Annons

Vad är konstfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har missat denna diskussion, men har verkligen varit förespråkare för en konstpool driven av någon som Jessica. Har lixom många tröttnat lite på fotosidans breda inriktning, som givetvis är bra men det måste finns någon form av pooler för att tillgodose lite smalare genrer. Det blir lätt lite opersonligt oxå när alla har så olika intressen och nivå på sitt fotograferande.
Nu blev det ju tydligen en konstpool tillslut driven av Jessica och så kommer massa "open minded" folk och kritiserar elitism osv.
Visst vad är konst osv? dessa diskussioner har ju havererat förr. Men går du på ett galleri så hittar du inte bilder tagna på barnen eller humlor med en sekunds eftertanke.

Tycker det är tråkigt att folk skall komma in och behandla en person som verkligen brinner för detta och vet vad hon vill med poolen på detta sätt. Anledningen till hela grejjen var ju att skapa en pool som håller en högnivå till skillnad från majoriteten av bilderna som publiceras här.
Även skapa ett forum för en viss typ av fotografi, för oss som har det intresset. Tycker inte konstfoto är ett dåligt namn, namnet är inte det viktigaste, det som är dåligt är att folk går fram som ångvältar och gör poolvärden så upprörd att hon hoppar av. Ni vet vad hon ville med poolen som hade kunnat bli väldigt bra och intressant och lyckats hitta sin målgrupp. Kunde ni inte bara svalt stoltheten och konstsvabblet denna gång och låtit henne göra sin grej, trisst som fan detta! Hoppas att Jessica kan bortse från idotiska mejl och göra comeback, gör man sin grej så får man alltid mothugg, hoppas du orkar engagera dig igen, jag vill ha en bra pool!

Janne skrev
\\\"Konsten skall vara fri, annars är det inte konst.\\\"
Ingen verkade ens bry sig, jag har väntat på att någon mer ska uppmärksamma huvudfrågan, men ingen vill.

Lotta om du vill fortsätta att prata om din olämplighet så har jag inga problem med att diskutera det. Men svara först på mina frågor, du kommer inte undan genom att snacka en massa annat, jag upprepar mig:

Tycker du själv att du ska sitta och gallra bilder när du anser att alla röster inte är lika värda? Är alla fotografers konst lika värda? Vad händer när dem personerna som inte är lika värda sätter en bild i konstfoto?

Sanningen. Jag fattar inte varför jag gör detta. Varför jag ens försöker få ordning på poolen. Det ÄR verkligen otacksamt. Men jag tror fortfarande på den så..

1. Jag tycker nog jag klarar att radera efter regler. Det har liksom inget med politik eller röster att göra.
2. Konst är subjektivt. Jag gillar inte allt, men det gör det inte till mindre konst för det..
3. Vilka personer? Vem är mindre värd? Den frågan är överflödig eftersom problemet inte finns.

MEN, ska du snacka olämplighet så var konstruktiv så den olämpliga åtminstone kan lära sig av det. Ok?

(Apropå "konsten ska vara fri" så är frågan redan besvarad i andra diskussionen. Konsten är fri.)

Det har visst med makt, politik och r�ster att g�ra. En person med de extrema �sikterna b�r inte gallra i n�got. Du �r ol�mplig f�r det uppdraget, f�rst�r du inte det sj�lv, m� det vara��.
Jag har gett sk�l som visar p� din ol�mplighet, ist�llet f�r att angripa s� kan v�l begrunda det. Du har uppenbarligen raderat en del bilder utan att alla ens f�tt uttala sig, det �r skamligt. H�r ska du f� n�gra f�rslag:
Be om urs�kt fr�n fotograferna f�r att du har raderat deras bilder.
L�mna platsen, du har redan hand om andra pooler. Vem som tar �ver �r inte ditt problem!
Jag kan garantera dig att en hel del folk l�r vilja maila redaktionen om att ta �ver, om t ex kravet p� radering f�rsvinner, och man slutar att larva sig med att l�gga sig i konstn�rens val om vad som h�r hemma d�r eller inte.

Varför ska hon be om ursäkt? Jag läser poolbeskrivningen och där står det så här: "Bilder inom de icke godkända kategorierna som anges ovan kommer att raderas utan vidare motivering än den som finns här i poolbeskrivningen. Fotografer som misstänks ha felplacerat sina bilder, men som ändå inte uppenbart faller under ovan nämda kategorier/orsaker kommer att få en begäran om motiverande bildbeskrivning. Vid utebliven respons raderas såna bilder ur poolen inom ett dygn."

donna skrev:
Det har visst med makt, politik och r�ster att g�ra. En person med de extrema �sikterna b�r inte gallra i n�got. Du �r ol�mplig f�r det uppdraget, f�rst�r du inte det sj�lv, m� det vara��.
Jag har gett sk�l som visar p� din ol�mplighet, ist�llet f�r att angripa s� kan v�l begrunda det. Du har uppenbarligen raderat en del bilder utan att alla ens f�tt uttala sig, det �r skamligt. H�r ska du f� n�gra f�rslag:
L�mna platsen, du har redan hand om andra pooler. Vem som tar �ver �r inte ditt problem!
Jag kan garantera dig att en hel del folk l�r vilja maila redaktionen om att ta �ver, om t ex kravet p� radering f�rsvinner, och man slutar att larva sig med att l�gga sig i konstn�rens val om vad som h�r hemma d�r eller inte.

Jag följer dom här trådarna eftersom jag är intresserad av konstfoto. Och jag ser inte att du har påvisat någon olämplighet hos denna poolvärd. Du verkar däremot ha en fientlig inställning till henne som person och ha svårt att acceptera poolen syfte och beskrivning. Jag tycker poolens beskrivning är utmärkt och är 100% för radering av bilder som inte hör hemma i poolen. Jag tycker nämligen inte att all fotografi är konst. Och det tycker inte dom flesta utanför den här ankdammen heller, snarare är det så att poolens krav är mycket lika "verklighetens" krav på konst.

donna skrev:

Något blev fel:
Det har visst med makt, politik och röster att göra. En person med de extrema åsikterna bör inte gallra i något. Du är olämplig för det uppdraget, förstår du inte det själv, må det vara…….
Jag har gett skäl som visar på din olämplighet, istället för att angripa så kan väl begrunda det. Du har uppenbarligen raderat en del bilder utan att alla ens fått uttala sig, det är skamligt. Här ska du få några förslag:
Be om ursäkt från fotograferna för att du har raderat deras bilder.
Lämna platsen, du har redan hand om andra pooler. Vem som tar över är inte ditt problem!
Jag kan garantera dig att en hel del folk lär vilja maila redaktionen om att ta över, om t ex kravet på radering försvinner, och man slutar att larva sig med att lägga sig i konstnärens val om vad som hör hemma där eller inte.

Hans Claesson, jag respekterar din åsikt.
Jag har klargjort mina åsikter och behöver inte upprepar mig fler gånger.
chao...

Hans, tack för stöd :) Jag anser också att beskrivningen är rätt lik synen på konst utanför och är även rätt säker på att de flesta som engagerar sig/hör hemma i poolen är för radering. Det är iaf vad som hörs och jag hoppas jag lyckas vara lyhörd för vad mängden den riktar sig till vill ha.

Sarah. Är det extremt att rösta borgerligt? Att vara för jämlikhet? Rasister skriver du? Hur kopplar du in det? Jag är som sagt för jämlikhet och helt mot rasism. Det borde du som plöjt andra diskussioner jag deltagit i kunnat läsa dig till. Kanske extremt att vara vegetarian? Det är jag ju också förstås. Kanske det du läst? Förresten. vad spelar antalet pooler en är värd i för roll?

Det känns som poolen är på rätt väg och såna som Du ska inte få "vinna" så lätt, så jag stannar nog tills någon annan kommer in. Är ju rätt mån om poolen liksom. Poolen för bildkritik fyller nog det du är ute efter så du kan ju alltid använda den..

Senast ändrad:
Björn Jansson skrev:
Hoppas att Jessica kan bortse från idotiska mejl och göra comeback...

Tack Björn och ni andra som stöttat mig. Det betyder så klart mkt att få veta att det inte bara är jag som älskar och vördar konstfotot. Jag är dock säker på att Lotta kommer att få till en bra pool, hoppas dock bara att hon orkar det jag inte orkade. Man får tyvärr mkt ris och lite ros som poolvärd. (Varför?)

silversaga skrev:
.....Jag är dock säker på att Lotta kommer att få till en bra pool, hoppas dock bara att hon orkar det jag inte orkade. Man får tyvärr mkt ris och lite ros som poolvärd. (Varför?)
Tack Jessica:)

Jag lovar att hålla ut till det du vill komma igen:) även om det dröjer eller om det inte alls händer..

Ros och ris har ingen jämvikt, men rosdoft är lätt att minnas längre även om den är sällsynt. Alla sorters ris har ju inte doft värd att minnas..

Tautologi

Jag vill bara göra en rättelse. Jag har nämligen nu insett att jag tidigare totalt missuppfattat begreppet tautologi.

Korrekt exempel:

"Antingen regnar det eller så regnar det inte"

Ovanstående påstående är en logisk sats som alltid är sann, alltså en tautologi.

Så, det var allt jag hade att säga.

Tack för uppmärksamheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar