Annons

Vad att fakturera ??

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej alla och en God Jul.

Dum newbe fråga men vad skall man fakturera om man gör jobb via sin firma.
Arvodet är 20.000 ex moms, men jag har sett att många även ser till att fakturera in alla sociala avgifter !?

hur gör ni ??

... via sin firma.
Arvodet är 20.000 ex moms,

Att du har f-skatt och är registrerad för moms förutsätter man normalt när man beställer av en firma.

Faktura 20.000 kr exkl.moms
Moms 25% 5.000 kr
Att betala 25.000 kr

Allt annat ingår i arvodet, t.ex. sociala avgifter, körersättning, porto mm mm.

Givetvis ska ditt arvode räcka till sociala avgifter och andra "tråkiga" kostnader, men detta är ju något du själv måste se till att ha bakat in i det pris du erbjuder kunden. Skulle du försöka lägga på detta extra på fakturan får du nog ett ytterst irriterat samtal från deras ekonomiavdelning.

Givetvis ska ditt arvode räcka till sociala avgifter och andra "tråkiga" kostnader, men detta är ju något du själv måste se till att ha bakat in i det pris du erbjuder kunden. Skulle du försöka lägga på detta extra på fakturan får du nog ett ytterst irriterat samtal från deras ekonomiavdelning.

Jag har ännu inte offererat något än har bara sagt att jobbet kostar 20k om jag skulle göra det som hobby verksamhet och via firman 20k plus moms och avgifter

Jag har ännu inte offererat något än har bara sagt att jobbet kostar 20k om jag skulle göra det som hobby verksamhet och via firman 20k plus moms och avgifter

Okej, då antar jag att du tänkt dig få ut 20.000 kr netto.

i så fall ökar fakturan ordentligt.

20.000 kr netto
Sociala avgifter, skatter, omkostnader brukar beräknas som "tumregel" till samma belopp, dvs ytterligare 20.000 kr
Därefter tillkommer moms 25%.

Du skall då fakturera:
Arbete 40.000 kr
Moms 25% = 10.000 kr
Att betala 50.000 kr

Verkar vara ett riktigt bra betalt "förstajobb" ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar