Annons

Vad betyder denna ring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
Hej! Jag har börjat leka med en gammal mätsökarkamera och fram tills nu har allt varit klart som en molnfri sommardag. Men nu har jag hittat en ring på objektivet som jag inte vet vad den gör och jag vet att någon av alla här vet vad den gör och vill dela med sig av sin kunskap..

inte absolut bästa kvalitetet på bilden, men ni fattar.
 

Bilagor

  • _mg_4385 copy.jpg
    _mg_4385 copy.jpg
    54.3 KB · Visningar: 317
Skulle gissa att "G.N." står för "guide number" (ledtal för blixt) och de vita och röda siffrorna är ledtal i meter resp. fot. Kanske kan man vrida den där ringen efter vilket ledtal man har på blixten, och sedan läsa av lämplig bländare mot avstånd någonstans (eller om det rent av är indata till någonslags automatik).
 
Ringen ställer du in efter blixtens styrka.

Blixten står på M (inte automatik) och när du fokuserar på motivet justeras kamerans bländare efter avståndet. Du behöver inte själv välja bländare alltså.

Jag tycker det är ett sympatiskt system eftersom det inte finns någon automatik som kan luras av att motivet är ljusare/mörkare än normalt.
Inte heller riskeras överexponering om motivet är litet (tar upp en liten del av bilden) så blixten försöker lyser upp bakgrunden 1000 meter bort...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.