Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad betyder tecknen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej igen! Det sägs att inga frågor är för dumma.. så här kommer en!

Jag fick en gammal kamera av min mamma och när jag tittade på den, så blev jag lite fundersam över vad en del tecknen på objektivet betyder.
Här är iaf bilden, http://www.ladda-upp.com/bilder/21983/kameran
Det gröna vet jag innebörden av, men vad betyder "A" och "B"?
Med lite fantasi, så kanske "A" står för "Auto", men "B" däremot.. där tog min fantasi stopp.
Samt, vad gör siffrorna för skillnad på "A" och "B"?

Hoppas att jag inte låter alltför dum :)
Ha en bra dag!

A betyder som sagt att kameran väljer bländare själv, ringen som A:t sitter på styr alltså bländaren. Siffrorna är således bländartal, där minsta siffran betyder störst öppning.

B betyder mycket riktigt "Bulb", men behöver kanske en närmare förklaring. Ringen som B:t sitter på styr exponeringstiden (siffrorna anger delar av en sekund), med kameran i läge B är slutaren öppen så länge som du håller avtryckaren nedtryckt. Används vanligen när man vill ha väldigt långa slutartider, typ flera minuter.

A betyder som sagt att kameran väljer bländare själv, ringen som A:t sitter på styr alltså bländaren. Siffrorna är således bländartal, där minsta siffran betyder störst öppning.

B betyder mycket riktigt "Bulb", men behöver kanske en närmare förklaring. Ringen som B:t sitter på styr exponeringstiden (siffrorna anger delar av en sekund), med kameran i läge B är slutaren öppen så länge som du håller avtryckaren nedtryckt. Används vanligen när man vill ha väldigt långa slutartider, typ flera minuter.

På 1950-talet hörde jag en alternativ förklaring till vad B betydde: Ball. Ett arv från den tid när fjärrutlösaren till kameran var en luftfylld blåsa med en luftslang till kameran. När man klämde blåsan öppnades slutaren, och så stängdes den igen när man släppte blåsna.

Jag påstår inte att denna förklaring är rätt -- det var alltså ett påstående jag hörde på den tiden.

På 1950-talet hörde jag en alternativ förklaring till vad B betydde: Ball. Ett arv från den tid när fjärrutlösaren till kameran var en luftfylld blåsa med en luftslang till kameran. När man klämde blåsan öppnades slutaren, och så stängdes den igen när man släppte blåsna.

Jag påstår inte att denna förklaring är rätt -- det var alltså ett påstående jag hörde på den tiden.
Jo det stämmer. Bulb eller ball är samma sak i det här fallet. Det tillverkas fortfarande fjärrutlösare av den här typen. Äldre kameror klarar endast mekaniska trådutlösare och det fungerar inte så bra med en vanlig kabeltrådutlösare på flera meter. Då är det bättre med gummislang och blåsa.

Photax säljer en modell med 6 m slang.

Olle

Tack för svaren.. det gjorde mig något klokare :)
OCh ja, det är en Ricoh 500 g som jag har i mina ägor :)

Ännu en dum fråga, vad ska A & B stå på för att ta en "vanlig" bild?
Har googlat runt för att lära mig lite när man ska ändra inställningarna på objektivet, men har tyvärr inte hittat något. Så jag undrar om ni har någon sida där det förklaras närmare?

Tack än en gång :)

Jag skulle nog satt den ena ratten på A och den andra (b-ratten) på någonstans mellan 60-500 (beror på hur ljust det är: mycket ljus, högt värde, lite ljus, lågt värde)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar