Annons

vad är skillnaden på STM och IS II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Celina87

Aktiv medlem
Vad är skillnaden på dom här två objektiven:

Canon EF-S 55-250/4.0-5,6 IS STM

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS II
??

Senast ändrad:
Ljudet.
STM står för "STepper Motor" och är speciellt designad för att vara tyst. Värdefullt vid videoupptagningar med kameran.

Man ska dock påpeka att IS/IS II är bildstabiliseringen och att STM är autofokusmotorn. I de enkla objektiven sitter det oftast någon billig motor som gör lite ljud och kan vara högljudd. I bättre och dyrare objektiv ser man oftast USM, Ultrasonic motor. En snabb och tyst auofokusmotor.

STM är, som föregående sa, en tyst, men kanske framförallt steglös autofokusmotor. I nyare kameror som fixar följande autofokus vid filmning (EOS 650D, 700D samt 70D) ska detta ge en jämn och fin upplevelse. USM är såklart också tyst, men kan då alltså bli lite "ryckig" när fokus ställs in.

Dock har jag inte haft chansen att testa vare sig STM eller USM på min 650D, så jag talar utifrån teori och praktisk erfarenhet =)

Trådskaparens EOS-M ska väl också kunna dra nytta av STM-funktionen, så (förutsatt att inte adaptern introducerar några problem) det känns kanske som ett bättre val att ta den lite dyrare varianten?

Sedan skall man inte glömma att STM-versionen har nyare och bättre optik, ger betydligt bättre resultat vid längre brännvidder. Står här och där att det är likadan optik, men så är det inte.

tack för era svar.
var inne i en foto butik idag och frågade, STM är bra om man ska filma berättade han, alltså inget jag ska göra med min kamera.

Jag har ett 18-135 mm (kitobjektivet) till min 70D och det fokuserar snabbt och ljudlöst. Har dock ingen pejl på hur de äldre objektiven funkar.

Idag ska man helt klart gå på en STM-version av det objektivet. Den är bättre på allt annat också, inte bara för videofilmning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar