Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad att fakturera ??
- Trådstartare nicotin
- Start datum
l1nd3c0n
Aktiv medlem
... via sin firma.
Arvodet är 20.000 ex moms,
Att du har f-skatt och är registrerad för moms förutsätter man normalt när man beställer av en firma.
Faktura 20.000 kr exkl.moms
Moms 25% 5.000 kr
Att betala 25.000 kr
Allt annat ingår i arvodet, t.ex. sociala avgifter, körersättning, porto mm mm.
pechblande
Aktiv medlem
Givetvis ska ditt arvode räcka till sociala avgifter och andra "tråkiga" kostnader, men detta är ju något du själv måste se till att ha bakat in i det pris du erbjuder kunden. Skulle du försöka lägga på detta extra på fakturan får du nog ett ytterst irriterat samtal från deras ekonomiavdelning.
nicotin
Aktiv medlem
Givetvis ska ditt arvode räcka till sociala avgifter och andra "tråkiga" kostnader, men detta är ju något du själv måste se till att ha bakat in i det pris du erbjuder kunden. Skulle du försöka lägga på detta extra på fakturan får du nog ett ytterst irriterat samtal från deras ekonomiavdelning.
Jag har ännu inte offererat något än har bara sagt att jobbet kostar 20k om jag skulle göra det som hobby verksamhet och via firman 20k plus moms och avgifter
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Jag har ännu inte offererat något än har bara sagt att jobbet kostar 20k om jag skulle göra det som hobby verksamhet och via firman 20k plus moms och avgifter
Okej, då antar jag att du tänkt dig få ut 20.000 kr netto.
i så fall ökar fakturan ordentligt.
20.000 kr netto
Sociala avgifter, skatter, omkostnader brukar beräknas som "tumregel" till samma belopp, dvs ytterligare 20.000 kr
Därefter tillkommer moms 25%.
Du skall då fakturera:
Arbete 40.000 kr
Moms 25% = 10.000 kr
Att betala 50.000 kr
Verkar vara ett riktigt bra betalt "förstajobb"
ErlandH
Aktiv medlem
Ja, fast inte att sälja bilder. Det beror alltså på hur man formulerar fakturan.Enligt skatteverket så är inte tjänster hobbyverksamhet. Fota är väl en typisk tjänst?