Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad blir fel när bilden blir för ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Tja, var ute idag och prövade slutarprioritet för första gången.
Jag valde en plats där det rann vatten för att få en sån där skön effekt ni vet.
Men bilderna blev aledes för ljusa.
Utfrätta liksom...Vad gjorde jag för fel eller vad skulle jag mer ha gjort ?
Hade ISO inställt på Auto också.

Mvh

Det var väl helt enkelt för ljust för den slutartid du valde. Har du förstått sambandet mellan slutartid, bländare och ISO för att få rätt exponering?

Det var väl helt enkelt för ljust för den slutartid du valde. Har du förstått sambandet mellan slutartid, bländare och ISO för att få rätt exponering?

men ska man bara kunna ta sådana bilder en viss tid på dygnet eller ?
nja, de vill jag inte påstå att jag vet.
Jag vet en del men håller på och lär mej du får gärna berätta de för mej.

Om kameran valt lägsta ISO-tal och bilden fortfarande blir för ljus så börjar den blända ner till mindre och mindre bländare, vilket vara går till en viss gräns. Efter det kommer bilden att bli ljusare och ljusare ju längre slutartid du väljer.
Långa tider mitt på dagen är svårt utan ND-filter. I bästa fall kanske man får en sekund eller så, om det är molnigt ute.
Ska du ha flera sekunder slutartid får du ta bilder på kvällskvisten när solen är på väg eller har gått ner, alternativt använda ett ND-filter. Jag använder mig av ett 3-stegs ND-filter för lite mer "moderata" exponeringar, vilket gör möjlighet till några sekunders slutartid i skugga mitt på dagen och ett 10-stegs ND-filter, vilket ger möjlighet till exponeringar på 15-30s (beroende på hur mcyket man bländar ner) mitt på dagen när det är soligt.

Edit:
Denna bilden, tex, är tagen när solen börjar försvinna bak trädtopparna. Den är tagen på 4s, bländare 11 och ISO200, med ett 3-stegs ND-filter och ett polfilter (tar bort ytterligare 1-2steg).
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/nature/hunneberg02.jpg

Googla så finner du nog många förklaringar. Det finns även artiklar här på Fotosidan.

Den enkla förklaringen är ju att bara för att du kan välja vilken slutartid du vill så behöver det ju inte bli en bra bild. Beroende på hur starkt belyst motivet är så måste du ju anpassa din exponering så att den blir "rätt", d.v.s. lagom ljus.

Testa att använda P-läget och se vad kameran föreslår för tid och bländare. Sen kan du justera därifrån. Vill du ha längre tid så måste du ha mindre bländaröppning. När du till slut når din minsta bländare så kan du inte förlänga tiden mer. Lösningen är då att minska på ljuset, d.v.s vänta tills det blir mörkare eller sätta ett gråfilter framför objektivet.

Jag valde en plats där det rann vatten för att få en sån där skön effekt ni vet.

Mvh

Om bilderna blev för ljusa har du gjort exponeringen utifrån ett för mörkt parti i bilden. Kan tänka mig att du riktade kameran mot mörkt, rinnande vatten. Då blir högdagrarna överexponerade eftersom de behöver kortare exponering än skuggor och andra dunkla element.

Förstår mig inte på finessen med auto-ISO (eller, det är klart jag gör), men jag kan mycket väl tänka mig att funktionen velat "hjälpa till" genom att höja ljuskänsligheten.

Auto ISO brukar gå ner till lägsta möjliga värdet om det är risk för överexponering.
Värdena för slutartid och/eller bländare i sökaren brukar blinka eller bära sig åt om man riskerar över- eller underexponering.
P-läget är utmärkt att börja med. Du får en kombination av slutartid och bländare som fungerar, men du kan snurra nåt hjul för att ändra vilken kombination du vill ha. Snurra tills du inte kan göra tiden längre.

Mvh

Frågan innehåller ju på nåt sätt svaret. För ljus=för mycket ljus. Man måste alltså se till att sensorn inte får så mycket ljus. Det kan man göra på olika sätt.

T ex:

• mindre bländare
• kortare tid
• gråfilter

Sambanden mellan bländare, slutartid och ISO måste behärskas!

Mvh

Ditt motiv var antagligen ganska mörkt=rinnande vatten, kamerans exponeringsmätare vill kompensera denna del i motivet och återge den del som medelgrå, det betyder att du från medelgrå upp till det ljusaste som kan återges i motivet av kameran har ca 3,5 steg till motivets allra ljusaste delar , bilden/ motivet blir med andra ord överexponerad och de allra ljusaste delarna kommer inte kunna återges pga att sensorn klipper, omfånget räcker inte till. Här spelar det också roll vilken kamera man använder då olika kameror har olika stort dynamiskt omfång och vilket evaluerande mätsystem kameran har . Det spelar även en stor roll för exponeringen och motivet om du använder evaluerad mätning som tar hänsyn till hela motivet eller om du har valt en punktmätning.Evaluerad mätning försöker ta hänsyn till hela motivets kontrastomfång och exponera efter detta och därefter applicera en kontrastkurva som kameran " tror är lämplig"

Du kan då välja med exponeringskompensationen +- RATTEN att underexponera motivet , prova med -0,5 steg -1 -2 steg etc för att få bilden/motivet mörkare = mindre exponerad.
Du kan även med kurvverktyget och en negativ kurva påverka den del av motivet som kameran har velat exponerat upp och dra ner ljusheten för att få den stämning du vill ha i vattnet.Dvs om du har ett redigeringsprogram i datorn som har kurvverktyg

Senast ändrad:
Frågan innehåller ju på nåt sätt svaret. För ljus=för mycket ljus. Man måste alltså se till att sensorn inte får så mycket ljus. Det kan man göra på olika sätt.

T ex:

• mindre bländare
• kortare tid
• gråfilter

Sambanden mellan bländare, slutartid och ISO måste behärskas!

Måste och måste, men om man inte ens orkar lära sig grundläggande exponering (d v s ovanstående) så rekommenderar jag att man aldrig flyttar ratten från det gröna läget.

Även om jag själv knappast är guds bästa barn med att vara tålmodig med förklaringar på "dumma frågor" alltid är det väl ändå alltid en "god gärning" att hjälpa någon som vill BÖRJA göra saker utanför "det gröna läget"... :)

Jag tror Robert slog huvudet på spiken tidigare - om man väljer väldigt långa slutartider (i S-läget) har kameran bara ISO och bländare kvar att leka med. När båda dessa slagit i botten av justeringsomfånget KOMMER bilden bli för ljus. Kameran kan helt enkelt inte justera bort mer.

Oftast ser man detta på exponeringsmätaren i botten av sökaren (eller i den stora displayen) som att stapeln som normalt sett ska ligga på +/-0 om kameran tycker exponeringen är "rätt" försvinner ut mot "+"-hållet. Hur detta ser ut beror på kameramodell.

Mvh

Du måste använda manuellt läge.
Sätt slutartiden till över 3 sek.
Sätt ISO på lägsta tal.
Välj bländare så att exponeringen blir rätt.
Använd stativ. Fäll upp spegel. Använd trådutlösare.
Om bilden blir för ljus även på minsta bländare, använd gråfilter.
Om bilden fortfarande blir för ljus, invänta skymningen.

Mvh

Du måste använda manuellt läge.
Sätt slutartiden till över 3 sek.
Sätt ISO på lägsta tal.
Välj bländare så att exponeringen blir rätt.
Använd stativ. Fäll upp spegel. Använd trådutlösare.
Om bilden blir för ljus även på minsta bländare, använd gråfilter.
Om bilden fortfarande blir för ljus, invänta skymningen.

Mvh

Håller med det mesta, men nej, man måste inte använda manuellt läge. Tvärtom kan det bli svårare att få exponeringarna rätt i M-läget om man är ovan med det och vet exakt hur slutartiden och bländaren påverkar varandra. S-läget räcker utmärkt om slutartiden är viktigast. Man måste bara hålla koll på vad bländaren blir. Den kan ju inte bli mindre än vad objektivet tillåter (typ nånstans mellan f/16 och f/45, beroende på objektiv) och iso kan inte bli lägre än motsvarande iso 100 (Lo-1) på D90.

Spegeluppfällning finns inte på D90 (förutom för rengöring av sensorn), men det finns en utlösarfördröjning som funkar lika bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar