Tack alla väldigt bra tips.
Filip71: Ser på sista bilden att du fotar exakt det jag kommer att göra också dvs småinsekter.
Jag vill gärna komma nära!
Vad bra att vi pratar om samma sak. En bild säger här mer än tusen ord. Men, i mina ögon är detta makrofotografering (du får gärna utveckla vad du lägger i det ordet). Sedan inom makrofotograferingen så finns det ytterligare kategorier och specifika tekniker (som t.ex. fokusstackning)
Phottix mellanring testade jag på scandinavianphoto o kunde då få en liten detalj över hela bilden.
Alltså den tog bort närgränsen sa säljaren uppfattade jag det som.
Ett ex på problem i våras var när jag skulle fota de minsta veronikablommorna. De var så små de gick inte att fokusera på med 150 o närgränsen satte gräns.
Du kan flytta på närgränsen närmare till priset av att du inte kan fokusera längre bort. Det gör du enklast med antingen mellanringar/bälg eller försättslinser. Mitt tips är försättslinser men bara av märket Raynox - allt annat är faktiskt skit så kasta inte bort pengar på att köpa en billig sats på ebay. Kvalitén på mellanringar har i princip ingen optisk inverkan på dina bilder, däremot så kan de vara glappiga och du måste se till att de är "fullkopplade" så att kameran kan styra bländaren och dataansluta till objektivet, annars blir det väldigt obekvämt. Jag föreslår därför DCR-250 i ditt fall. Och man kan såklart kombinera med att ha både mellanringar och försättslinser...
Vad betyder: "En liten billig blixt av typen Meike MK300 på en glassburk".
Meike är tredjepartsleverantör av batterigrepp, blixtar och andra tillbehör. De har en väldigt prisvärd och enkel blixt som heter MK300. Köp den på ebay för 350 spänn om du inte har en sb-400. Du kan såklart använda vilken blixt som helst men du behöver inga styrkor på korta makroavstånd så minsta möjliga är att föredra. Jag föreslår att du läser artikeln på makrofokus om att tämja blixten. I den artikeln finns enkla tips så som att bara lägga ett A4-papper som diffusor framför den inbyggda blixten - funkar också bra men då måste avstånden vara längre och förstoringsgraden blir också lägre. Artikeln är några sidor men jag vill hävda att den har helt avgörande information om du ska lyckas med det du vill göra. Vill du ha blixt = läs artikeln. Vill du inte ha blixt = skaffa stativ och vänta tills vinden mojnat. ;-)
Jag skall kolla på ala tipsen stort tack.
Gör det. Annars finns risken att jag hänvisar till dem igen. Har du konkreta frågor kring innehållet så skicka frågorna hit igen. Eller på forumet på makrofokus - det är väldigt duktiga, pedagogiska och ödmjuka människor bakom makrofokus.
En grej till: Insekters ögon skadas inte av blixten?
Det tror jag inte, men jag vet faktiskt inte. Hur som helst så går blixten på väldigt låga effekter och med en diffusor framför så blir det ännu mindre som når facetterna. Jag har dock aldrig varit med om att spindlar eller insekter blivit så påverkade av mina blixtar så de har börjat fyllegå och snubbla därifårn - och då har jag fokusstackat med kanske upp till hundra blixtar. Djur tenderar att fly om de finner obehag och jag tror inte blixtarna alltid är det obehagligaste i dessa sammanhang... men vad vet jag? Jag har dock som filosofi att bara ta bilder på levande eller självdöda insekter, och blommor är vackrast där de växer. Det blir oftast lite svårare, men jag ser det som en utmaning, och man kan faktiskt inte få allt alltid.