Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för fågel såg jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Var å en blir ju lycklig på sitt sätt..." Har ingen riktig bra förklaring vad som gjorde att fåglar plötsligt blev så jädrans kul, men under 73-74 började det i alla fall.

Då handlade det bara om kikare, att observera fåglar, artbestämma dom korrekt, föra listor över hur många olika arter som man hade sett. Den galenskapen hänger med än...

Efter några år insåg jag att det är så mycket läckra och vackra fåglar, situationer, naturscenarior etc som man upplever i samband med skådningen. Detta ville man gärna "ha kvar" mer än i minnet. Alltså; kamera! Fota!

När sedan de geografiska (och ekonomiska)gränserna utvidgades och man börja utöva sitt "missbruk" utomlands, då blev fotograferingen än mer viktigare.

Just naturen med sina invånare (ffa. fågel för min del) är extra kul att plåta, då man knappast kan arrangera sina motiv vad gäller posé och ljus. det är helt enkelt en liten utmaning att få en lyckad bild under dom premisserna. Samma sak med att hitta och se en ovanlig fågelart eller kroka och vinna matchen mot en stridbar fisk.

Ja, inte vet jag huruvida du blev så mycket klokare av detta. Men för mig och många andra, har fågelintresset (titta, plåta, räkna, ringmärka...whatsoever) inneburit många oförglömliga stunder.

Pröva själv! Går utmärkt att känna sig för med anständiga kikare och kamera/objektiv som inte ligger i banklåns-klassen!!

Oscar

För mig så representerar och symboliserar fåglar frihet, liv/rörelse och en evolutionär precision.
Just att evolutionen har skapat så oerhört många olika arter med sina egna specialiteter är mycket spännande, tycker jag.

För mig så var det min far som väckte mitt fågelintresse. Han tecknade, pekade och berättade om olika fåglar. På våra fisketurer tillsammans kunde min far bryta tystnaden för att säga: -Hör du storlommen på andra sidan? -Det där är Gransångaren! Osv,, detta har satt sina spår djupt i mig. Tack pappa, glömmer aldrig dig och det du lärt mig att uppskatta!

Idag så upplever jag naturen som en komplex men också konkret verklighet där jag får ro och balans i sinnet,, I naturens ekologiska kretslopp upplever jag också "fågeln som lite av pricken över iet".

Mvh Niclas,

Jag tror jag börjar förstå nu:

När jag var liten så brukade jag vara mycket med pappa på jobb (han hade Erikssons Trafikskola i Malmö). Han brukade alltid ta med mig till T-bryggan i Malmö och så skulle vi "titta på utsikten". Han brukade berätta:

"Hon där ex tränar nog på gym, för hon kan knäcka hasselnötter mellan skinkorna."

"Hon där borde inte få lov att sola topless"

"Ser du hur de där gungar bara i sidled ? Det gör bara silikon"

Det satte nog djupa spår i mig ocg jag fortsatte observera kvinnor genom åldern. Efter ett tag så skaffade jag mig själv en kamera och på den vägen är det genom livet. Jag ångrar varken att jag skaffade en kamera eller att jag började plåta kvinnor. Men det innebär inte att jag inte tror mig själv kunna uppskatta naturens skönhet.
Det ena behöver ju inte ta ut det andra,l eller hur ?

Jag får nog hänga med någon fotograf på FS en dag ut på fågelplåtning.Så jag kan "lära" mig av någon som vet något om Fåglar.

Men en sak är säker, oavsett om man plåtar fåglar eller flickor: Det är ett gift !!!

/// NIKLAS

Niclasfoto skrev:
I naturens ekologiska kretslopp upplever jag också "fågeln som lite av pricken över iet".

Mvh Niclas,

Om jag får lov att citera mig själv;)!

Kvinnan är ju ur ett generellt manligt perspektiv naturens Pricken över Pricken över i,et;)

Mvh Niclas,

Ps, Whisper in the dark: JAg har bilder på kvinnor också,,,,,;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar