Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad betyder alla bokstäver?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusCal

Aktiv medlem
Jag undrar vad alla bokstäver betyder i objektivnamnen? Jag har samlat på mig några efter att ha kikat runt lite, om någon ser att jag glömt någon så fyll gärna på listan.

Men först undrar jag också vad det är för skillnad på Nikon- och Nikkor-objektiv?

Bokstäver:

AF
AF-S
DX
FX
N
MM
5,6D
5,6G
5,6GII
E
ED
VR
IF
Ai
Ais

Jag undrar vad alla bokstäver betyder i objektivnamnen? Jag har samlat på mig några efter att ha kikat runt lite, om någon ser att jag glömt någon så fyll gärna på listan.

Men först undrar jag också vad det är för skillnad på Nikon- och Nikkor-objektiv?

Bokstäver:

AF
AF-S
DX
FX
N
MM
5,6D
5,6G
5,6GII
E
ED
VR
IF
Ai
Ais

Här hittar du en förklaring till det mesta: http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm

AF: Har du autofokusmotor i kamerahuset så får du autofokus
AF-S: Autofokusmotor i objektivet
DX: En storlek på sensor
FX: En större storlek på sensor
N: Vet ej
MM: Vet ej
5,6D, 5,6G, 5,6GII: 5,6 står för största bländaröppningen. Vad "D" står för vet jag inte exakt, men kan konstatera att det står på mina äldre gluggar. Alla mina nya står det "G" på.
ED, E: En behandlig på glaset, gissar att det är för att motverka reflexer.
VR: Antiskak
IF: Intern fokus, dvs den främre linsen flyttar sig inte när du fokuserar.
Ai, Ais: Nått med bländarringen att göra. Detta gäller bara äldre objektiv. Nån av modellerna är det som har en klack som vissa hus kan haka i för att känna av vilken bländare som är inställd på objektivet.

D innebär att objektivet har avståndsbedöming tillsammans med rätt hus. G innebär att objektivet saknar bländarring, dvs det måste användas på ett hus där du kan ställa in bländaren genom kameran. G objektiven har också avståndsbedömning i sig.

Avståndsbedömingen används bla vid exponeringar med nikon blixtsystem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar