Har funderat på skillnaden mellan Micro- o Macroobjektiv. Någon som kan ge en bra förklaring?
Tittade lite på ett Nikon Micro Nikkor AF-S DX 85 3,5 G ED VR. Fotar i 1:1 enl uppgift. Men jag vet inte riktigt om det är det jag eftersträvar. Jag vill ju ha en förstoring av bilden. Dvs fotar jag ex en vindruvskärna så ska kärnan visas i helbild. För att kunna visa skillnaden mellan en "grön" o en "blå" kärna som senare ska bli en grön resp blå vindruva.
Någon som vet?
1:1 innebär, enkelt uttryckt, att något som är till exempel 5x3 millimeter i verkligheten avbildas med 5x3 mm av sensorytan. När du sedan tittar på den bilden på en normalstor bildskärm eller skriver ut den på ett A4 så blir ju återgivningen däremot avsevärt större än föremålet är i verkligheten. I alla fall om vi håller oss till någorlunda vanliga sensorstorlekar ;-)
Det här att Nikon skriver Micro är nog i huvudsak ett slags "varumärke", ett ord de gillar. Men det finns också en verklig nyansskillnad mellan "mikro", "makro" och det mycket mer lösa begreppet "närbildsfotografering". Frågar du Nikon kan du ibland få svaret att "makro" för dem är det som går bortom 1:1, medan det heter "mikro" fram till och med 1:1. Andra (de flesta) använder ordet "makro" för objektiv som klarar upp till just 1:1. En del använder det lösare än så och använder det om alla objektiv som har någorlunda bra närgräns och därmed ger en svag känsla av förstoring.
Här är lite utläggningar i frågan (på engelska):
http://www.slrphotographyguide.com/blog/macro/macro-micro-closeup-difference.html
och
http://www.slrphotographyguide.com/camera/lens/macro.shtml
Man kan alltså skilja mellan mikrofotografering, makrofotografering och närbildsfotografering. Ofta blandas de här begreppet ganska friskt och gränsdragningen kan kännas lite oklar.
Men om vi återgår till det konkreta fallet med
Nikon Micro Nikkor AF-S DX 85 3,5 G ED VR (33 tecken för ett litet oskyldigt objektiv, imponerande ;-) så klarar det 1:1. Nu vet inte jag exakt hur stor en vindruvekärna är, men säg att den är 1 mm lång. Det innebär att vid 1:1 så blir den 1 mm lång på sensorn, vilket innebär att den på en APS-C-sensor (DX på Nikon-språk) upptar 1/24 av sensorbredden (sensorn är ju 18x24 mm). Kikar du då på den bilden i fullskärm på en vanlig 23- eller 24-tums bildskärm (bildbredd ca 50 cm) så kommer den visas som 1/24x50 = lite drygt två centimeter stor på skärmen. Dvs ganska förstorad. Skriver du ut den (utan att beskära bilden) på ett A4 blir den 1/24 x 30 = 1,25 cm. Också ganska förstorad.
Hoppas det klargjorde lite