Annons

Vad beror detta på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roinew

Aktiv medlem
Jag fotograferade en elevkonsert i dag. Innan konserten provade jag med några testbilder och finner att bilderna har kraftiga färgstick av grönt i ena kanten och lila i den andra. Kameran är en 5DIII och objektivet EF 35 / 2 IS. Problemet fick jag endast med detta objektiv. Andra objektiv jag provade fungerade bra. Jag satte på ett vitt expodisc filter jag använder för vitbalasnsering, vände kameran mot ljuset i taket och resultatet blev en bild kraftigt grön i överkant och lila i underkant. Bilden borde ha blivit helgrå.

När konserten var slut provade jag mitt 35 mm objektiv igen och då var problemet borta. Vad kan detta bero på? Jag laddar upp tre bilder som visar problemet. Sista bilden är med expodisc monterad.

Bilagor

• _08A2433.jpg
    _08A2433.jpg
    51.1 KB · Visningar: 63
  • _08A2435.jpg
    _08A2435.jpg
    43 KB · Visningar: 58
  • _08A2437.jpg
    _08A2437.jpg
    20.4 KB · Visningar: 54
Vanliga

Det är nog det vanliga problemet med olika ljuskällor med olika våglängd. Lysrör brukar också ställa till det eftersom våglängden hos ljuset varierar med nätfrekvensen.

Det är riktigt att det var blandade ljuskällor med lysrör i taket, men med ett vitt expofilter på skall inte ljuset variera över bildytan. Dessutom var belysningen identiskt före och efter konserten. Med Sigmas supervidvinkel 12-24, samt Canon 100-400 hade jag inte problemet. Inte heller hade jag problemet med 35 mm objektivet efter konserten.

Mina tankar går till färgerna man kan få av vissa objektiv vid kromatisk aberration och kraftiga kontraster. Kan någonting i objektivet ge detta problem?

kromatisk aberration uppstår pga av att RGB inte träffar sensorn samtidigt.
och att det fenomenet skulle uppstå på halva bilden... nej.

Roine, du beskriver vad man får när man fotar i lysrörsbelysning med kortare exponeringstid än 1/50 sekund. Detta är inte en kontinuerlig ljuskälla, och de olika färgerna lyser inte upp samtidigt utan ligger fasförskjutna längs hela periodtiden (1/50 sek). När ridåslutarslitsen löper över sensorn/filmen kommer du alltså att få färger som växlar så att dessa varierar från överdelen genom mittdelen och genom underdelen av bilden. Det räcker således INTE bara med att ridåslutaren är öppen hela tiden.

Att använda en Expodisc hjälper inte alls ifall du har valt för kort exponeringstid, endast att använda 1/50 sek (förutsatt svenskt 50-periodigt nät).
1/25 sek, som tar två fulla perioder går förstås också bra.

Märkligt. Om d berodde på slutartider så skulle du ju få det på alla objektiv. Dessutom skulle inte ljuset beröra endast halva bilden.

Expodisc what? Måste väl vara bättre sätta wb i kameran än att sätta på nåt på optiken??

Roine, du beskriver vad man får när man fotar i lysrörsbelysning med kortare exponeringstid än 1/50 sekund. Detta är inte en kontinuerlig ljuskälla, och de olika färgerna lyser inte upp samtidigt utan ligger fasförskjutna längs hela periodtiden (1/50 sek). När ridåslutarslitsen löper över sensorn/filmen kommer du alltså att få färger som växlar så att dessa varierar från överdelen genom mittdelen och genom underdelen av bilden. Det räcker således INTE bara med att ridåslutaren är öppen hela tiden.

Att använda en Expodisc hjälper inte alls ifall du har valt för kort exponeringstid, endast att använda 1/50 sek (förutsatt svenskt 50-periodigt nät).
1/25 sek, som tar två fulla perioder går förstås också bra.

Ett stort tack. Du har hittat mitt problem. Mitt 35 mm objektiv har ljusstyrkan 2,0 och gav kortare slutartid än de andra objektiven jag använde som är ljussvagare. Bilderna med problem var exponerade med 1/200 sek. Mycket bra FlyerOne.

Ett stort tack. Du har hittat mitt problem. Mitt 35 mm objektiv har ljusstyrkan 2,0 och gav kortare slutartid än de andra objektiven jag använde som är ljussvagare. Bilderna med problem var exponerade med 1/200 sek. Mycket bra FlyerOne.
Väl bekomme!

Visserligen nämnde du aldrig brännvidderna för de andra objektiv du använde vid tillfället, men eftersom det var just med ett vidvinkelobjektiv där problemet INTE uppträdde så låg det ju nära till hands att anta att dina övriga objektiv hade längre brännvidder. Brukar vanligen innebära att man behöver köra med kortare exponeringstider, och då kom ju misstanken direkt att du hade åkt utför "flickerstupet" bortanför 1/50 sekunds exponeringstid... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar