Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad blir bäst för svartvitt?
- Trådstartare bladu
- Start datum
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Löp o köp..
sänaste Practical Photography (oct.)
Finfina articlar om Color/BW konvertering.
/Erik J
sänaste Practical Photography (oct.)
Finfina articlar om Color/BW konvertering.
/Erik J
Artificiell
Aktiv medlem
Färgbilder ska visst innehålla mer information än svartvita, därför brukar rekommendationen vara att plåta i färg och sedan konvertera i exempelvis PS. Hur själva konverteringen går till är delvis en smaksak men också en fråga om program. Generellt kan man dock säga att man bör ta kontroll över färgkanalerna.
mohei
Aktiv medlem
Jag kan rekommendera boken "step-by-step digital black and white photography" av John Beardsworth.
Här
kan du se hur boken ser ut och kolla delar av innehållsförteckningen och lite av innehållet.
Kapitel 2 handlar om hur man tar snygga svartvita bilder, hur man "ser" i svartvit etc.
Jag har ett svagt minne av att jag köpte boken på Bokus.
Här
kan du se hur boken ser ut och kolla delar av innehållsförteckningen och lite av innehållet.
Kapitel 2 handlar om hur man tar snygga svartvita bilder, hur man "ser" i svartvit etc.
Jag har ett svagt minne av att jag köpte boken på Bokus.
mohei
Aktiv medlem
Kijana skrev:
Monica,
om du skriver in ISB-numret här så går det mycket lättare att söka boken, inte bara hos Bokus.
Okej då. )
ISBN 1-904705-52-9 står det på baksidan av boken.
Bokus har två olika ISBN:
ISBN: 9781904705529
ISBN 10: 1904705529
http://www.bokus.com/b/9781904705529.html?pt=search_result
www.ilex-press.com
mohei
Aktiv medlem
SGÖ skrev:
Hej
Om du går in på Moderskeppet finns där en video som behandlar från färg till svartvitt, den är många timmar lång.
MVH SGÖ
Menar du den som man kan köpa för 299 kr?
Den videon är det många som rekommenderar. Jag ska köpa den senare. )
Graylingman
Aktiv medlem
Bengus skrev:
Blir klart bättre resultat än digital konvertering om du frågar mig.
Och frågar du Stefan Ohlsson så får du ett annat svar...
Jag tror iofs att de svartvita bilder jag kan åstadkomma digitalt är otroligt mycket bättre än de jag skulle kunna åstadkomma i ett mörkrum. Kan det ha med kunskap att göra kanske?
millimeter
Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Och frågar du Stefan Ohlsson så får du ett annat svar...
Jag tror iofs att de svartvita bilder jag kan åstadkomma digitalt är otroligt mycket bättre än de jag skulle kunna åstadkomma i ett mörkrum. Kan det ha med kunskap att göra kanske?
Framför allt är det många som har digitalkamera men ingen vettig filmscanner. Då blir svartvita bilder minst lika bra med digitalkameran som att försöka digitalisera negativ t ex genom att fotografera av negativen (som jag gör). Det går, men det är klurigt och man behöver rätt grejer för att det ska bli bra. Ett ljusbord vore praktiskt.
Men det är kul med film, så jag fotar svartvitt analogt och står ut med att de digitala versionerna blir ganska bristfälliga.
peter6611
Aktiv medlem
millimeter skrev:
Framför allt är det många som har digitalkamera men ingen vettig filmscanner. Då blir svartvita bilder minst lika bra med digitalkameran som att försöka digitalisera negativ t ex genom att fotografera av negativen (som jag gör). Det går, men det är klurigt och man behöver rätt grejer för att det ska bli bra. Ett ljusbord vore praktiskt.
Men det är kul med film, så jag fotar svartvitt analogt och står ut med att de digitala versionerna blir ganska bristfälliga.
Jag vet inte om det gäller alla digitalkameror. -Det beror nog på programvaran i kameran, tex Ricoh Gr klarar det ganska bra. Min uppfattning är ändå att det ofta blir sämre med sv/v inställning direkt i kameran, och oavsett vilket program man sedan använder för konverteringen(elements, PS eller lightroom )blir det bättre. Men din jämförelse kanske generellt gäller mellan analogt och digitalt? Jag tror emellertid inte frågeställaren är inne på det analoga spåret alls.
mohei
Aktiv medlem
Här
finns värden att ställa i Kanalblandaren för att få gråskalor som liknar olika svartvita filmers gråskalor.
När man plåtar med svartvit film kan man använda färgfilter för för att få fran färgkontrasten i gråtoner som motsvarar ögats sätt att omskriva färgen i grått (ur Fotolexikon av Hugo Schöttle).
Valet av filter beror helt på de i motivet ingående färgerna. Allmänt gäller att en färg i motivet som överensstämmer med filterfärgen kommer att återges ljusare, medan komplementfärgen blir mörkare.
Några länkar om dessa filter.
http://www.aifo.se/bwf/svfilter.htm
http://www.photax.se/kmrt/filter/tiffen/bw/bw_filter.htm
http://www.photax.se/kmrt/filter/fargadefilter.htm
Färgfiltereffekten kan man fixa till i photoshop. )
finns värden att ställa i Kanalblandaren för att få gråskalor som liknar olika svartvita filmers gråskalor.
När man plåtar med svartvit film kan man använda färgfilter för för att få fran färgkontrasten i gråtoner som motsvarar ögats sätt att omskriva färgen i grått (ur Fotolexikon av Hugo Schöttle).
Valet av filter beror helt på de i motivet ingående färgerna. Allmänt gäller att en färg i motivet som överensstämmer med filterfärgen kommer att återges ljusare, medan komplementfärgen blir mörkare.
Några länkar om dessa filter.
http://www.aifo.se/bwf/svfilter.htm
http://www.photax.se/kmrt/filter/tiffen/bw/bw_filter.htm
http://www.photax.se/kmrt/filter/fargadefilter.htm
Färgfiltereffekten kan man fixa till i photoshop. )
Bofoto2
Aktiv medlem
Visst är ljusbord praktiskt men ger en aning fel färger, men att fota av s/v funkar ju bra.millimeter skrev:
millimeter
Aktiv medlem
peter6611 skrev:
Men din jämförelse kanske generellt gäller mellan analogt och digitalt? Jag tror emellertid inte frågeställaren är inne på det analoga spåret alls.
Ja, jag avsåg analogt kontra digitalt.
När det gäller digitalt svartvitt så instämmer jag helt med dig att man bör konvertera på datorn och inte i kameran.
millimeter
Aktiv medlem
Bofoto2 skrev:
Visst är ljusbord praktiskt men ger en aning fel färger, men att fota av s/v funkar ju bra.
Hur menar du? Att olika bilder skulle behöva olika ljusbord, så ett enda ljusbord innebär en kompromiss?
Färgnegativ digitaliserar jag dock aldrig, har upplevt det väldigt svårt att få till det bra, om man inte gör svartvitt av det.