Annons

vad blir fokusavståndet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anthon med h

Ny medlem
Hallå,

Till min 50 mm 1,8 köpte jag för länge sedan en 25 mm mellanring för att på det sättet få möjlihjet att fota macro. Nu funderar jag på att köpa ytterligare en mellanring för att få större förstoringsgrad men så läste jag någonstans att om man har för mycket mellanringar kan fokusplanet hamna innuti objektivet.

Detta är givetvis inget jag vill och därför undrar jag om det finns någon möjlighet att beräkna var fokusplanet hamnar när man slänger på mellanringar

Närmsta fokusavstånd utan mellanring är på 50 mm är 0,45 m om det kann vaara till någon hjälp.
 
spontant säger jag att det går - men någon med uträkningssnille får säga emot mig.

Som grabb hade jag ett Soligor-set med mellanringar till min Minolta. Tre stycken, med en sammanlagd längd av kanske 70 mm. Med mitt 50 mm normal kunde jag utan problem använda alla tre samtidigt.

Petter ...
 
Inga problem! : )

Jag har själv kört mycket macro med just 50 1,8an, plus alla ringar i min mellanringsats 12/20/36mm...
Alltså sammanlagt typ 68mm. Ifs blir skärpedjupet typ ingenting under f16 och närgränsen är typ två cm från glas... Men funkar gör det! : )

Problemet kan dock dyka upp under focusering men jag kör alltid manuellt vid macro...

MVH /David.
 
Med ett 50 mm objektiv som är nästan symmetriskt uppbyggt kan man öka utdraget hur mycket som helst utan att fokus hamnar innanför frontlinsen. Det är när man har till exempel normalzoomen ellerr annan vidvinkel med retrofokuskonstruktion, som det finns risk att man inte kan få skärpa alls.

När man har mycket långt utdrag kan resultatet bli bättre om man vänder objektivet, och sådana objektiv som inte lämpar sig för mellanring rättvända kan alltid användas omvända med mellanringar eller bälg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.