Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad betyder låsningsbar spegel.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nina L

Ny medlem
HEj
Läste en recension om cannons 40D och där stog det "Det hade varir trevligt med en spegellåsknapp" Nu min fråga Varför ska man kunna låsa spegeln?
 
En orsak kan vara att man vill slippa att kameran rister till då spegeln flyger upp. Snäppet skarpare bilder om man håller på och finlirar med kameran på stativ med andra ord.
 
Låsningsbar eller uppfällbar spegel används, som Thomas nämner, för att minska skakningsoskärpa som orskas av spegelns rörelse när den vid exponeringen fälls upp.

Funktionen är helt onödig om du använder snabba eller väldigt långa exponeringstider. Vid halvlånga tider kan funktionen däremot påverka resultatet positivt. Störst effekt märker man kring ungefär 1/4 sek.

När man använder spegeluppfällningen komponerar man bilden färdigt och ställer in skärpan. Sedan fäller man upp spegeln (då syns ingenting i sökaren) sedan tar man bilden. På en del kameror fäller man inte upp spegeln för hand utan när man trycker på avtryckar så fälls först spegeln upp och efter en liten fördröjning öppnas slutaren. Ganska praktiskt men svårt om man vil tajma exponeringen exakt.
 
..sen har man ju hört att på mordernare kameror är spegelmekanismen så pass smidig att funktionen egentligen är onödig; vore spännande att se om någon gjort något test på det?

Per
 
Min gamla Canon EF har låsknapp för spegeln. Så sällan som jag använt den funktionen kan jag definitivt säga att lösningen som finns på mina 400D/40D är fullt tillräcklig. Där finns alltså en CF, som innebär att man får trycka två gånger på avtrycket. En gång för att fälla upp spegeln, sen en gång till för att ta bilden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.