Advertisement

Annons

Vad bör jag tänkta på?

Produkter
(logga in för att koppla)

wallebooy

Medlem
Nu är det så att jag har börjat blivit mer och mer intresserad av att filma och klippa.
Alla mina vänner och andra är väldigt impad i tanke på hur kort tid jag hållt på. Jag köpte kameran i julas så detta är väldigt nytt för mig. Jag är även väldigt sugen på ett nytt objektiv där jag kan zooma mer och ändå få väldigt bra skärpa och bra djup.

Jag länkar 2 filmer jag spelat in den senaste veckan så får jag se vad ni har för kritik.

En dag i backen:
http://www.youtube.com/watch?v=lCPHkW1NZTU&feature=relmfu

En dag i backen2:
http://www.youtube.com/watch?v=GQIZH7Vtq50&feature=relmfu

M.V.H // Jesper Vahlund

Jag tycker dom är väldigt trevliga. Över lag är det stabilt och bra filmat, med trevlig omväxling.

På några ställen, t.ex. när någon ramlar, vore en inzomning roligt. Att blanda musiken med inspelat ljud hade varit trevligt, när scootern kör iväg hade motorn gärna fått höras.

På några ställen, t.ex. när någon ramlar, vore en inzomning roligt. Att blanda musiken med inspelat ljud hade varit trevligt, när scootern kör iväg hade motorn gärna fått höras.[/QUOTE]

Okej, tackar :) Då har jag lite att tänka.
Har märkt mycket att de där små detaljerna gör helheten mycket bätrre.

Jag tycker att bilderna är lite för överexponerade på vissa ställen.
Att filma snö i solljus är svårt. Väldigt svårt. Men tänk mer på det nästa gång, kom ihåg att skuggorna i snön behövs för att skapa djup i bilden.

Filmar du i 25 eller 50 fps? Filma i 50 om du kan, det blir mycket snyggare slowmotion-scener som du redan använder (och som funkar bra till sådana här filmer).

Lite mer positiv kritik: Du har snygga vinklar och kompositioner i dina bilder. Keep it up! :)

Jag tycker att bilderna är lite för överexponerade på vissa ställen.
Att filma snö i solljus är svårt. Väldigt svårt. Men tänk mer på det nästa gång, kom ihåg att skuggorna i snön behövs för att skapa djup i bilden.

Filmar du i 25 eller 50 fps? Filma i 50 om du kan, det blir mycket snyggare slowmotion-scener som du redan använder (och som funkar bra till sådana här filmer).

Tackar, jo jag har lite väl överexponerade ibland men det var för jag ville få lite rött med i bilden.
Och det var verkligen svårt att filma i snön när det var mulet. Jag har haft för låg ljusstyrka på liveviewn som jag har ändrat nu när jag såg att klippa var alldeles för ljusa.

Jag filmar bara i 30 fps och jag har försökt använda plugins till aftereffects men 30 fps duger inte för att göra slow motion. Men har även den nya GOPRO hero 2 som är jättebra för slow motion :)

Jag filmar bara i 30 fps

Vad har du för kamera? Undvik 30 fps. Filma i 25 eller 50, eftersom vi använder PAL här i Europa. Våra tv-skärmar och dvd-spelare är anpassade att spela upp i 50 eller 25, och när något är i 30 eller 60 så försvinner vissa frames, vilket gör att uppspelningen inte blir lika snygg och smidig som den borde vara.

Vad har du för kamera? Undvik 30 fps. Filma i 25 eller 50, eftersom vi använder PAL här i Europa. Våra tv-skärmar och dvd-spelare är anpassade att spela upp i 50 eller 25, och när något är i 30 eller 60 så försvinner vissa frames, vilket gör att uppspelningen inte blir lika snygg och smidig som den borde vara.
Säger som föregående talare.Tänk också på vitbalansen, den är åt pipan fel på den andra filmen.

Jag har en Nikon D5100. Jag hade tidigare en D5000 och det klarade max 25 fps och det är väl helt åt skogen med det. Det bara hackade hela tiden. Nu när jag har min D5100 och filmar NTSC på 30 fps och jag ser inte något fel med mina filmer.

Nu när jag har min D5100 och filmar NTSC på 30 fps och jag ser inte något fel med mina filmer.

Jag tror att datorer klarar av att spela upp i 30 fps utan problem. Men om du någon gång vill göra en DVD så kommer det bli problem. NTSC är usa-standard, PAL är europa-standard.
Varför det hackade i 25 fps på din D5000 har jag ingen aning om. Enligt prisjakt.se kan den inte ens spela in i 25 (max 24, kanske har med det att göra?) Men jag rekommenderar att du ställer om din nya kamera till PAL och provar 25 på den (50 om du har möjlighet och vill kunna göra slowmotion)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar