Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
vad är skillnaden på STM och IS II?
- Trådstartare Celina87
- Start datum
Snapphane
Aktiv medlem
Man ska dock påpeka att IS/IS II är bildstabiliseringen och att STM är autofokusmotorn. I de enkla objektiven sitter det oftast någon billig motor som gör lite ljud och kan vara högljudd. I bättre och dyrare objektiv ser man oftast USM, Ultrasonic motor. En snabb och tyst auofokusmotor.
STM är, som föregående sa, en tyst, men kanske framförallt steglös autofokusmotor. I nyare kameror som fixar följande autofokus vid filmning (EOS 650D, 700D samt 70D) ska detta ge en jämn och fin upplevelse. USM är såklart också tyst, men kan då alltså bli lite "ryckig" när fokus ställs in.
Dock har jag inte haft chansen att testa vare sig STM eller USM på min 650D, så jag talar utifrån teori och praktisk erfarenhet =)
STM är, som föregående sa, en tyst, men kanske framförallt steglös autofokusmotor. I nyare kameror som fixar följande autofokus vid filmning (EOS 650D, 700D samt 70D) ska detta ge en jämn och fin upplevelse. USM är såklart också tyst, men kan då alltså bli lite "ryckig" när fokus ställs in.
Dock har jag inte haft chansen att testa vare sig STM eller USM på min 650D, så jag talar utifrån teori och praktisk erfarenhet =)
pechblande
Aktiv medlem
Trådskaparens EOS-M ska väl också kunna dra nytta av STM-funktionen, så (förutsatt att inte adaptern introducerar några problem) det känns kanske som ett bättre val att ta den lite dyrare varianten?
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Sedan skall man inte glömma att STM-versionen har nyare och bättre optik, ger betydligt bättre resultat vid längre brännvidder. Står här och där att det är likadan optik, men så är det inte.
apersson850
Aktiv medlem
Idag ska man helt klart gå på en STM-version av det objektivet. Den är bättre på allt annat också, inte bara för videofilmning.