Annons

Vad behöver jag för att fota insekts/blomdetaljer på bästa sätt.

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Hej

Jag har just nu de7000, d600 och objektiven 60mm macro/nikon, 150mm Sigma.
Problemet är ändå att det är svårt att fota riktigt små detaljer som är 1-2mm eller mindre.
Funderar på Phottix mellanring till 150mm-objektivet som tar bort närgränsen.
Jag är inte ute efter Macrofoto utan vill bara ha skarpa detaljer.
Skulle ngn slags blixt kunna hjälpa också kanske?

Tips från er mottages gärna!

Blixt är ingen dålig ide, så även mellanringar. Med mycket ljus kan du blända ned ordentligt och få stort skärpedjup. Räcker skärpedjupet ändå inte försök med fokus-stacking, och då är en inställningssläde bra att ha, jag förutsätter att du redan använder stativ. Undvik att fotografera utomhus, för så här små detaljer känns det som det blåser orkan även vindstilla dagar. Måste du fotografera utomhus för att växterna är fridlysta eller nåt, se till att sätta upp vindskydd.

Hej!

Även om det inte är makrofotografering du är ute efter så kan du
gå in på makrofokus.se, mycket matnyttig sida, kika in och titta!

Kenneth

Stort tack för svar!
Nej ingen makrofotografering i det begreppet utan behöver fota detaljer för att artbestämma.
Använder inte släde. Det tar för lång tid. Har ett enbent stativ.
Skärpedjupet är dock MYCKET viktigt så att jag kan få så mga detaljer på kroppen tydliga som möjligt för artbestämning.
Enbart foto i fält till att börja med. Svenska blåsten är ett stort problem men det får jag lösa med vindskydd som föreslagits:D

Problemet med 150mm sigma har varit att det inte går att få fokus på veronikans 1-2mm blomma. Måste komma närmre eller förstora.

En annan tanke kunde vara att skaffa en kamera en m4/3 kamera som har mindre sensor. Använder du blixt får du tillräckligt med ljus för att inte få problem med brus trots mindre sensor. Med mindre sensor behöver du inte lika stor avbildningsskala för att växtdetaljerna ska fylla bilden, och med mindre avbildningsskala följer ökat skärpedjup.

Hej!

Stativ, fokusera manuellt, liten bländare, höj iso värdet lite för kortare
slutartid, vindskydd är också bra alternativ, går ju bra att få bort skuggor med
också, inbyggd blixt eller extern med diffusor för att frysa motivet t.ex.
Skynda långsamt och ha bra tålamod är också ett tips!

Mvh!
Kenneth

Hej

Jag har just nu de7000, d600 och objektiven 60mm macro/nikon, 150mm Sigma.
Problemet är ändå att det är svårt att fota riktigt små detaljer som är 1-2mm eller mindre.
Funderar på Phottix mellanring till 150mm-objektivet som tar bort närgränsen.
Jag är inte ute efter Macrofoto utan vill bara ha skarpa detaljer.
Skulle ngn slags blixt kunna hjälpa också kanske?

Tips från er mottages gärna!

Upplösningen på optiken kan vara en svårighet men du säger samtidigt att du inte vill komma närmare. En svår kombination. Med risk för att svara på fel fråga så tror jag att diffuserad blixt och raynoxlins (typ DCR-150 eller 250) på din sigma-150 kommer att åstadkomma det du är ute efter. Raynoxlinsen är betydligt smidigare att jobba med än mellanringar - äter inte lika mycket ljus och tas snabbt av och på. En liten billig blixt av typen Meike MK300 på en glassburk (se http://makrofokus.se/blogg/2011/6/7/att-tamja-blixten.html) ger suveränt ljus. Min egen setup; http://www.appelklyftig.com/familj/filip/makro/
Om jag inte ägnar mig åt fokusstackning utan bara tar en bild pang på med f/22 och ISO 100 så blir det faktiskt väldigt bra detaljer och sitter bara fokus rätt så spelar det ingen roll att det blåser eftersom blixten fryser rörelserna. En typisk sådan bild (och bilderna före och efter i albumet) på småkryp tagna av mig med beskriven utrustning (macro+försättslins+blixt handhållet utan något extra) kan du se här;
https://plus.google.com/photos/1094...6017459527930692530&oid=109474597867040097826

Tack alla väldigt bra tips.
Filip71: Ser på sista bilden att du fotar exakt det jag kommer att göra också dvs småinsekter.
Jag vill gärna komma nära!
Phottix mellanring testade jag på sacnainavianphoto o kunde då få en liten detalj över hela bilden.
Alltså den tog bort närgränsen sa säljaren uppfattade jag det som.
Ett ex på problem i våras var när jag skulle fota de minsta veronikablommorna. De var så små de gick inte att fokusera på med 150 o närgränsen satte gräns.

Vad betyder: "En liten billig blixt av typen Meike MK300 på en glassburk".

Jag skall kolla på ala tipsen stort tack.

En grej till: Insekters ögon skadas inte av blixten?

Tack alla väldigt bra tips.
Filip71: Ser på sista bilden att du fotar exakt det jag kommer att göra också dvs småinsekter.
Jag vill gärna komma nära!
Vad bra att vi pratar om samma sak. En bild säger här mer än tusen ord. Men, i mina ögon är detta makrofotografering (du får gärna utveckla vad du lägger i det ordet). Sedan inom makrofotograferingen så finns det ytterligare kategorier och specifika tekniker (som t.ex. fokusstackning)

Phottix mellanring testade jag på scandinavianphoto o kunde då få en liten detalj över hela bilden.
Alltså den tog bort närgränsen sa säljaren uppfattade jag det som.
Ett ex på problem i våras var när jag skulle fota de minsta veronikablommorna. De var så små de gick inte att fokusera på med 150 o närgränsen satte gräns.
Du kan flytta på närgränsen närmare till priset av att du inte kan fokusera längre bort. Det gör du enklast med antingen mellanringar/bälg eller försättslinser. Mitt tips är försättslinser men bara av märket Raynox - allt annat är faktiskt skit så kasta inte bort pengar på att köpa en billig sats på ebay. Kvalitén på mellanringar har i princip ingen optisk inverkan på dina bilder, däremot så kan de vara glappiga och du måste se till att de är "fullkopplade" så att kameran kan styra bländaren och dataansluta till objektivet, annars blir det väldigt obekvämt. Jag föreslår därför DCR-250 i ditt fall. Och man kan såklart kombinera med att ha både mellanringar och försättslinser...

Vad betyder: "En liten billig blixt av typen Meike MK300 på en glassburk".
Meike är tredjepartsleverantör av batterigrepp, blixtar och andra tillbehör. De har en väldigt prisvärd och enkel blixt som heter MK300. Köp den på ebay för 350 spänn om du inte har en sb-400. Du kan såklart använda vilken blixt som helst men du behöver inga styrkor på korta makroavstånd så minsta möjliga är att föredra. Jag föreslår att du läser artikeln på makrofokus om att tämja blixten. I den artikeln finns enkla tips så som att bara lägga ett A4-papper som diffusor framför den inbyggda blixten - funkar också bra men då måste avstånden vara längre och förstoringsgraden blir också lägre. Artikeln är några sidor men jag vill hävda att den har helt avgörande information om du ska lyckas med det du vill göra. Vill du ha blixt = läs artikeln. Vill du inte ha blixt = skaffa stativ och vänta tills vinden mojnat. ;-)

Jag skall kolla på ala tipsen stort tack.
Gör det. Annars finns risken att jag hänvisar till dem igen. Har du konkreta frågor kring innehållet så skicka frågorna hit igen. Eller på forumet på makrofokus - det är väldigt duktiga, pedagogiska och ödmjuka människor bakom makrofokus.

En grej till: Insekters ögon skadas inte av blixten?
Det tror jag inte, men jag vet faktiskt inte. Hur som helst så går blixten på väldigt låga effekter och med en diffusor framför så blir det ännu mindre som når facetterna. Jag har dock aldrig varit med om att spindlar eller insekter blivit så påverkade av mina blixtar så de har börjat fyllegå och snubbla därifårn - och då har jag fokusstackat med kanske upp till hundra blixtar. Djur tenderar att fly om de finner obehag och jag tror inte blixtarna alltid är det obehagligaste i dessa sammanhang... men vad vet jag? Jag har dock som filosofi att bara ta bilder på levande eller självdöda insekter, och blommor är vackrast där de växer. Det blir oftast lite svårare, men jag ser det som en utmaning, och man kan faktiskt inte få allt alltid.

Upplösningen på optiken kan vara en svårighet men du säger samtidigt att du inte vill komma närmare. En svår kombination. Med risk för att svara på fel fråga så tror jag att diffuserad blixt och raynoxlins (typ DCR-150 eller 250) på din sigma-150 kommer att åstadkomma det du är ute efter. Raynoxlinsen är betydligt smidigare att jobba med än mellanringar - äter inte lika mycket ljus och tas snabbt av och på. En liten billig blixt av typen Meike MK300 på en glassburk (se http://makrofokus.se/blogg/2011/6/7/att-tamja-blixten.html) ger suveränt ljus. Min egen setup; http://www.appelklyftig.com/familj/filip/makro/
Om jag inte ägnar mig åt fokusstackning utan bara tar en bild pang på med f/22 och ISO 100 så blir det faktiskt väldigt bra detaljer och sitter bara fokus rätt så spelar det ingen roll att det blåser eftersom blixten fryser rörelserna. En typisk sådan bild (och bilderna före och efter i albumet) på småkryp tagna av mig med beskriven utrustning (macro+försättslins+blixt handhållet utan något extra) kan du se här;
https://plus.google.com/photos/1094...6017459527930692530&oid=109474597867040097826

Kanske inte så mycket mening med att sätta en försättslins på TS Sigma när han redan har ett macro med kortare brännvidd. Även om man väljer försättslins av god kvalitet lär den inte göra några underverk för upplösningsförmågan.

Kanske inte så mycket mening med att sätta en försättslins på TS Sigma när han redan har ett macro med kortare brännvidd. Även om man väljer försättslins av god kvalitet lär den inte göra några underverk för upplösningsförmågan.

Jag har precis samma grejer - alltså D7000 och Sigma 150mm och jag tycker det gör stor skillnad på om jag kan ha ett objekt 20cm eller 5-6 cm från frontlinsen. Inga underverk men absolut skillnad. Utan någonting extra så kan jag mäta upp 24mm vänsterkant-till-högerkant (dvs 1:1) med en Sigma150mm. Sätter jag på raynox250 så mäter jag knappt 10mm. Gör jag motsvarande mätning med min Nikon105mm så blir det 12mm med raynox250.
Sätter jag på mellanringar 36+20+12mm på Sigma150mm så blir det 12mm och tar jag alla mellanringar och dessutom raynox250 så blir det knappt 6mm
Sätter jag mellanringar på Nikon105mm så blir det 13mm från höger till vänster.
Jag provade även Raynox202 som är dubbel styrka jämfört med 250:an och då blev det också 5,5mm och om jag nu maxar med allt jag har; alltså Raynox202 + mellanringar på Sigma150mm då blir det 2,5mm från sensorkant till sensorkant (och du kommer aldrig få något skärpedjup om du inte ägnar dig åt fokusstackning) och det blir väldigt svårt att jobba med ute i fält som du antyder dig vilja göra. Hemmastudio blir andra förutsättningar.

Filip71: Jag är inne på dina prylar nu helt klart.
Appropå skärpåedjup är det viktigt att det behålls så att hela blomman, insekten kan bli skarp.
Bokeh bryr jag mig inte om. Det är det jag menar med att jag inte fotar "Macro" i den bemärkelsen.
Vill ha bra skärpedjup o se detaljer på objektet. Tror det kan bli perfekt på sigma 150 då jag inte behöver gå altför nära o ev skrämma/skugga insekten.
Kör inte stacking, släde, 4-bent stativ utan det får bli att arbeta ganska snabbt. Har enbent stativ som är MKT bättre än utan ivf. Fångar detaljer för artidentifiering helt enkelt. Återkommer med mer frågor säkert :)

Jag har precis samma grejer - alltså D7000 och Sigma 150mm och jag tycker det gör stor skillnad på om jag kan ha ett objekt 20cm eller 5-6 cm från frontlinsen. Inga underverk men absolut skillnad. Utan någonting extra så kan jag mäta upp 24mm vänsterkant-till-högerkant (dvs 1:1) med en Sigma150mm. Sätter jag på raynox250 så mäter jag knappt 10mm. Gör jag motsvarande mätning med min Nikon105mm så blir det 12mm med raynox250.
Sätter jag på mellanringar 36+20+12mm på Sigma150mm så blir det 12mm och tar jag alla mellanringar och dessutom raynox250 så blir det knappt 6mm
Jag provade även Raynox202 som är dubbel styrka jämfört med 250:an och då blev det också 5,5mm och om jag nu maxar med allt jag har; alltså Raynox202 + mellanringar på Sigma150mm då blir det 2,5mm från sensorkant till sensorkant (och du kommer aldrig få något skärpedjup om du inte ägnar dig åt fokusstackning) och det blir väldigt svårt att jobba med ute i fält som du antyder dig vilja göra. Hemmastudio blir andra förutsättningar.

Självfallet kommer du nära om du både använder försättslinser och mellanringar, vad jag menade var att det kändes onödigt att sätta på en försättslins för att förkorta brännvidden när man redan hade kortare brännvidder. Bättre att lägga på mer mellanringar eller bälg, då får du längre avstånd till frontlinsen och sannolikt bättre bildkvalitet.

Jag har också en Sigma 150 samt även andra makroobjektiv. Har även mellanringar. Om man inte vill använda trebensstativ mm så upplever i alla fall jag det som otroligt svårt att fotografera förbi 1:1.

Ljuset gör dock väldigt mycket, och med bättre ljus så kan man använda mindre bländare och få ett utökat skärpedjup. Jag använder flera ljussättningar både ringblixt och andra externa LED källor vilket ger bättre färger också

Jag har också en Sigma 150 samt även andra makroobjektiv. Har även mellanringar. Om man inte vill använda trebensstativ mm så upplever i alla fall jag det som otroligt svårt att fotografera förbi 1:1.

Ljuset gör dock väldigt mycket, och med bättre ljus så kan man använda mindre bländare och få ett utökat skärpedjup. Jag använder flera ljussättningar både ringblixt och andra externa LED källor vilket ger bättre färger också

Vad har du för rekommendation till utrustning för mig då?

Tack för länkar och många bra tips!! Har precis slängt iväg en beställning på "magic arm" och lite annat till Deal Extreme! Nu ska här byggas macrokit. :)

Ljuset gör dock väldigt mycket...

Det är min erfarenhet också. Vill man ha stora förstoringar så är det blixt eller stativ som gäller. Jag föredrar blixt eftersom det är mera snabbjobbat. Nackdelen är att bakgrunden oftast blir väldigt mörk/svart och för att råda bot på det kan man behöva ytterligare blixtar... eller lägga pappskivor i lämplig färg som bakgrund men då blev det plötsligt svårjobbat igen :-(

Självfallet kommer du nära om du både använder försättslinser och mellanringar, vad jag menade var att det kändes onödigt att sätta på en försättslins för att förkorta brännvidden när man redan hade kortare brännvidder. Bättre att lägga på mer mellanringar eller bälg, då får du längre avstånd till frontlinsen och sannolikt bättre bildkvalitet.

Njae, man förkortar ju inte brännvidden med en försättslins på samma sätt som att dina 150mm plötsligt blir 40mm. Man förkortar arbetsavståndet och på det sättet kan komma närmare och därmed ökar förstoringen och förhoppningsvis så får man lite flera pixlar på sin detalj.
Med mellanringar/bälg kan du tjäna lite avstånd till skygga insekter men tappar ljus och det kan bli svårare att få till blixten. Med försättslins så kan du komma närmare med de fördelar och nackdelar det innebär. Och en dålig försättlins är helt katastrofal jämfört med en billig mellanring.
En kombination av en liten mellanring och försättslins med lägre förstoring (t.ex. DCR-150) kan vara en vettig kompromiss när det gäller väldigt skygga insekter. Jag har för liten erfarenhet av just detta för att våga ge bra råd.

Filip71: Vill ha bra skärpedjup o se detaljer på objektet. Tror det kan bli perfekt på sigma 150 då jag inte behöver gå altför nära o ev skrämma/skugga insekten.

Det där med skärpedjup kommer bli det svåraste - oavsett om du väljer mellanring eller försättslins så kommer skärpedjupet minska. En väg runt det är, som någon var inne på, att välja ett kamerahus med mindre sensor...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar