Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad borde jag komplettera med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snofi

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har en Nikon D60

Objektiv

Sigma Objektiv AF 50-150/2,8 II EX DC HSM
Och standard som jag fick med kameran
18-55

Jag vill ha lite synpunkter om vad ni tycker jag ska köpa som nästa. Uppgradera till en bättre kamera ? Objektiv?

Jag fotar mycket bilar hästar och natur, familjebilder

Tack på förhand

Mvh Kristofer

Jag tycker du ska fota ett tag med det du har tills du känner själv vad som saknas för det du vill fotografera. Det finns massor av prylar man skulle kunna föreslå, men den som bäst vet vad du behöver torde vara du själv.

Blixt?
Fasta ljsstarka objektiv?
Macro objektiv?
Stativ?

Vad saknar du? Vad vill du göra som inte utrustningen kan hjälpa dig med idag?

Vilken blixt skulle rekommenderas för jag har varit inne på att köpa en men vet dock inte vilken?

Mvh Kristofer

Mitt råd till dessa frågor är ganska identiskt med Anders råd i början av tråden.

Fråga inte oss vad du skall köpa till! Det får du bestämma själv genom att använda befintlig utrustning och därav märka vad som fattas dig.

Hur och varför skall vi veta vad du skall köpa? visst, många av oss har erfarenhet av fotografering och har troligtvis optimerat våra tillbehör, men det betyder inte att det passar ditt sätt att fotografera på.

Näe, ta och fotografera mera och fattas något så kommer du märka det. Då går man och köper det som fattas, möjligtvis frågar man om tips på en mer specifik sak här på forumet.

Det självklara svaret på den här frågan är att du ska byta kamerasystem till Canon istället! Köp endast L-linser och minst en Canon 5dMKII.

Nejdå, du bör nog känna efter själv vad du behöver för att utvecklas mer som fotograf. Men en extern blixt lyftar fotograferandet rätt mycket så där har du något att se över. Stativ tycker jag själv inte ger så mycket.

Det självklara svaret på den här frågan är att du ska byta kamerasystem till Canon istället! Köp endast L-linser och minst en Canon 5dMKII.

Nejdå, du bör nog känna efter själv vad du behöver för att utvecklas mer som fotograf. Men en extern blixt lyftar fotograferandet rätt mycket så där har du något att se över. Stativ tycker jag själv inte ger så mycket.

Hehe =) Vilken blixt skulle du då rekomendera?

Tyvärr har jag inte någon koll på Nikons blixtar mer än att jag följde tråden som diskuterade Canons värdelösa blixtar och Nikons fantastiska blixtar som enligt en del i tråden tyckte exponerade perfekt varje gång. Du får nog Googla eller söka på FS vilken blixt som är tillräckligt bra för dina behov.

Men fördelen med blixt är att man får skapra bilder vid dålgt ljus och färgerna kommer fram bättre.

Jag ska själv köpa blixt och jag väljer faktiskt att köpa sb-900an. Den är ju tämligen dyr men efter att ha läst på en del och fått mycket feedback från mer erfarna fotografer så blev valet självklart. Vad har du tänkt lägga ut på utrustningen då?

Jag ska själv köpa blixt och jag väljer faktiskt att köpa sb-900an. Den är ju tämligen dyr men efter att ha läst på en del och fått mycket feedback från mer erfarna fotografer så blev valet självklart. Vad har du tänkt lägga ut på utrustningen då?

Jag vet inte riktigt men jag ska skaffa mig prylar som håller, och som jag kan ha länge. Så därför sparar jag gärna till bättre kvalitet =)

Mvh Kristofer

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto