Annons

Vad för fågel såg jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik:

Då stöter "datagurun" på nästa problem...
När jag klickar vidare på "kontakta..." och fönstret öppnar sig för ett mail/meddelande, så hittar jag inte hur/var jag bifogar bilden i mailet till dig. Jag får spelet snart...!

Det går inte att kopiera din adress till exempelvis Outlook (där jag kan bifoga bilder), då medlemmarnas mailadresser inte syns på Fotosidan.

IT i all ära, men men....

För övrigt är bilden på 399x229 pix och 41 kB stor, i jpg-format.

Oscar

Det går inte att bifoga bilder i kontaktformuläret. Skicka bara en liten text, vilken som helst. Då får jag ett mail som jag kan svara på. Du får svaret, kan svara igen och bifoga bilden :eek:) (komplicerat, jag vet... men det funkar...)

Fredrik:

Då stöter "datagurun" på nästa problem...
När jag klickar vidare på "kontakta..." och fönstret öppnar sig för ett mail/meddelande, så hittar jag inte hur/var jag bifogar bilden i mailet till dig. Jag får spelet snart...!

Det går inte att kopiera din adress till exempelvis Outlook (där jag kan bifoga bilder), då medlemmarnas mailadresser inte syns på Fotosidan.

IT i all ära, men men....

För övrigt är bilden på 399x229 pix och 41 kB stor, i jpg-format.

Oscar

Kärrsnäppa var namnet

Niklas, din bild föreställer en klockren kärrsnäppa som håller på att få vinterdräkt. I ren vinterdräkt är den lite mer ljusgrå och har tappat de bruna fjädrarna. (alltså ingen skärsnäppa)

Tony:

Bilden föreställer faktiskt en klockren Skärsnäppa i vinterdräkt. Kärrsnäppan har aldrig den grå/purpurfärgen (Skärsnäppa heter Purple Sandpiper på engelska för övrigt...). Vidare har Kärrsnäppan helt svart näbb och ben. Som du ser är näbbens inre del gul och benen gulaktiga, vilket är typiskt för Skärsnäppa.

Snart kommer jag bifoga en bild på Kärrsnäppa (med Fredriks hjälp), så kan ni se skillnaden bättre.

Fridens
Oscar

Å ett tredje...
Märkligt för övrigt. Från min hemdator funkade infogandet av bild, vilket det inte gjorde från jobbets dator. Handlar det om någon inställning?

Oscar

Bilagor

• kärrsnäppa 29 copy_filtered.jpg
    kärrsnäppa 29 copy_filtered.jpg
    44.2 KB · Visningar: 152
Re: Kärrsnäppa var namnet

Tonyeagle skrev:
Niklas, din bild föreställer en klockren kärrsnäppa som håller på att få vinterdräkt. I ren vinterdräkt är den lite mer ljusgrå och har tappat de bruna fjädrarna. (alltså ingen skärsnäppa)

Tänker du på min Skärsnäppebild?
Det är nog ingen kärrsnäppa nej, inte för att jag är ngn expert men jag menar att jag kan namnen på mina favvisar i alla fall;)

Mvh Niclas,

Skärsnäppan heter visst 'fjaerepytt' eller något liknande roligt på norska.
Är det någon norrman/kvinna som vet vad kärrsnäppan heter på norska?
/Gitte

gitte edelman skrev:
Skärsnäppan heter visst 'fjaerepytt' eller något liknande roligt på norska.
Är det någon norrman/kvinna som vet vad kärrsnäppan heter på norska?
/Gitte

Bilderna jag lagt upp här i tråden är tagna i Lofoten/Västerålen i nordnorge.
Skärsnäppan heter "Fjaerplyt" på Norska.
Det var till det namnet jag först lärde känna den;)

/Niclas,

Nej den här

Nej jag pratade om den här bilden som du (Niclas nr 2, Wibom) hade hittat. Som sagt var svarta ben och näbb med fläckar kvar på buken av sommardräkten. Här

Senast ändrad:
Tony:

Ber om ursäkt för missen med till vilken bild du hänvisade. Trodde först att det var den inledande bilden på Skärsnäppan, sorry! Därav av min "tillrättaviselse"...

Oscar

Tack Niclas!
Du ser att min (nord)norska mest är rotvälska.
Jag fotograferade dom små plytarna i smällkallaste vintern i Tromsö. Dom satt som fastklistrade bollar på stenar som hölls snöfria av högvattnet. Trodde först inte mina ögon. Hur attan kunde såna överleva?! undrade jag, själv klädd som Michelinmannen och iskall om fötterna.
Frågade infödingarna, men skrev inte ner svaret, så det blev bara 'fjaerepytt' för mig!
('Fjaere-' eftersom jag trodde att namnet syftade på att dom satt i fjaera. Inte att det hade med fjädrarna, 'fjaer', att göra.)
Nåja, nu fick jag nagla namnet på dom små beundransvärda rackarna i alla fall. Tack!
/Gitte

Tror faktiskt att namnet kommer av just "fjaera" men att man av ngn anledning "droppar" a,et:)

Det är nog bäst att vi lämnar det öppet;)

Mvh Niclas,

Ps, visst är de minst sagt vädertåliga där de hoppar runt barfota och allt. En upplevelse att komma nära de i deras rätta levnadsmiljö!ds

Varför ?

Jag måste ju att efter att ha fått så mycket information om fåglar på så kort tid efter jag laggt in min fråga , och SNABBT så kommer ju en följd fråga:

Varför är det så intressant med just fåglar ? Jag menar fisk-skådare ser jag sällan, eller om jag pratar med en naturfotograf så är det mest fåglar de pratar och kan mycket om.

Så min fråga är:

Du som är fågelskådare/fågelfotograf, varför är det just fåglar som är så facinerande ? Och NÄR började detta ? Minns du din första upplevelse ?

Tänkte att svaren kanske kunde få mig att börja skåda jag oxå!!

/// NIKLAS

Re: Varför ?

"Skåningen" skrev:
Du som är fågelskådare/fågelfotograf, varför är det just fåglar som är så facinerande ? Och NÄR började detta ? Minns du din första upplevelse ?
Jag tror att det beror på att fåglar är den djurgrupp som naturligt mest förekommer i våran närmiljö. Man ser fåglar överallt (nästan): i parker, på torg o s v. Det gör man inte med t ex fiskar i samma utsträckning.

Orsaken till mitt fågelintresse var ett fågelbord som satt utanför köksfönstret när jag var liten. Sedan var det kört :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar