Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad behöver man egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

theboyonthemoon

Ny medlem
Hej på er.
Blev precis medlem i detta trevliga forum.

Har fotograferat i en par tre år nu och intresset växer mer och mer.

Jag har precis "uppgraderat" till en Canon EOS A2E med ett 35-70 objektiv. Vad behöver man egentligen för pryttlar för att vara "beredd"?
Jag är oftast i Sydöstasien och fotograferar allt från människor till landskap. Hittills har jag enbart använt mig av en Minolta Dynax 3xi men kände nu att den inte riktigt räckte till.

Kom gärna med rekommendationer på bra saker som jag kan köpa till min a2e.

Hälsningar Lasse

En 35-70 och en A2E (Eos 5) räcker egentligen ganska långt.

Men kan gå lite olika vägar. En väg är att byta ut 35-70:an mot tamrons 28-75/2,8 som är riktigt bra och prisvärt. Då får man ett riktigt bra allroundojektiv.

Du kan också försöka få tag på ett begagnat och billigt 24/2,8, Canon eller annat märke, för att få mer vidvinkel.
Samt ett lite längre tele. Ett fint objektiv är Canon EF 70-210/3,5-4,5 USM. Det är inte lika vanligt som alla 75-300:eek:r och 100-300:eek:r som finns, men bättre. Alternativet är systerobjektivet EF 100-300/4,5-5,6 USM
Om man tycker att telezoomar är för stora kan en 100/2 eller 100/2,8 macro eller 135/2,8 vara trevliga.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto