Annons

Vad betalar ni för inskanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Jag lämnade idag in tre rullar, 72 bilder, för att skannas och det skulle bli runt 550 kr och ta tre veckor. Nu behövde jag verkligen dessa bilder inlagda på datorn så jag lämnade in dom även fast jag tycker det var jättedyrt.

Är detta vad ni andra betalar med?
Jag undrar om det är dessa priser man får leva med.

Jag tror jag inte kommer lämna in fler utan det känns som att jag får spara ihop till en billig negativskanner i stället. Som duger till webbfoton 1024 x 768.

Fredrik

När du kommer upp i ett tiotal rullar på det där sättet har du ju istället kunnat köpa en flatbäddsscanner ...
Det resonemanget är bara intressant om man...
1. förutsätter att vem som helst kan skanna lika bra som eller bättre än de aktuella proffsen.
2. värderar sin tid till 0 (noll) kronor per timme.

Själv tycker jag 8 kr per bild låter som ett rimligt (för att inte säga riktigt lågt) pris om resultatet är bra.

1. Om nu avsikten var bilder för webb inte mycket bredare än 1000px så anser jag nog inte att skillnaden mellan proffs och glad amatör kan bli så jäkla stor, nej.
Oj, att det bara gällde så små bilder missade jag. Då kommer det lite i ett annat ljus, då behöver man förstås inte ställa så höga krav och det går dessutom relativt snabbt att skanna själv.

Jag lämnade idag in tre rullar, 72 bilder, för att skannas och det skulle bli runt 550 kr och ta tre veckor. Nu behövde jag verkligen dessa bilder inlagda på datorn så jag lämnade in dom även fast jag tycker det var jättedyrt.

Är detta vad ni andra betalar med?
Jag undrar om det är dessa priser man får leva med.

Jag tror jag inte kommer lämna in fler utan det känns som att jag får spara ihop till en billig negativskanner i stället. Som duger till webbfoton 1024 x 768.

Fredrik

Jag skannar bilder åt mig själv med filmskanner och tycker att under 8-10 kr / bild är OK. Dina kostar alltså drygt 7,60 vilket alltså är helt OK enligt min åsikt, förutsatt att du inte får allför kass kvalitet av typen foto-CD som man fick förr med 150 dpi. Det skulle jag inte ens vilja ha gratis ;-).

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto