Annons

Vad behöver man?

Produkter
(logga in för att koppla)

stesod

Medlem
Har precis köpt min första systemkamera, Nikon d5000 med kit obj.
Vad behöver jag nu?
Hur stort minneskort?
Vad skall man ha för filter och varför?
Finns det några bra böcker?
Hört att Scott Kelbys är bra.


Mvh Nybörjaren
 
4-8 Gb brukar vara lagom. 16Gb korten tenderar ofta att blir lite slöa och ryms lite väl mycket bilder på dem. Fler och lite mindre kort rekomenderas. Välj bra kort, de är skapligt billiga så finns ingen anledning att snåla.

Ett extra batteri är en bra pryl och ett UV-filter för att skydda din frontlins - nästa sak är att gå ut och fota ett par tusen bilder och lära dig foto, din kamera och så. Under denna resa så kommer du kanske på att du saknar något - köp då den prylen du upplever att du saknar.

Börja också testa att köra RAW då detta onekligen ger mer möjligheter.

Fota mycket - läs manualen så att du lär dig din kamera utan och innan. Fota ännu mer....
 
Grattis till din nya kamera!

Mitt råd till dig är att inte köpa på dig för mycket så här i början. Starta med att lära dig din kamera ordentligt, och känn sedan efter vad du tycker saknas.
Ett minneskort behöver du ju dock. 4Gb tar dig långt.
Filter behöver du egentligen inte alls. Det råder högst delade meningar om det, men med ett filter kan du riskera att förlora ljus/kvalitet. Ett annat skäl till varför ett filter rekommenderas är ju annars för att skydda frontlinsen på ditt objektiv. Men risken att råka ut för att något ska repa linsen är synnerligen liten, så nej, köp inget filter nu.

Scott Kelbys böcker Digital Fotografi är mycket trevlig oh lätt läsning. Men jag tror också att du kan finna mycket matnyttigt om du tar dig till biblioteket och söker där.

Ta dig tid att lära känna din kamera så kommer ni få många trevliga stunder tillsammans! :)
Lycka till!
 
Har precis köpt min första systemkamera, Nikon d5000 med kit obj.
Vad behöver jag nu?
Hur stort minneskort?
Vad skall man ha för filter och varför?
Finns det några bra böcker?
Hört att Scott Kelbys är bra.


Mvh Nybörjaren

Ett par minneskort kan vara bra att ha om det inte följde med, de bör kunna rymma mint 100-200 RAW-bilder. Batterierna brukar räcka till flera hundra bilder. Hur mycket minneskort och batterier du tror dig behöva beror på hur ofta du kan ladda batteri eller har möjlighet att ömma minneskort.

Filter till att skydda objektivet kan vara bra att ha om du fotar gyttjebrottning eller liknande smutsiga verksamheter, inte annars.

Fotoböcker finns på biblioteket, t ex Foto min hobby av Pär Lundqvist. Bilder i allmänhet är braatt titta på och fundera på varför bilden är bra eller inte bra.


För övrigt behöver du inte något mer just nu, utan låt tiden verka för att finna vad du saknar.
 
Om du inte redan har det tycker jag du skall skaffa dig ett till ditt objektiv avpassat motljusskydd. Det skyddar inte bara mot "motljus", utan även frontlinsen mot svettiga fingrar, regnstänk, stötar etc.

Olle
 
Är du på jakt efter UV-filter rekommenderar ja starkt Kenko Pro1. Dom kostar inte så många hundralappar i sverige och ytterligare billigare om du köper från någon av de seriösa företagen på ebay. Påverkar skärpa och ljusinsläpp noll på mitt 50mm objektiv utan förbättrar synligt bildkvalitén utomhus.

Många väljer att skaffa ett 50/1.8 som komplement till sitt kitobjektiv pga av kreaktiviteten man får med ljusstyrkan och skärpedjupet så tycker att du kan skriva upp ett sådant på din inköpslista när du lärt dig kameran och haft mycket kul med kitgluggen =)
 
Jag har inget svar, då jag är också nybörjare.
Ville bara kolla det ni skriver om filter på objektivet.
Har fått rekommenderat från flera håll att köpa ett t ex NC (klart filter), för att skydda objektivet.
Framför allt på de lite dyrare objektiven (+10000kr).
Eller gäller detta bara när man fotar t ex rallycross osv.?
 
Påverkar skärpa och ljusinsläpp noll på mitt 50mm objektiv utan förbättrar synligt bildkvalitén utomhus.
Det där låter som fullständigt nonsens. Varför skulle bildkvaliteten bli bättre? Det finns redan ett UV-filter framför sensorn, och en ytterligare glasbit lär näppeligen utgöra någon optisk fördel. Har du gjort ett A/B-test med och utan filter?

Jag har inget svar, då jag är också nybörjare.
Ville bara kolla det ni skriver om filter på objektivet.
Har fått rekommenderat från flera håll att köpa ett t ex NC (klart filter), för att skydda objektivet.
Framför allt på de lite dyrare objektiven (+10000kr).
Eller gäller detta bara när man fotar t ex rallycross osv.?
Filtret är endast till som skydd för frontlinsen. Om man anser att det behövs eller inte beror på hur klantig man är, hur dyrt objektivet är, samt hur sannolikt det verkar vara att pajja frontlinsen under normalt användande. Jag skulle säga att det i de allra flesta fall är helt meningslöst.

Jag har ett monterat på min normalzoom för att den ska vara helt vädertätad och för att slippa torka bort regnstänk direkt från frontlinsen vid dåligt väder. Dock försämras motljusegenskaperna märkbart med filtret på, så det är inget som rekommenderas i starkt ljus.
 
Menade att filtret tar bort tråkigt dis i en del solbilder och gör bilden mer klarare. Har inte gjort nått större test men provat lite bilder med och utan och det är så jag upplever det.

Förutom det och den skyddande faktorn så instämmer jag med att det är mer negativt än positivt med filter
 
Det där låter som fullständigt nonsens. Varför skulle bildkvaliteten bli bättre? Det finns redan ett UV-filter framför sensorn, och en ytterligare glasbit lär näppeligen utgöra någon optisk fördel. Har du gjort ett A/B-test med och utan filter?


Filtret är endast till som skydd för frontlinsen. Om man anser att det behövs eller inte beror på hur klantig man är, hur dyrt objektivet är, samt hur sannolikt det verkar vara att pajja frontlinsen under normalt användande. Jag skulle säga att det i de allra flesta fall är helt meningslöst.

Jag har ett monterat på min normalzoom för att den ska vara helt vädertätad och för att slippa torka bort regnstänk direkt från frontlinsen vid dåligt väder. Dock försämras motljusegenskaperna märkbart med filtret på, så det är inget som rekommenderas i starkt ljus.

Det beror på vilken genomsläppningsgrad av ljuset filtret har. Så köp kanske inte de billigaste och läs på vilka UV filter som är bra.

Kan lova att klantighet inte har med saken att göra, murphys lag gäller även försiktiga människor. Filtret går dessutom att ta av om man absolut inte vill ha någon "försämring" av bilden.
 
Klart jag har samma inställningar/tidpunkt och samma placering. Tipsade bara om att Kenkos Pro1 filter är väldigt bra och prisvärda kort o gott. Sen vad du tycker om filter är din sak.

Hur försiktig man än är om sina gluggar så kan man ju aldrig vara säker på man slipper knuffar, folk som går in i utrustningen även om man gömt undan de etc så filter är ju ofta ett ont måste. Nog om det
 
Många väljer att skaffa ett 50/1.8 som komplement till sitt kitobjektiv pga av kreaktiviteten man får med ljusstyrkan och skärpedjupet så tycker att du kan skriva upp ett sådant på din inköpslista när du lärt dig kameran och haft mycket kul med kitgluggen =)

Det är dock inte det bästa till D5000, eftersom man varken får autofokus eller ljusmätning med det... Ska man ha ett ljusstarkt normalobjektiv/porträttele är det snarare nya 50mm f/1,4G som gäller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.