Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad får JAG göra med ett foto JAG tagit i uppdrag av någon annan?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottie350

Medlem
Svårt att sätta rubrik på detta men:

Jag är hobbyfotograf så jag arbetar inte med detta, men jag hoppas att jag en dag kan jobba med detta på sidan. Jag tar foton på privatpersoner helt gratis, till dem för att få erfarenhet i utbyte.

Rätt så nyss så fotograferade jag en tjej, jag lade upp en bild som jag tagit på henne på min instagram (som förövrigt är låst så kan bara ses av mina vänner där). På bilden ser man inte hennes ansikte. Hon bad mig då att ta bort bilden då hon endast vill ha dom för sig själv, jag gjorde det utan att bråka.
Men jag vill ju visa upp mina verk, så jag undrar lite om jag har rätt att visa mina bilder som jag har tagit eller om jag måste få modellens godkännande?

Det brukar aldrig vara några problem annars. Men kanske man borde sätta upp regler som gäller om jag ska ta kort gratis? Eller finns det redan regler för detta som man isf kan hänvisa till?
Jag hoppas ni förstår.

Å jag hoppas jag postat detta rätt.

...Hon bad mig då att ta bort bilden då hon endast vill ha dom för sig själv, jag gjorde det utan att bråka.....
troligtvis Klokast

Undrar vad hon sagt om du hade svarat med:
Javisst o eftersom att jag tar bilder gratis för att lära mig o nu inte kan visa upp bilderna och få kritik så vill jag ha tillbaka dem o slänga dem. För nu har jag ingen användning av dem.

Bara en teoretisk undran.

Men jag vill ju visa upp mina verk, så jag undrar lite om jag har rätt att visa mina bilder som jag har tagit eller om jag måste få modellens godkännande?
När det gäller "beställd porträttbild" (vilket detta nog får räknas som) är reglerna om upphovsrätt lite speciella. I teorin har du rätt att publicera bilderna, t ex på nätet, men du får inte överlåta upphovsrätten utan beställarens medgivande. (URL 3 kap 27§) När du publicerar bilden på instagram, facebook eller liknande innebär det i praktiken att du överlåter (en del av) upphovsrätten till instagram respektive facebook. Då måste du alltså har modellens tillstånd.

Däremot skulle du kunna ha en egen webbsajt där du publicerar bilderna.

Jag är son du en amatör som fotar folk för att lära mig, jag säger från början att jag fotar gratis mot att jag använder bilderna till min portfolio och till min fotosida på Facebook som tack för hjälpen får dom 5-10 bilder gratis av mig. Bättre att vara rak och ärlig från början. Jag fotar ju inte för att vara snäll utan för att dels jag vill lära mig dels för att genom att visa mina bilder göra reklam för mig själv. Lycka till

Ing-Marie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar