Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är RAW-format?

Produkter
(logga in för att koppla)

Memmmelie

Aktiv medlem
Funderarpå att gå över till digitalt istället för analogt. dock har jag väl inte ens de mest grundläggande kunskaperna.Kan någon förklara för mig vad raw-format är, och hur man använder sig av detta?
Tack på förhand!

//Emelie
 
RAW-formatet är ett ickeförstörande format.
Det kan liknas vid ett negativ. JPeg och liknande komprimerar och skapar en bildfil av RAW-data.
Man kan se det som en direkt dump av all information från bildsensorn.

Detta betyder att datat måste köras genom en "kvarn" som gör om det till en standard bildfil (JPG,TIFF, o.s.v)

/ T
 
denna "kvarn", är det ett speciellt program, eller kan man göra det i vilken dator som helst? kanske direkt på kameran till och med?
 
Har också funderat lite kring det där med RAW...när behöver man använda det formatet? Och blir det verkligen stor skillnad om man istället haft en JPEG till samma ändamål?
 
Memmmelie skrev:
denna "kvarn", är det ett speciellt program, eller kan man göra det i vilken dator som helst? kanske direkt på kameran till och med?

Du använder ett program, t ex Phase One's Capture One. Programmet låter dig ändra viktiga parametrar som exposure (du kan t ex rädda en utfrätt himmel och få tillbaka detaljerna i den genom att dra ner 'exposure compensation' några steg) och färgtemperatur (vitbalans), i bilden. När du är klar sparar du bilden som en vanlig JPEG eller TIFF och har kvar originalversionen helt intakt. Ett annat RAW-program är Adobes egna som är inbyggt i Photoshop numera.

Capture One:
http://www.c1dslr.com

Adobe Photoshop:
http://www.adobe.com/products/photoshop


/bjanha
 
Carl-David skrev:
Har också funderat lite kring det där med RAW...när behöver man använda det formatet? Och blir det verkligen stor skillnad om man istället haft en JPEG till samma ändamål?

Jag använder RAW till 95%.
Jpeg bara för enkla skissbilder, för allt annat RAW.

Nackdelen med att fotografera i JPEG direkt är att jag redan vid fotograferingen har bestämt filens kvalitet/utseende.
Graden av skärpa, vitbalansen, färgläget (sRGB), kontrast med mera.
Passar bra om man har ett stort bildflöde där man snabbt vill få ut bilder utan för mycket efterarbete.
Jag har använt JPEG för produktfotografering där jag skall ta ett par hundra enkla bilder mot vit bakgrund. Då kan jag faktiskt ha nytta av att ställa in redan i kameran.
Jag kan också direkt tanka bilden från kameran och skicka den till en kund som kan öppna den i vilket program som helst för granskning.
RAW kräver någon form av konvertering.

Om jag i efterhand vill finjustera vitbalansen kommer jag att försämra bilden en smula.
Med RAW gör jag justeringarna efter fotograferingen istället för (som med JPEG) i kameran.
Jag kan också få en bildfil med större bitdjup det vill säga mer färginformation vilket gör att jag kan få ut mer nyanser i bilderna.

Man kan jämföra RAW med en råinspelning i musikstudio. Det kan krävas en del efterarbete men jag har större möjligheter att justera i efterhand utan att förlora kvalitet.


Blir det kvalitetsskillnad?
Ja, inte en enorm, så att man blir illamående vid en jämförelse, men vid en granskning kan man med ögat se skillnad mellan två filer.
Framförallt på små nyansskiftningar i exempelvis tyger som jag fotograferar en del.
 
Senast ändrad:
Är det annorlunda om man jobbar "på fältet" så att säga?

RAW filer är såvitt jag förstår mkt större, tar alltså mer plats, sinkar kameran mm vilket förmodligen inte spelar ngn roll i en studio men pressfotografer och i synnerhet sportfotografer, håller de verkligen på med RAW-filer?
 
tormig skrev:
men pressfotografer och i synnerhet sportfotografer, håller de verkligen på med RAW-filer?

För sport ger raw-formatet för få bilder på minneskortet och det äter upp buffertminnet onödigt fort.

Annars finns det egentligen ännu större anledning att använda raw när man jobbar under svårkontrollerade förhållanden. Jag jobbar till 90 procent med reportagefotografering och använder raw till det mesta.

På ett engigabyteskort får jag in en sådär 200 rawfiler + medelupplösta jpeg med min D2h.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.