** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

vad får jag ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har din teleglugg AF-S? D50:ns inbyggda fokusmotor är ju inte mycket att hurra för. Du skulle ju kunna knalla in i en butik och för skojs skull prova en D200 eller nåt D2-hus. Visst kostar de mer än en Canon 20/30D, men jag tror knappast att det är märket som är problemet i det här fallet. D50 är en väldigt enkel kamera, som har en klen fokusmotor och inte alls lika avancerad AF-modul som de dyrare kamerorna.
Observera att jag inte alls är så märkesfixerad, så jag tycker helt klart att du ska kolla in Canon också om du känner att det verkar bättre. Men gör inget förhastat. Det finns givetvis skitbra Nikon-prylar som klarar uppgiften också. Kanske en D1X? http://www.blocket.se/vi/9084179.htm?ca=11_s
Edit: Är det förresten inte helt sjukt billigt??? :-O TVÅ D1X för 13 papp. Edit2: Ähum, lite gammal annons kanske.

Angående säljespris så tror jag inte att nån kommer ens bry sig om att svara på din annons om du börjar på 10 lakan. Du får troligen mer om du säljer kitet och telet separat. Låt säga 5000:- minus prutmån för kitet, och 3000:- minus prutmån för telet.
Visst är begagnatpriserna höga på systemkameror, men jag tror inte många nappar på just en nybörjarkamera till ett pris som ligger så nära nypris. Då kan man få en D70 för lägre pris, som ju har fler trevliga funktioner, även om den möjligtvis inte ger lika lågt brus och så.

Senast ändrad:
Det roliga är att jag har komit över en EF 100-400 L IS UMS glugg til canon billigt som gör att jag tjärnar på att köpa den och ett 400D hus och sälja min kamera. det blev inte många kronor i mellan och en 400mm med VR till nikon kosstar 18K

morfius skrev:
Om nu din ED glugg går lös på 4.200:- och den är i fint skick, så borde du ju kunna få 3.500:- för den.

Så testa och sätt ut paket för 10.000:-
Men var sedan redo att folk kommer att börja pruta ned paketet till kanske 7-8.000:-

Mvh
Jörgen

Jag brukar köpa och sälja på tradera och blocket ibland och vet att folk i allmänhet är ganska prismedvetna, bla tack vare internet.

Alfa Digi säljer hus+ kit för ca 5900 fraktat och klart. Webhallen tar 3500kr för 70-300ED.

Regel nr1:Folk står inte på rad och prutar om utgångspriset är för högt satt.

Jag kollade efter en Nikon 20/2,8 för ett tag sedan. Nypriset på den är ca 6700kr. Begpriserna låg mellan 1800 och 5000kr just då. Gissa vilken glugg som blir kvar till säljaren sänker priset i annonsen.

Det gäller att lägga sej i ett prisläge så man får upp ögonbrynen på folk. För dyrt = onödig annonskostnad. Men att vara för billig är naturligtvis också onödigt.

Jag kan varmt rekomendera att klämma ut grejerna på Tradera. Men är utgångspriset för högt satt blir dom osålda. Dom tuffa killarna (och tjejerna) sätter ut sina prylar med startpris 1 kr. På det viset får dom halva Sverige med i auktionen med resultat att försäljningspriset blir högt.

/K

Nikkor AF70-300D ED f/4,5-5,6 är inte en snabb glugg, och jag kan förstå att man kan bli irriterad då, särskillt om polaren har en glugg med motsvarande af-s, med vilken AF arbetar fortare.

Klart grabben ska byta till Canon om hans självförtroende kräver detta och (och detta är egentligen det enda vettiga arguemntet :D ) hans polare kör Canon. Att ha en polare att, vid nödfall, dela utrustning med och kunna dela tips och erfarenheter med är ju guld.
Att det inte går att fota flyg med nikon är dock kvalificerat skitsnack. Jag är iallafall nöjd med mina bilder, och det är möjligt att de inte är perfekta, men tillräckligt bra "i min bok" är de allt.
Det har väl dock konstaterats förr att bilderna "rakt ur kameran" ser trevligare ut från Canon 350 än ur en standardinställd Nikon, då om jag förstått saken rätt, Canon har högre färgmättnad mm inställt, medan Nikon valt att leverera kameran med mer moderata inställningar. Detta är ju dock inget som inte går att ändra med lite knapptryckningar och möjligen lite hjälp från manualen. Har man gjort det en gång så behöver man ju inte pilla sedan. Själv kör jag råformat och pillar gärna med bilden i efterhand. Ska villigt erkänna att jag inte pillat med dylika inställningar i kameran sedan jag köpte den för två år sedan.

/E

När du ställer det i det ljuset blir det en liten annan sak. Det är klart att det blir lättare att fota såna motiv om du har bra gluggar (vilket är nästan viktigare än kameran), och eftersom du verkar ha större tillgång till canon-objektiv som kan göra jobbet så kan det ju vara värt det. Men jag måste hålla med de andra om att 10k är lite väl mycket...

Som Nikonanvändare genom livet är det svårt att byta märke.
Man samlar på sig mycket hus och objektiv.
Som jag.

Du har helt klart gått på det där nyfotoskaha.
Som Nikonanvändare så ger man inget för dina grejer.
Det är vad jag inte fattar.
Hur kan man alls rekomendera dåliga grejor och säga att det är bra nybörjargrejer. (du gör inte det)
Man ska väl rekommendera bra grejer i stället.
Inte t ex ett 70-300 som är värt noll för en som vill.
Vad vet vi om vad nån vill.
Det är det som är det viktiga, inte om man är ny.

Tyvärr kommer du inte att få så mycket du vill ha.
Du är lurad av oss som säger att det är ett bra "nybörjarkitt" och fabriken som bara vill tjäna pengar.
Det är ett skitkitt för en som vill men ett bra kitt för en som inte bryr sig och bara tar semesterbilder.

Hm.. svårt att förklara men..
Byt märke och upplev samma skit en gång till är väl min rekomendation.
Om du nu inte vill ge en massa mer.
Kameragrejer är alldeles för dyra i dag för alla.
Proffs som amatörer.
Men vi finner oss.
Mvh-Anders

Är det inte smartare att byta upp dig till en D80 istället ?

Betydligt bättre kamera en 400D.

/kent.

Vad du får ut? Tja, i bästa fall kunskapen att det är totalt utan betydelse vilken kamerautrustning du använder.
Men du får också ut en kanal för din pryllängtan.
Utöver det får du också ut att du haft både en Nikon och en Canon innan du tröttnade på fotohobbyn.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar