Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är viktigast för dig?

Produkter
(logga in för att koppla)

bam21

Aktiv medlem
Det här dök upp i nyheterna här på Fotosidan men tyvärr misstänker jag att det lätt kan glömmas bort.

Jag tänkte därför be er stanna upp lite i era forumaktiviteter och läsa det här:
http://sonjac.wordpress.com/
varefter ni läser detta:
http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/Insamlingar/?collection=2069

Det handlar om saker som är viktigare än att fightas om hedern när det gäller ljussättning eller att diskutera sin kameras eminenta egenskaper.

Själva har vi varit med om ett antal sådana här strider. De har inte drabbat vår egen lilla kärnfamilj men de har slagit till med mycket stor kraft precis utanför alltför många gånger. En del har slutat med seger och har man varit med om detta så förstår man vad riktig glädje är. Sedan finns det strider som inte går att vinna, i alla fall inte än.

Tittade just på statistiken här och såg att det just nu finns 140 287 medlemmar registrerade på Fotosidan. 50 kronor är för en fotograf en löjlig summa men tillsammans skulle vi faktiskt kunna göra en enorm skillnad.

Sedan två råd:
Om du eller dina närstående råkar ut för detta så våga ta emot stödet från era kompisar!
Om någon av era kompisar råkar ut för det här så våga ge stöd även om det verkar svårt, tjata på för det behövs!

Och med stöd menar jag inte några mail eller telefonsamtal då och då utan gå in och hjälp till i ganska knepig vardag!

Sedan tycker jag att det här är en tråd som ni gärna kan bumpa om en diskussion gjort er sura eller om ni känner er allmänt irriterade.

(Det här skulle naturligtvis ha skapats i Diskuteraforumet där det dock verkar vara omöjligt att skapa en ny diskussion...)

Tack för påminnelsen! Det gav mej en stund för eftertanke om vad som egentligen är viktigt. Och känna tacksamhet för vad jag har, i stället för längtan efter det jag inte har.

Jag ställer självklart upp med ett bidrag till en sak som berör oss alla på ena eller andra sättet, förr eller senare...

/K

Det ena kan inte utesluta det andra tycker jag... visst gnäller man för mycket om relativa petitesser som småförkylningar och autofokusprestanda, men å andra sidan kan man inte bara tänka på det värsta eländet hela tiden, då kan man olika gärna lägga ner och ge upp. Inte ens dom som är drabbade låter det dominera allt, man måste ha plats för resten av livet också, inklusive småsaker som trams om kameror och liknande. Det kanske t.o.m är sånt som gör dom tyngre sakerna uthärdliga. Livet levs på flera plan samtidigt och det ena är inte så entydigt viktigare än det andra egentligen, vilket jag tycker visas i den blogg du länkar till.

Senast redigerad av en moderator:
Om vi la ner samma tid på att vara trevliga och glada som vi lägger ner på att klaga och vara otrevliga så skulle fotosidan vara en mycket roligare site!

Gnälla ÄR kul ibland, så är det bara! Men fastna inte i det! :)

Cancer drabbar hårt och jag vet av egen erfarenhet att just cancerforskning ger resultat. Att skänka en 50-lapp eller flera är det minsta vi kan göra.

Några bilder vore inte fel det heller!

mvh
Helena

Kom igen nu!
Gå in på http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/Insamlingar/?collection=2069 och läs Jessica Silversagas förslag. Skulle vi här på Fotosidan inte kunna ge en del bidrag till en sådan auktion? Kanske en fototävling här på Fotosidan där de 10 eller 20 bästa bilderna trycks upp och auktioneras ut? Jag är övertygad om att Fotosidans eminenta redaktion skulle kunna ordna en sponsor för utskrift ocn inramning av dessa bilder.

Fundera och medans ni gör detta så kan ni alltid excellera med era kunskaper när det gäller att skicka SMS. Underlag för detta finns i länken.

Värsta elände!?!?!

Jag skulle behöva lösa en helvetes massa andra problem innan jag ens kommer i närheten av att tänka på cancer, stora delar av mänskligheten är fortfarande utan rent vatten, hundratals miljoner människor gräver i denna stund efter mat i avskrädeshögar!

Nej, cancer är hemskt, en släkting till mig dog i dagarna i cancer, men skulle jag lägga undan en 50-lapp till nått så skulle det fan inte vara cancerforskning.

Vad som fortfarande gör mig perplex är dock att enkla åtgärder som inget kostar men som kan göra en enorm skillnad inte används (endast 15-20 procent i sverige är inskrivna i donationsregistret).
https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

...
men skulle jag lägga undan en 50-lapp till nått så skulle det fan inte vara cancerforskning.
...

En god gärning blir inte ond bara för att det finns andra goda saker att göra, och dom är heller inte ömsesidigt uteslutande. Du kan ge en femtiolapp till flera olika saker om du vill. Hur många har du gett? Formuleringen i citatet antyder att det är noll, och då tycker jag inte du ska snacka om det här initiativet.

Senast redigerad av en moderator:
Trots allt...eller kanske pågrund av allt, helt beroende på hur man väljer att se det...är jag en av alla dessa ungdomar som aldrig riktigt kommit ut i arbetslivet och på det stora taget går ekonomiskt back hela tiden. För närvarande gör jag det till och med fast jag dragit mig för att ta nya studielån så min ekonomiska situation är mycket mindre tillåtande än många andras.
Så nej, inga femtilappar från min sida inte.

Men oavsett mina ekonomiska uppoffringar och/eller möjligheterna därtill ändrar det inte det minsta på sanninghalten i vad jag vill ha sagt, att jag säger det trots att det ställer mig själv i mycket dålig dager kan väl bara tas som ett mått på antingen hur litet mitt eget prestigebehov är eller hur viktig jag tycker frågan i sig är.

Och angående var jag skulle lagt mina femtilappar om saker varit annorlunda, tja, antagligen långt utomlands i nått av världens riktiga "sjunkhål" om jag kunnat hitta nått vettigt sätt att göra det på.

Men viktigast av allt: Tro inte att jag tycker initiativet var dåligt! Jag tycker det var en fin ide om än "målgruppen" syntes mig vald med väldigt trångt synfält...en världsomsnegling innan hade inte skadat sas.
Om någon skulle vilja ha nån av mina bilder för nått liknande så är det bara säga till, eller om nån vill ställa mig framför en tryckpress och producera (var jag antagligen skulle göra större nytta då jag faktiskt har utbildning på det)!

Oavsett önskar jag all lycka i liknande upptåg hur mycket jag än gormar om missriktning.

Senast ändrad:
Det handlar om saker som är viktigare än att fightas om hedern när det gäller ljussättning eller att diskutera sin kameras eminenta egenskaper.

Hela Maldiverna kommer att ligga under vatten till följd av att havsninån stiger, isbjörnen kommer att dö ut, miljontals barn dör till följd av undernäring medan världshaven förgiftas av plastkrot och Australien har inte haft regn på sju år och media sköljer över oss med larmrapporter, tortyr, våldtäkter, krig och allt annat elände dygnet runt och nu kommer storfilmer om jordens undergång. Hur skall vi orka vi leva i denna värld och här sitter vi och diskuterar ljussättning. Det är för jävligt. Borde vi inte kurera våra dåliga samveten genom att skänka 50-lappar till olika välgörande ändamål.

Nej så fan heller! Jag tänker inte ha dåligt samvete en sekund. Om vi skulle engagera oss i all världens lidande och elände skulle våra korta liv vara en enda pina. Om varje människa skall engagera sig i varje annan människas lidande skulle vi inte få en lycklig minut under detta jordeliv utan ständigt leva med dåliga samveten. Det finns tusentals behjärtansvärda hjälpinsatser som trådskaparen inte betalat ett öre till. Vet skäms!

Det är inte penningbrist som gör att cancerns gåtor är olösta. Cancerforskningen har enorma anslag både i Sverige och globalt sett. Det sitter 100-tusentals människor världen över som ägnar sig åt cancerforskning. Det är inte ekonomin det hänger på.

Jag menar att vi måste få ägna oss åt ljussättning, kameror och annat som gör livet lustbetonat och meningsfullt utan att ha dåligt samvete för det. Ljussättning, kameror, fjällvandring, frimärkssamlande, körsång, fågelskådning och andra intressen är livsviktiga.

Denna inställning innebär inte nödvändigtvis att jag vägrar hjälpa när så behövs. Jag äcklas bara av den moraliserande ton som självutnämnda välgörenhetsivrare använder.

...
Nej så fan heller! Jag tänker inte ha dåligt samvete en sekund. Om vi skulle engagera oss i all världens lidande och elände skulle våra korta liv vara en enda pina. Om varje människa skall engagera sig i varje annan människas lidande skulle vi inte få en lycklig minut under detta jordeliv utan ständigt leva med dåliga samveten.
...
Jag är ju skitdålig på det kristna, men var inte Jesus här för ett tag sedan och tog tag i ett par av de här sakerna? Jag menar inte att vi ska strunta i allt elände, men som Bengt skriver så är det alldeles för mycket för en enskild enkel människa att bekymra sig om.
Gräv där du står heter det ju, och jag förstår de som står nära en cancersjuk. Själv står jag nära ett olyckligt barn och engagerar mig där.

Vi skänkte tidigare pengar till Cancerfonden men slutade med detta sedan vi granskat deras räkenskaper. Mer än 2/3 gick till administration av själva insamlingsverksamheten. Nu ger vi pengar till Röda Korset, Rädda Barnen och Läkare utan gränser.
/Harald

Det finns alltid värre saker....

Jag menar att det ena behöver inte utesluta det andra. Ska man alltid släppa allt annat för det finns värre saker att tänka på ?

Nej 50 kr är inte mycket. 50 kr hit 50 dit osv.

Tycker faktiskt att det blivit lite väl mycket olika cancerdoneringar hit & dit. man ska donera om man är privatperson, företaget ska donera, man ska donera som fotograf, man ska ringa till galor mm mm mm .

JO jag tycker man ska hjälpa till missförstå mig inte, men hade man tänkt som trådskaparen att vad är viktigast.. ja då hade denna sidan inte funnits då hade inte några av oss haft några kameror.. Ja det går att diskutera i evighet.

bara det som vilka sjukdommar är viktigast att skänka pångar för att bli av med ? hiv ? cancer ? eller kanske bättre att lägga pengarna till svältande länder ? eller... ja ni förstår hur jag tänker säkert.

Hej!

Jag håller med om att man ska gräva där man står!
Som anhörig till 3 cancersjuka, två med hjärtproblem och 4 med diabetes så ger jag pengar inom dessa områden.

Det som vi inte får glömma är att det finns miljoner av oss! Vi kan vara fria att välja vilket område vi vill ge pengar till! Om alla skulle ge till samma område så skulle alla andra bli lidande!

Vi är alla olika! Det ska vara så! Vi tycker alla olika, det ska vara så!
Ibland behövs det pushas på för något, te x vid svältkatastrofer, ökning av sjuka osv, men jag tycker att alla ska vara nöjda med det de väljer att göra!

Vi hjälper till! Vi vill hjälpa till! Vi kommer att hjälpa till!

Sedan ska vi aldrig glömma att vi kan hjälpa till med våran röst och våra fotografier! All hjälp kommer inte via pengar!
Free Dawit te x, där behövs det fler röster!

mvh
Helena

En 50-lapp är inte mycket mer än en pizza, så nog kan alla undvara den summan. Men, jag är av den åsikten att man skänker vart man vill och när man vill, och alltid av egen vilja.

Jag skänkt inga pengar till cancerforskningen men skänker å andra sidan 200:- varje månad till Världsnaturfonden. Det är mitt bidrar till en bättre värld, så att säga. Någon kanske tycker att det är en snedprioritering. Och ja, jag kan hålla med om att cancer är en värre bov en tjuvskyttar.

Min far har cancer, som han förhoppningsvis kommer bli frisk från, och mitt bidrar mot cancern är just nu att stödja honom och hans fight mot cancern. Just nu ser vi ljust på tillvaron, och våra samtal kretsar i stort sett alltid kring annat, så som HV71:s senaste seger mot Linköping eller vad det kostar att åka U-bahn i Berlin. Det går inte att lägga all energi på en sjukdom, för då orkar man inte leva.

Viktigast för mig är upplysning och det åstadkommer man bäst med ljussättning.

Jag upprepar: Det är samhällets sak att ge ordentliga anslag till forskning kring sjukdomar och så sker också. Då hjälper vi alla till, via skattsedeln, i förhållande till vår inkomst och så skall det vara. Cancerforskningen har vi alla redan varit med och finansierat och cancerns gåra löses inte en sekund snabbare om vi så skänker tusen 50-lappar per man. Där är det inte pengar som fattas.

Det finns hur många behjärtansvärda ändamål som helst och var och en skänker till det han/hon har lust och om man i stället väljer att köpa fotoutrustning så angår det ingen. Man skall inte uppmana andra att skänka till ett visst ändamål genom att moralisera över vad som är viktigast av cancerforskning eller ljussättning. Man skall alltid vara sunt skeptisk till självutnämnda välgörenhetsivrare.

Det finns alltid värre saker....

Jag menar att det ena behöver inte utesluta det andra. Ska man alltid släppa allt annat för det finns värre saker att tänka på ?

Nej 50 kr är inte mycket. 50 kr hit 50 dit osv.

Tycker faktiskt att det blivit lite väl mycket olika cancerdoneringar hit & dit. man ska donera om man är privatperson, företaget ska donera, man ska donera som fotograf, man ska ringa till galor mm mm mm .

JO jag tycker man ska hjälpa till missförstå mig inte, men hade man tänkt som trådskaparen att vad är viktigast.. ja då hade denna sidan inte funnits då hade inte några av oss haft några kameror.. Ja det går att diskutera i evighet.

bara det som vilka sjukdommar är viktigast att skänka pångar för att bli av med ? hiv ? cancer ? eller kanske bättre att lägga pengarna till svältande länder ? eller... ja ni förstår hur jag tänker säkert.

Ni som bor i Sverige kan väl ändå inte ha dåligt samvete? Hur mycket av era skattepengar går till välgörande ändamål?

/Karl

Jag må säga att jag är lite förvånad över en del inlägg som dykt upp här. Självklart har vi alla rätt att utrycka vår åsikt men jag hade inte förväntat mig inlägg där man visar sin till avsky gränsande motvilja mot insamlingar och motsvarande upptåg. Själv hade jag i motsvarande fall helt enkelt ignorerat tråden men vi lever som sagt i ett fritt land.

När det gäller inläggen från Bengt Sändh så har jag dock några kommentarer då de nästan har en personlig inriktning.

För det första så hänvisade du i ditt första inlägg till något jag skrev 5/11. Om du hade försökt få en bild över de diskussioner som pågick här vid denna tidpunkt så hade även du säkert instämt i att textvalet var väl motiverat.

För det andra så rekommenderar jag dig att ägna en stund åt att försöka få en bild över hur bland annat cancerforskningen finansieras. Har du tillgång till Internet och har flinka fingrar så är jag säker på att du snabbt kan hitta information om detta. Passa då även på att se hur finansieringen ser ut inom andra forskningsområden där du då inte behöver begränsa dig till medicinsk forskning utan kan även titta inom bland annat juridiken och inom miljöområdet. Visst vore det fint om allt detta kunde finansieras via skattemedel. Detta tror jag dock är en utopi så vi får nog fortsätta att dra en del strån till alla dessa stackar.

För det tredje så skrev du någonting om att skämmas och ha dåligt samvete. Jag kan lova dig att man kan ha mycket roligt här i livet även om man ger bort en slant då eller då. En tia eller en femtiolapp ibland eller någon lott vid något enstaka tillfälle. Det handlar alltså inte om stora pengar men har man lite koll på mottagarna så vet man att det faktiskt gör en viss skillnad i slutänden. För att vara övertydlig så handlar det inte om att döva något dåligt samvete, köpa en stunds lycka eller något liknande. Självfallet skall man ha full respekt för de som inte vill beblanda sig med detta samtidigt som man förväntar sig motsvarande respekt från dem.

Allt detta har varit lite off topic varför jag gärna vill gå tillbaka till ursprungsfrågan.

Det handlar alltså om en insamling som heter Fotografer mot cancer. Om ni ser vem som är initiativtagare till denna insamling så kan ni säkert ana en viss relation hit till Fotosidan, i alla fall om ni har varit med här ett tag. Där pågår det en diskussion där Jessica Silversaga föreslagit en fotoauktion och min ambition har varit att sprida denna diskussion hit. Mer information om detta kan ni se på inlägg #5 samt på http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/Insamlingar/?collection=2069. När det sedan gäller det här med att skänka pengar så är det självfallet upp till var och en.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar