Annons

Vad betyder EF-S ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Manfrotto

Medlem
Hej
Är sugen på att köpa ett EF-S 17-55 , f/2.8 IS
Men Canons hemsida säger att det bara passar kameror med EF-S objektivfattning !?
Vad innebär det ?
jag har en EOS 10d , passar objektivet?

Tack på förhand.
 
Manfrotto skrev:
Hej
Är sugen på att köpa ett EF-S 17-55 , f/2.8 IS
Men Canons hemsida säger att det bara passar kameror med EF-S objektivfattning !?
Vad innebär det ?
jag har en EOS 10d , passar objektivet?

Tack på förhand.

Ja, det passar fint.
 
Enligt "important note for EF-S lenses" på B&H:s websida är dessa objektiv bara kompatibla med det som i USA kallas "Digital Rebel Series", alltså 300D/350D/400D/450D, samt 20D, 30D och 40D.

Dessutom har jag läst någonstans att de utrustade med äventyrlig läggning och fil kan fixa till en 10D så att det går där med.
 
I höstas var det en 10D till salu på fotofynd.se där ägaren enligt egen utsago hade en lyckad lösning med ett EF-S 18-55.
 
EF = Electronic Focus
-S = Short Back Focus.

Skillnaden mellan EF och EF-S är att EF-S är anpassat för en mindre spegel. Alltså finns möjligheten att låta objektivets bakre lins gå längre in i huset än mot EF. Men EF-S objektiv har en klack som hindrar den från att monteras på ett EF-hus. Denna klack kan relativt enkelt sågas av och då kan EF-S användas även på vanliga EF-hus. Det du riskerar är spegeln krockar med objektivets bakre del om detta faktiskt utnyttjar möjligheten som EF-S ger.

Något som flera har gjort är att de modifierat EF-S 10-22 att passa även på andra kameror, tror bland annat 10D var en av dessa. Dock får man inte gå ner under 12mm på inställningen, då krockar spegeln med objektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.