alldrig byta optik- d v s missar aldrig någon bild p g a det och får inte smuts på sensorn i första taget. (Med 350D i Afrika skulle jag nog rengöra sensorn efter ca var 20:e objektivbyte).
Otroligt liten och kompakt speciellt med tanke på den långa zoomen.
IS inbyggt i objektivet. 5Megapixel blir fler bilder per minneskort.

Själv släpar jag alltid med mig en systemkamera men det är bara för att jag vill kunna göra stora utskrifter upp till 70x100cm. Om kameran skall fungera bra som resekamera och helst inte vara klumpig skulle jag nog föredragit S2 IS. Det är inte heller så roligt om man är rädd att få skallen inslagen hela tiden bara för att man bär runt på en 10-15000kr fotoutrustning i ett fattigt land.

MVH, Niclas Vestman
Edit: Jo förresten. 350D klarar inte videosnuttar som de flesta kompaktkameror klarar.

Hej!
Jag tycker du ska skippa Canon och köpa en Nikon D70. Det gjorde jag och det köpet har jag aldrig ångrat.

Anders

D70 har (om du köper paketet) bättre medföljande optik. Ett större mer lättjobbat kamerahus. Personligen tycker jag att 350D's kamerahus är för litet att hålla i men så ar jag ju också van med analoga kameror. D70 har även två displayer - en på baksidan och en uppe på kameran, det passar mig bättre. Personligen känns D70's mer som en kamera än 350D.

watson2 skrev:
Personligen tycker jag att 350D's kamerahus är för litet att hålla i men så ar jag ju också van med analoga kameror.

Nu har ju ifs kvinnor i regel mindre händer än män så i just denna diskussionen var det väl ett halvdant argument.

Jag har för övrigt ingen aning om vilken dslr man ska köpa eller inte.

Jag stod i samma val för en tid sen och fick då erbjudandet att köpa en ny Olympus E-1 inkl 14-54 f2,8-3,5 för under 10000. Slog till direkt och har inte ångrat mig en sekund. Har fotat lite med en 350d och den kändes allt annat än gedigen. Visst är bildkvaliteten lysande och specifikationerna imponerar stort men handhavandet och ergonomin är allvarligt talat inget att skryta med.
Har iofs hört att d70 ska vara en riktig höjdare men den är fortfarande inte i närheten av att vara lika robust och tålig som E-1an. Dessutom är kit-objektiven som medföljer olympus dslr överlag bättre och ljusstarkare än konkurrenternas.

Olympus E-1 genererar dock bra mycket mer brus än sina konkurrenter. Madelen får helt enkelt rannsaka sig själv över hur mycket hon vill lägga och sedan åka runt och klämma på dem olika modellerna som finns.

Nu vet jag inte vad en d70 kostar men har för mig att den är dyrare än 350d.

/Peter

Återupptar denna gamla tråd

Hej igen alla fotofreaks! ;-)

Jag har fortfarande inte slagit till på någon kamera... och min beslutsångest är värre än någonsin. Nu måste jag verkligen köpa kamera snart så jag har lite tid på mig att utforska och lära mig den!

Canon S2 IS har jag väl i stort sett lagt ner men är nu mera inne på Panasonic fz30 eller Fujifilm finepix S9500. Och så klart Canon Eos 350D. (Har inga problem med storleken på den utan den verkar passa rätt bra i mina händer)

Jag har ju spenderat hur mycket tid som helst på att läsa i detta forumet, kolla på bilder, läsa recensioner och själv jämnföra speceficationer... men inte har jag blivit klokare för det. Börjar ärligt talat bli lite trött på mig själv.

Så nu, bestämt för mig!! ;-) Nä, men det jag börjat fundera lite över är det här med zoom och bildstabilisator. Det finns ju i de ovan nämnda ultrazoom kamerorna. Dock har jag förståt att det sitter i optiken hos canonen. Och de objektiven är ju lite dyrare.
Det jag vill ha är ett "vanligt" objektiv (kitobjektivet får duga så länge), sen vill jag även ha ett upp till 300mm. Har sett att det finns sigma och canon objektiv på 70-300 för mellan 1500-2800 kr. Låter rimligt i mina öron.

MEN, hur långt klarar jag mig med ett sånt. Vad jag förståt finns det ingen IS i dem... Jag antar att det blir svårt att ta bra bilder då med mycket zoom? Kommer jag alltid behöva ha stativ med mig då?

Så mycket frågor... de flesta kanske är såna jag bara själv kan svara på, men PLEASE, ge mig lite råd!!

vad jag vill ha...

Kan ju specificera vad jag är ute efter. Jag vill med kameran kunna:

- ställa in kort skärpedjup!
- komma nära objekt som är långt borta, tex ett lejon på safari osv.
- få BRA skärpa!
- förstora till minst A4 men gärna större!
- ta macrobilder

Och så vill jag helst inte lägga över 3000 på zoom objektivet.

Jag blir überglad för ALL hjälp jag kan få att fatta ett beslut! Blir snart tokig på detta!

Det har jag inte riktigt bestämt. Eller rättare sagt jag har nog ingen budget. Inte för själva kameran iaf. Men jag vill inte lägga hur mycket som helst på objektiv o så. Utan blir det en system så får det bli ett "billigare" objektiv mellan 1500-3000 kr (som skall räcka upp till typ 300mm)

Sen vill jag inte slänga ut pengar i onödan. På något sätt känns det som att det är bättre att att börja med en "billigare" ultrazoom kamera och om intresset utvecklas så kan jag köpa en systemkamera senare. FAST o andra sidan känns det onödigt också för isf kan jag lika gärna köpa en system med en gång.

Låter jag rörig? Det är jag! ;-)

Hej Madelen.

Med de specifikationer som du anger så är det helt klart en dslr du ska ha,inte en kompakt digitalkamera.Bara en sån sak som kort skärpedjup,det brukar inte gå så bra på en kompakt historia.Och Canon EOS 350D som du funderar på är ett bra alternativ.

Sedan kommer vi ju till det här med billigt och samtidigt bra objektiv.Tyvärr är det inte så ofta som billigt och bra går att kombinera,det blir nästan alltid en kompromiss.Men ska du ha en billig tele-zoom så kan du titta på Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO (2490:- på Cyberphoto).Vad jag vet så ska det vara helt okej och även bättre än Canons motsvarande i den prisklassen och med Sigmat får du ett "fusk"-macro på köpet också.

watson2 skrev:
D70 har (om du köper paketet) bättre medföljande optik. Ett större mer lättjobbat kamerahus. Personligen tycker jag att 350D's kamerahus är för litet att hålla i men så ar jag ju också van med analoga kameror. D70 har även två displayer - en på baksidan och en uppe på kameran, det passar mig bättre. Personligen känns D70's mer som en kamera än 350D.

Håller med 100% Kände på en D350 igår, kändes som en liten point & shoot, med ruskigt obekvämt & o-regonomiskt grepp, finnishen kändes som sanpdpapper?? jag är van vid D70, som sitter som en smäck även i händerna på en tjej med lite mindre hand. Som sagt, Nikkor 18-70 optiken är ett fantastiskt bra objektiv, kanske det bästa konsument optiken Nikon gjort.
D70 känns betydligt tryggare.

Nikons ENEL 3 1600 Mah batterier är närmast outömmlig i normala förhållanden.

Om du vågar köpa beg, lär du snart hitta Nikon D100 med optik för runt 3500-4500:-

Men gillar du Canon skall du självklart köpa en sånn, liten & lätt kanske är viktiga kriterier för dig

Det finns flera alternativ som jag tror att du skulle kunna "överleva" med.

350:an utan objektiv och Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Macro eller 18-200/3,5-6,3 DC (totalkostnad 10970 resp 10958 kr hos Cyberphoto)

350:an med 18-55 och Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super II (finns som paket hos Cyberphoto för 10985 kr)

Köp DigitalFoto Nr 9 2005 och läs testen på, Panasonic DMC-FZ30 den har flera fördelar. Kolla också på Samsung DigiMax 815 Pro.
/Leif

Jag är själv på väg att köpa en digital systemkamera men har inte slagit till än, och då jag inte är någon expert på detta område så är det ju lite vanskligt att ge några råd. Men i.o.m att du gärna skule vilja ha bildstabilisator så kan jag ju i alla fall nämna att Konica Minolta Dynax 5D har detta inbyggt i kamerahuset och på så vis får du ju bildsabilisering på alla objektiv även fast du köper billiga kitobjektiv.

Tusen tack för alla svar!

Men jag är inte direkt mer säker på min sak nu. Även om ni får mig att luta mycket mer åt systemkamera hållet.

En sak till som oroar mig är att jag kommer "missa" tillfällen pga att jag måste byta objektiv... Och dessutom att det vid själva bytet kommer in damm och smuts mm.

Kom gärna med fler råd och tips!! Det uppskattas mycket!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar