ANNONS
Annons

Vad är rimligt pris på detta paket - Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag ser det är det 24-105 objektivet som är främsta dragplåstret. Normalen är väl en äldre variant, inte USM? Kanske lite mer än 5 500 för alltihop, kanske nån tusenlapp till.

Allt beror på skick samt antal exponeringar. Köper du dessa hos Rajala tex begagnat så tar dom 4000kr för 6d, 5000kr för 24-105 samt 3000kr för 50 f1.4. Så 13000kr totalt. Spontant kan jag tycka utifrån som paketpris så är ca 7-8000kr rimligt om allt är i bra skick. 5500kr kommer nån aldrig att sälja paketet för, ren fantasisumma. Kolla på vad grejerna går för på Tradera, det är vad folk är beredda att betala för. Fortfarande ett grymt paket som slår många spegellösa på fingrarna avseende bildkvalitet samt mångsidighet. Detta förutsätter att du bara använder det för foto. Går att komma upp i videokvalitet om du installerar Magic Lantern firmware, då blir det en väldigt bra videokamera med många funktioner.

Som jag ser det är det 24-105 objektivet som är främsta dragplåstret. Normalen är väl en äldre variant, inte USM? Kanske lite mer än 5 500 för alltihop, kanske nån tusenlapp till.
Normalen kostar fortfarande 5000kr ny och går på runt 2000kr på blocket. Den har USM motor men är väldigt känslig i fronten och kan lätt gå sönder om den tappas, varför motljusskydd rekommenderas. Har ett sådant själv och tycker definitivt det är värt dom 2000kr jag gav för det. Även på min 5ds med 50mpixel upplösning, klart bättre detaljnivå än när det sitter på min 6d.

Allt beror på skick samt antal exponeringar. Köper du dessa hos Rajala tex begagnat så tar dom 4000kr för 6d, 5000kr för 24-105 samt 3000kr för 50 f1.4. Så 13000kr totalt. Spontant kan jag tycka utifrån som paketpris så är ca 7-8000kr rimligt om allt är i bra skick. 5500kr kommer nån aldrig att sälja paketet för, ren fantasisumma. Kolla på vad grejerna går för på Tradera, det är vad folk är beredda att betala för. Fortfarande ett grymt paket som slår många spegellösa på fingrarna avseende bildkvalitet samt mångsidighet. Detta förutsätter att du bara använder det för foto. Går att komma upp i videokvalitet om du installerar Magic Lantern firmware, då blir det en väldigt bra videokamera med många funktioner.
Ja, jag hade en tanke på att det skulle hamna runt 7000. Känns rimligt. Det är bra grejer.

Håller med om ca 7000 kr är rimligt men problemet kan vara att hitta en köpare. Kameramodellen är tolv år gammal och zoomen är nästan 20 år gammal, kommit en ersättare. Ingen av dessa servas längre av Canon om de går sönder. Det gör att jag tror att du skall sälja delarna separat, någon nybörjare lär inte köpa ett sådant paket och vi gamla nördar har ju redan detta eller liknande.

Senast ändrad:
Värt att beakta är att äldre EF 24-105 mm f/4L IS USM har en svaghet som gör att de ganska ofta går sönder när de blir 10-15 år gamla. Vilket de flesta är nu.
Jag fick ersätta min med en EF 24-105 mm f/4L IS II USM.

Det brukar bli avbrott i kablaget från bajonetten in till objektivet. I mitt fall slutade bländaren fungera ordentligt.
Dessutom måste man tänka på att EF 50 mm f/1,4 USM måste alltid ha ett motljusskydd monterat och det måste sitta rättvänt. Annars kan man lika gärna slå sönder det direkt, så händer det i alla fall inte oplanerat.

Normalen är väl en äldre variant, inte USM?
Det finns bara en variant av EF 50/1.4 och den har USM.
Normalen kostar fortfarande 5000kr ny och går på runt 2000kr på blocket. Den har USM motor men är väldigt känslig i fronten och kan lätt gå sönder om den tappas, varför motljusskydd rekommenderas.
Jag har dängt det objektivet i väggen en gång (monterat på en kamera). Objektivet tog inte skada, vilket jag antagligen ska tacka motljusskyddet för.

USM-motorn är en mikro-USM, och det är kopplingen från motorn till fokuseringsmekanismen som är överkänslig för vänliga smekningar.

Motljusskydd är alltså inte bara rekommenderat. Det är obligatoriskt, och det ska vara ett Canon original. Inte ett som skruva in i filtergängan.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar