Graal
Avslutat medlemskap
Det här måste vara en av de mest intressanta diskussioner som tagits upp i forumen. Det är ju centrala begrepp och helt avgörande parametrar för bildresultatet som vi försöker vända ut och in på (till skillnad från många andra forumdiskussioner här på fotosidan). Många tänkvärda saker har kommit fram och jag ser hela tiden en liten underförstådd kamp mellan kaos och ordning när jag jämför inläggen. Antingen är man lite mera för att bryta mot ordningen eller så är man mera benägen att försöka hålla sig till vissa grundläggande regler.
Jag måste nog hålla med i uppfattningen att de analyser av bildkomposition mm som finns i t.ex TH:s kompositionsforum tenderar att urarta i totalt kaos vad gäller linjer, vinklar, ytor etc. Fantasin vad gäller detta är det sannerligen ingen hejd på och kanske visar det hur pass fundamentalt olika vi upplever och läser bilder?
Komposition innehåller så mycket mera än linjer, ytor, vinklar och delningsförhållanden. Ibland är det t.om så att man har svårt att i ord eller visuell beskrivning förklara en bilds komposition eller vad som gör att man tilltalas av den. Det finns bara en svårdefinierbar känsla där som känns helt naturlig och onödig att försöka förklara. Och att man får den känslan kan ha med oändligt mycket varierande saker att göra. Det är en psykologisk process som säkert ter sig omöjlig för vetenskapen att förklara. Allt behöver ju inte kunna förklaras eller spaltas upp, även om vi människor tycks ha en förkärlek för ordning och indelning av olika fenomen.
När det gäller fotografi har Christer Strömholm sagt följande som jag kan instämma helt i:
"Tekniken måste ALLTID underordna sig bilden och fotografens intention. Det är fotografen som bestämmer. Tekniken är hjälpmedlet - bilden resultatet. Samma sak med sådana begrepp som BILDBYGGNAD, VISUELL GRAMMATIK, FORM-VOLYM, det är hjälpmedel - inte mål."
Jag måste nog hålla med i uppfattningen att de analyser av bildkomposition mm som finns i t.ex TH:s kompositionsforum tenderar att urarta i totalt kaos vad gäller linjer, vinklar, ytor etc. Fantasin vad gäller detta är det sannerligen ingen hejd på och kanske visar det hur pass fundamentalt olika vi upplever och läser bilder?
Komposition innehåller så mycket mera än linjer, ytor, vinklar och delningsförhållanden. Ibland är det t.om så att man har svårt att i ord eller visuell beskrivning förklara en bilds komposition eller vad som gör att man tilltalas av den. Det finns bara en svårdefinierbar känsla där som känns helt naturlig och onödig att försöka förklara. Och att man får den känslan kan ha med oändligt mycket varierande saker att göra. Det är en psykologisk process som säkert ter sig omöjlig för vetenskapen att förklara. Allt behöver ju inte kunna förklaras eller spaltas upp, även om vi människor tycks ha en förkärlek för ordning och indelning av olika fenomen.
När det gäller fotografi har Christer Strömholm sagt följande som jag kan instämma helt i:
"Tekniken måste ALLTID underordna sig bilden och fotografens intention. Det är fotografen som bestämmer. Tekniken är hjälpmedlet - bilden resultatet. Samma sak med sådana begrepp som BILDBYGGNAD, VISUELL GRAMMATIK, FORM-VOLYM, det är hjälpmedel - inte mål."