Annons

Vad bestämmer priset hos ett objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jämför du päron och äpplen? Finns inte många 50/0.95 att jämföra mot som kostar under 5000kr.

/Stefan

Precis det gar inte att jamfora!

Leica 50mm f/0.95 maste ju blandas ned till f/2.8 for att vara fa acceptabel bildkvalitet, medan Canon, Nikon och Sony erbjuder normalobjektiv som ar fullt anvandbara vid f/1.4.

Leica 50mm f/0.95 maste ju blandas ned till f/2.8 for att vara fa acceptabel bildkvalitet, medan Canon, Nikon och Sony erbjuder normalobjektiv som ar fullt anvandbara vid f/1.4.

Man måste förstå att det inte är kvalitén du betalar för vid f/1.4 jämfört med konkurrenterna. Man kan betala för massor av olika saker. Skärpa är en, portabilitet är en annan.
En handske som är ägt av Michael Jackson är mer värd än en handske som jag äger trots min värmer bättre på vintern.

I detta fallet är ju f/0.95 ihop med märket samt att det inte finns många konkurrenter då den släpptes och säkerligen är den heller inte massproducerad.
Inte för att jag skulle köpa den för det priset. Jag valde en annan 50/0.95 som komplement till min andra 50/1.4

/Stefan

Jag tror fragan handlar om hur ett mediokert objektiv som Leica 50mm f/0.95 kan kosta 150.000:- medan en riktigt bra ljusstark lins kan kosta under 5.000:- ???
Mediokert är väl att ta i? Det är förvisso inte ett dugg prisvärt med de allra flesta tolkningar av det ordet, men så värst dåligt är det väl inte? Hur mäter det sig med andra objektiv i samma ljusstyrkeklass?

Inte Canon. EF 50mm f/1.4 är knappt användbart vid f/1.4. (Ja, jag har ett sånt objektiv).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar