Annons

Vad använder du för fotokläder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag har aldrig lagt någon större vikt vid klädvalet när jag fotograferat. Jag har nästan alltid kört med mina vanliga kläder. Oftast jeans och tröja/skjorta och en jacka. Ibland har det hänt att jag tagit några av mina äldre paltor när jag planerat lite mer avancerade strapatser.

Men så har jag dragit igång ett fotoprojekt som plötsligt kräver av mig att jag ger mig ut lite oftare i verkligheten och utsätter mig för både det ena och det andra. Något som fått mig att fundera över vilka kläder som lämpar sig bäst i vårt sydsvenska klimat och naturlandskap. Kläder som är praktiska, tåliga, varma och som inte ser allt för bedrövliga ut (typ M59-brallor).

Jag har verkligen ingen lust att lägga ut tusentals kronor på specialdesignade friluftskläder utan fundera på vad man kan hitta i vanliga butiker och i överskottsbutiker.

Vad använder ni för kläder när ni ger er ut i den bistra verkligheten?

/Joakim
 
Liax skrev:
Jag har aldrig lagt någon större vikt vid klädvalet när jag fotograferat. Jag har nästan alltid kört med mina vanliga kläder. Oftast jeans och tröja/skjorta och en jacka. Ibland har det hänt att jag tagit några av mina äldre paltor när jag planerat lite mer avancerade strapatser.

Men så har jag dragit igång ett fotoprojekt som plötsligt kräver av mig att jag ger mig ut lite oftare i verkligheten och utsätter mig för både det ena och det andra. Något som fått mig att fundera över vilka kläder som lämpar sig bäst i vårt sydsvenska klimat och naturlandskap. Kläder som är praktiska, tåliga, varma och som inte ser allt för bedrövliga ut (typ M59-brallor).

Jag har verkligen ingen lust att lägga ut tusentals kronor på specialdesignade friluftskläder utan fundera på vad man kan hitta i vanliga butiker och i överskottsbutiker.

Vad använder ni för kläder när ni ger er ut i den bistra verkligheten?

/Joakim

Åk till närmsta Stadiumbutik och inhandla något i Goretex samt ett rejält underställ.

Det finns mycket få genvägar till bra "utekläder".
 
Stadium+gortex låter dyrt.

Är det skitiga jobb så kör jag med blåkläders byxor och en gamal fjällraven jacka. Är det kallt så har jag helt enkelt superställ under. Allt går att köpa för mindre än 500kr beg. Om man inte åker kana på spikbräder så kommer kläderna att hålla länge.

Om det bara är frilufts jobb så fungerar Fjällrävens kollektion rakt igenom. Beg är billigt/bra eftersom kläderna är gjorda med kvalite.

Det är lite retro med gamla friluftskläader så de kan vara svårt att hitta i second hand butiker, men kollar man på vinden hoss släktingar så brukar man hitta rätt.
 
Liax skrev:
Vad använder ni för kläder när ni ger er ut i den bistra verkligheten?

Kundmöte: Slips, vit skjorta, mörk kostym

I studion: Sköna sandaler, T-shirt, chinos, kalsonger och strumpor

I naturen Skjorta, chinos, gjumpapjuks, schysst jacka (Naturen för mig är storstan)

I sängen på natten: En Canon halsrem och en schysst manual - Sen inget annat ;-)
 
Här finns mycket prisvärda grejer om man inte är ute efter märkeskläder.

Själv är jag mest M59-kille.
 
Beror på...

situationen. Men handlar det om att vistas i naturen så blir det ett par rejäla kängor med filtsula ( modell kronans sula) och M90 tröjor (beroende på årstid) och M90 brallor med just underställ: Jacka varierarmen M90 eller gortexjacka.

På vintern är det oanståendemed flerlagersprincipen som gäller.

I stan blir det kanske bara kängorna och sen vanliga kläder, typ jeans och tröja.

Finns många situationer där kängor osv inte funkar men jag brukar anpassa kldseln efter evenmanget så man inte sticker ut för mycket.


/Olle
 
Som obotlig fridlufts-pryl-nisse så säger jag bara att det inte finns några bra genvägar till bra kläder. Men om man vill gå ner lite i pris och fortfarande ha schyst kläder måste jag slänga in en röst för Everest. Stadiums märke som varit uselt i många år, men nu är det ruskigt prisvärt.

Annars är det typ Millet, Tierra, Norhtface m.fl. som gäller för bra kläder, samt ett Craft underställ. Understället funkar alltid. I träning (löpning och MTB), i jobbet/skolan (biolog) och påvandringarna.
 
Nome Nescio skrev:
Stadium+gortex låter dyrt.

Är det skitiga jobb så kör jag med blåkläders byxor och en gamal fjällraven jacka. Är det kallt så har jag helt enkelt superställ under. Allt går att köpa för mindre än 500kr beg. Om man inte åker kana på spikbräder så kommer kläderna att hålla länge.

Om det bara är frilufts jobb så fungerar Fjällrävens kollektion rakt igenom. Beg är billigt/bra eftersom kläderna är gjorda med kvalite.

Det är lite retro med gamla friluftskläader så de kan vara svårt att hitta i second hand butiker, men kollar man på vinden hoss släktingar så brukar man hitta rätt.

Tja, På Stadium finns Everest från 2000kr för ett ställ med jacka och byxa. Mycket prisvärt och användbart även i andra situationer än foto i naturen.
Har man försvarets M90 osv så har man också behov av regnkläder vilket inte är gratis direkt. Dessutom ser det inte så bra ut om man vill kunna ha kläderna på stan också.

Fjällräven är betydligt dyrare men också i vissa fall bättre.

Själv kör jag med Fjällrävens kläder utan Goretex eftersom jag tycker dom blir flexiblare. Fast då blir det ju dyrare också.
 
Re: Re: Vad använder du för fotokläder?

stoltz skrev:
Kundmöte: Slips, vit skjorta, mörk kostym

I studion: Sköna sandaler, T-shirt, chinos, kalsonger och strumpor

I naturen Skjorta, chinos, gjumpapjuks, schysst jacka (Naturen för mig är storstan)

I sängen på natten: En Canon halsrem och en schysst manual - Sen inget annat ;-)

---
Så du har varken kalsonger eller strumpor på dig när du är på kundmöte eller är i naturen? Vågat. ;)
 
Fahloin skrev:
Som obotlig fridlufts-pryl-nisse så säger jag bara att det inte finns några bra genvägar till bra kläder. Men om man vill gå ner lite i pris och fortfarande ha schyst kläder måste jag slänga in en röst för Everest. Stadiums märke som varit uselt i många år, men nu är det ruskigt prisvärt.

Annars är det typ Millet, Tierra, Norhtface m.fl. som gäller för bra kläder, samt ett Craft underställ. Understället funkar alltid. I träning (löpning och MTB), i jobbet/skolan (biolog) och påvandringarna.

När et gäller underställ så vill jag tipsa om Normarks "Termosweed" som är helt underbart så länge vi inte talar om kraftig fysisk aktivitet (dvs idrott eller riktiga strapatser).

Jag brukar ha dom när jag fiskar.

www.normark.se
 
Underskatta inte kläder i bommul, de är inte lika vatten avstöstande som gortex, men de torkar på 5 röda så fort det slutar att regna.
Sedan gäller det att hitta sin egen nich, några springer runt i tunga M-kläder, andra i dyra moderna. Själv så trivs jag jäkligt bra i lite tunnare och lättare bommuls kläder med en tunn vindtät jacka. Värme behåller jag med riktiga superställ(ingen bommul här) och aktiv rörelse.
Skor är absolut viktigast, både för värme/fukt och komfort. Kängor är nog det som jag är beredd att betala mest för, men så går jag väldigt ofta långa sträckor på knöliga stigar.
 
Banana republic cargo pants, typ amerikanska m65 byxor, beiga. Mobilen och marlboro lights i höger benficka, exponerade rullar i vänster benficka. Scarpa kängor, eller salomon gympadojor, alternativt gummistövlar för de gånger jag är i träskig skog. Fleece långkallingar om det är kallt, t-shirt naturligtvis, munkjacka (huvan är bra att fälla upp när man plåtar mellanformat på stativ med wl-finder). Samt pricken över i't, min fotoväst, skitbra att ha men man ser onekligen ut som en fåntratt i den. Fylld med extragluggar, film, ljusmätare, filter etc, etc. Om det är regnigt så drar jag på mig mitt regnställ från franska armén (har fickor till skillnad mot svenska försvarets), alltid liggande i bilen med gummistövlarna. Sist men absolut viktigast... en varm mössa, blir aldrig bra bilder om man är nerkyld, och bästa försäkringen mot nedkylning är ett varmt lock på huvudet.
 
Det beror naturligtvis helt på väder, vind och sånt men ute i naturen har jag oftast ett par byxor från Mammut och en skjorta från Vision eller Taiga, ev ett par khakifärgade Orvisbyxor. Har även en Orvis zambesi traveller väst som är perfekt när man fotar!
http://www.orvis.co.uk/store/produc...up_id=473&cat_id=5053&subcat_id=5531&shop_id=
Vid lite sämre väder en gtxjacka från Norröna eller en Patagoniafleece och underställ i ull. Har även ett par längre hängselbyxor från Taiga www.taiga.se att ta till om det blir sämre väder. På fötterna skor eller kängor från Bestard mountainboots. www.bestard.com
 
Re: Re: Re: Vad använder du för fotokläder?

--------------------------------------------------------------------------------
stoltz skrev:
Kundmöte: Slips, vit skjorta, mörk kostym

I studion: Sköna sandaler, T-shirt, chinos, kalsonger och strumpor

I naturen Skjorta, chinos, gjumpapjuks, schysst jacka (Naturen för mig är storstan)

I sängen på natten: En Canon halsrem och en schysst manual - Sen inget annat ;-)
--------------------------------------------------------------------------------

stef-n skrev:
---
Så du har varken kalsonger eller strumpor på dig när du är på kundmöte eller är i naturen? Vågat. ;)

Ha ha...
Risk för skavsår både här och där... ;)
 
Mycket snack om märken på kläderna.

Jag för min del vill ha praktiska (för mig) kläder med mycket fickor mm. (har ingen ass.)

Märket jag fastnade för heter 5.11 (Royal Robbin)

Funkar ute som inne. Har likadana skjortor å brallor. Men byter bara färg om jag ska vara till skogs eller på krog.
 
Jag var å köpte M89, nytillverkad som det stod på lappen på ÖB. 198:- för en byxa som saknar foder så det blir Craft underställ där. Det jag köpte var grön/camo men jag såg även en beige variant. Vettiga benfickor,bra dragkedja som sluter någorlunda tätt runt kängan. Förhoppningsvis ett bra och prisvärt köp. Använd inget sköljmedel när ni tvättar bara så håller sig byxan någorlunda mot smuts å väta. Ska även prova Herdins impregnering som hälls i tvättmaskinen. M90 är det nån fodrad variant??
 
Jag tycker det är så spännande med friluftskläder.

Är ute i skog och mark en del. Men har aldrig fastnat för Fjällrävens byxor då jag tycker deras fickor är för små. (klart att minneskorten får plats)
Men förr filmade jag med BetaSP och de banden (eller ackarna) passar bäst i amerikanska M-65brallor alt. svenska M-59/M-90.

Trenden har sett ut som om man ska ha benfickor, men inte kunna använda dem.

Mina favvisplagg finns på www.511tactical.com
 
Tack för alla intressanta svar och länkar.

Om jag tolkat er rätt så kan man ungefär summera det hela så här:

Ett bra underställ är egentligen det viktigaste att köpa eftersom det går att använda till mer eller mindre alla övriga kläder + att det håller en ordentligt varm.

Efter det behöver man ett par ordentliga och bekväma skodon som tål väta och som man kan ha tjocka sockor i. För extremt blöta situationer kan man köpa ett par gummistövlar som man har liggandes i bilen.

När det gäller övriga kläder som byxor, tröjor och jackor så handlar det mer om tycke, smak och plånbok. Egentligen duger begagnade armé- och fritidsplagg lika bra som dyrare nytillverkade varianter.

Och så ska man inte glömma mössan - för det är ju locket som får värmen att stanna kvar i kroppen! :)

/Joakim

PS. Men vantar då - funkar de gamla klassiska jägarvarianterna med avklippt avtryckarfinger?
 
Liax skrev:

PS. Men vantar då - funkar de gamla klassiska jägarvarianterna med avklippt avtryckarfinger? [/B]

Ja, sedan köper du lämpligen ett par "skalvantar" som är tumvantar utan foder (elelr med tunnt foder) som är avsedda att du ska ha innervantar i.
då håller sig "torghandlarvantarna" som är utmärkta till fotografering torra och varma.
Skalhandskarna är kraftigt impregnerade och helt vindtäta. Det finns även lite dyrare med goretex men det anser jag är oanvändbart i handskar eftersom det läcker vid belastning av tyget.

Köp gärna dubbla uppsättningar innervantar så att du kan byta om du blir blöt. Dom kostar ju normalt inte mer än någon hundring paret.

Exempel på normal skalhandske
http://www.naturkompaniet.se/naturkompaniet/Products/product.asp?ItemId=25524&SectionId=1718

Exempel på dyr goretexskalhandske (GRAM SHELL MITTEN)
http://www.haglofs.se/produkter/headglove.asp?lang=sv&CatNr=315#
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.