Annons

Vad behöver man tänka på vid gruppfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jkmfoto

Aktiv medlem
Vad behöver jag tänka på vid en gruppfotografering utomhus?

Är exempelvis stativ en fördel?
Måste man ha en blixt?

Detta gäller för en gruppbild med åtta personer.

Stativ behövs normalt bara om fotografen tänker vara med på bilden själv. Men det är mycket en smaksak.

Blixt skulle jag undvika. Sök hellre upp en fotograferingsplats där du slipper direkt, hårt solljus.

Välj en lugn och neutral bakgrund. Blända ner tillräckligt mycket så att skärpedjupet täcker in alla personer i bild.

Eftersom det bara är åtta personer så kan de kanske stå i enkel rad? Då räcker bl. 4-5,6. Ställer du dem i dubbla rader så får du blända ner mer, säg bl. 8-11.

Ta många bilder! I gruppbilder är det vanligt att någon blundar eller tittar åt fel håll.

Om du är osäker, öva i förväg med några kompisar.

Svårt att ge ner konkreta tips än så, när man inte vet mer om omständigheterna.

Senast ändrad:
Stativ är bra för att utesluta skakningsoskärpa. Särskilt om vald bländare ger längre slutartid.
Se till att alla syns. Det brukar finnas blyga personer som gömmer sig bakom någon eller de som tror att de syns för att de ser kameran med ena ögat. Dirigera gruppen. Det är bara du som ser hur alla står. Händerna längs sidorna ser mindre "kissnödigt" ut.
Jämn belysning, helst inte i solen eftersom någon kan hamna i skugga. Om det är sol i ansikten kommer de att kisa, grimasera eller blunda.
Om någon blundar går det att fixa i Photoshop om man har flera bilder att "blanda".
Räkna in så alla vet när bilden tas så minskar risken för att någon blundar.

Senast ändrad:
Stativ är utmärkt av den enkla anledningen att man slipper hålla reda på utsnittet samtidigt som man håller reda på hur alla ser ut. Dessutom kan man ju enkelt gå fram och tillbaka mellan kamera och grupp när man gör finjusteringar.

Om du inte kan fotografera i skugga, fota då i motljus, men se till att frontlinsen är helt i skugga. Det är inte alltid motljusskyddet täcker helt. Då kan man använda en pärm som man håller över objektivet.

En blixt kan ljusa upp skuggorna något och ge mer kontrast i motivet, men det är en klurig avvägning att få till exakt rätt ljusmängd eftersom du måste balansera ljusmängden mot solljuset. Inomhus är det en baggis att använda blixt.

Bländare 8 är bra om du har en grupp med flera led. Att sätta upp en grupp på flera lätt kräver lite eftertanke. Det blir lätt att folk skymmer varandra om alla står upp. Enklast om den första raden sitter ner, men det kan kännas lite väl mycket skolfoto. En stor halvcirkel kan se bättre ut, men den får inte bli för utdragen horisontellt.

En lösning för väldigt stora grupper är att fotografera alla snett uppifrån med hjälp av en steg. Då kan det dock bli omöjligt att använda stativ.

Förutsättningarna är en kamera utan stabilisering och ett objekt där det är likaså. Har ett 18-50 2,8 att använda. Saknar även det stabilisering. Så frågan är vad man ska nyttja för inställningar etc.

Uppdraget är en bröllopsdag. Inte ett bröllop, utan bara brudpar med familj. 8 st totalt. Och det ska vara utomhus. Det är allt jag vet i dagsläget.

Scott Kelby hade ett kul förslag på blink-problematiken: man säger åt hela gruppen att blunda, sen "titta nu". Då har man några sekunder på sig att fota innan någon blinkar 🙃

Du har fått en massa bra svar. Testa med några personer innan så att du ser om du klarar dig utan stativ. Antar att du har en APS-C-kamera, det låter i alla fall så på objektivet. Kör bl 5.6-8, testa också gärna detta med ett motsvarande gäng.
I övrigt har du som sagt fått jättebra svar kring ljus och om att ta ett antal bilder.

Förutsättningarna är en kamera utan stabilisering och ett objekt där det är likaså. Har ett 18-50 2,8 att använda. Saknar även det stabilisering. Så frågan är vad man ska nyttja för inställningar etc.

Uppdraget är en bröllopsdag. Inte ett bröllop, utan bara brudpar med familj. 8 st totalt. Och det ska vara utomhus. Det är allt jag vet i dagsläget.

... En lösning för väldigt stora grupper är att fotografera alla snett uppifrån
med hjälp av en stege. Då kan det dock bli omöjligt att använda stativ.
Jag brukar använda min Manfrotto 322RC2 kombinerad med ett pulpitfäste
som jag fäster överst på en 6-stegs trappstege. Funkar utmärkt - och detta
kombinerar både hög position OCH stativ... Är fotograferingen VIKTIG och/
eller kunden betalar bra för sig så är 322:an väl värd sina pengar.
/Odd

PS
Kombinerad med en Manfrotto 243 bilfönsterklämma blir det ett obetalbart
fånga-viltet-i-diket fäste att ha i bilen...

Använd inte vidvinkelobjektiv!
De som står i "hörnen" ser då ut som "Simpson:s"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar