Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är grejen med Yfo?

Produkter
(logga in för att koppla)

knopp

Aktiv medlem
Hej,

ni som handlar hos Yfo, hur motiverar ni det?

De är dyrare än t.ex. cyberphoto.se som är ett kanonställe att handla på, Yfo har även ett mer begränsat sortiment.

Man hör ju talas om Yfo ganska ofta från fotografer som tycker att det är en kanonbutik, är det så att man är "inne" som fotograf om man handlar där eller vad är grejen med Yfo? :)

"Där proffsen handlar"

Tack.

Otrolig service.
Tar hem allt du frågar efter.
Profoto och Hasselblad är väl en av anledningarna.
Sen möjligheten att hyra är ju guld värt.

När jag är ledsen så behöver jag bara gå till YFO i Malmö och se AMY´s vackra ansikte så blir jag glad igen :)

YFO har butik på promenadavstånd från min arbetesplats och sen slipper jag frakt och postförskottsavgifter så slutpriset blir ungefär som de andra nätbutiker. Blir det något fel så är det bara att knalla ner till YFO, inga problem med att jag skall skicka grejer fram och tillbaka och själv betala frakten.
Sven-Åke

När man köper utrustning för hundratusentals kronor och slår ut på leasing över några år är inte små prisskillnader lika viktiga som t ex service, bemötande, kunnande etc. Det är nog helt enkelt en annan kundkategori som gäller för YFO än för t ex Cyberphoto.

Yrkesbutikerna erbjuder en helt annan servicenivå. Pajjar något så ordnar dom alltid med låneprylar om det krisar. Dom har uthyrning av all tänkbar utrustning som ingen annan har lust att äga. Dessutom är det i princip bara privatkunder som betalar listpriser på prylarna.

Yrkesfolk har helt eneklt andra behov än hobbyfolk och att jaga lägsta pris är inte viktigast.

knopp skrev:
Hej,

ni som handlar hos Yfo, hur motiverar ni det?

De är dyrare än t.ex. cyberphoto.se som är ett kanonställe att handla på, Yfo har även ett mer begränsat sortiment.

Man hör ju talas om Yfo ganska ofta från fotografer som tycker att det är en kanonbutik, är det så att man är "inne" som fotograf om man handlar där eller vad är grejen med Yfo? :)

"Där proffsen handlar"

Tack.

Begränsat sortiment?
De tar hem allt man behöver, när man behöver. Fakturering, leasing och korttidshyra är det som yrkesfotografer önskar.
Det är knappast något som Cyberphoto erbjuder...
//
Nina

Undrar det samma, skickade mail till dem för någon månad sedan angående ett objektiv jag var intresserad av. Fick aldrig ens svar, olycksfall i arbetetet kanske...

Reagerade också på en "funktion" på deras hemsida. De har en dropdown för att kunna välja pris "Ink.moms", något val för "Ex. moms" finns dock inte. Om man nu är "proffs" borde väl pris ex moms vara intressant...

Anders

Det är väl ingen som tvingar er att handla där.
Och hade dom haft samma priser som övriga så hade det väl blivit gnäll över kartellbildning.

Dykhjelm skrev:
Det är väl ingen som tvingar er att handla där.
Och hade dom haft samma priser som övriga så hade det väl blivit gnäll över kartellbildning.

Leif-Göran,

Vem har påstått att "vi" skulle känna oss tvingade att handla där?

Fredrik undrade vad motiven var för att handla på Yfo. Det kom en rad med väl formulerade argument som svar.

Jag fyllde i med mina - motsatta - erfarenheter vad gällde servicenivån och en liten anmärkning på deras hemsida.

Jag kan inte förstå varför detta skulle föranleda ditt något sarkastiska inlägg?

Mvh
Anders

Jag tycker att fotosidan:s forum innehåller för mycket onödigt gnäll på allt och alla.
Det finns många viktigare frågor att ta upp på forumen än gnäll på fotohandlare och tillverkare.
Visst, klaga på på dom som förtjänar det men detta forum är enligt, min mening, ett helt onödigt påhopp på en fotoförsäljare.

Ut o plåta istället...
Medan vi som rostar och skramlar och inte är stålmän utan knegar på med våra bilder och vårdar våra kunder och kanske oss själva och som då och då mår oändligt bra av att bli bemötta med förståelse och kunskap om våra olika sätt att finnas till på, som över ett stilla samtal hos YFO - månne leder det till en order, för dem, för mig, eller inte... Gott gör det att tala med människor som kan och begriper.
Och som vill hjälpa till.
Betalar gärna för det.

kokko

Dykhjelm skrev:
Jag tycker att fotosidan:s forum innehåller för mycket onödigt gnäll på allt och alla.
Det finns många viktigare frågor att ta upp på forumen än gnäll på fotohandlare och tillverkare.
Visst, klaga på på dom som förtjänar det men detta forum är enligt, min mening, ett helt onödigt påhopp på en fotoförsäljare.

Bra att du fyllde på med lite mer gnäll då.

Dykhjelm skrev:

Påhopp? Gnäll?

Tråden innehåller två kritiska inlägg.

För det första trådskaparens inlägg. Det uppfattar jag som en seriös fråga, "Vad är fördelen med Yfo?" Dessutom avslutar han med en smiley vilket gör att frågan även har en lite mer skämtsam underton "vad är grejen?". Detta kan väl knappast kallas påhopp?

Det andra kritiska inlägget är mitt där jag redogör för min enda kontakt med Yfo som inte resulterat i ens ett svar. Desstuom kritik mot att deras hemsida inte kan visa priser ex moms, Kan det kallas gnäll?

Jag trodde det var högre i tak än så fotosidan. Det är väl självklart att vi alla letar efter bra inköpskanaler och att vi alla har våra personliga favoriter av en eller annan anledning. Är det inte OK att snacka om den saken så här i vintemörkret?

Nej, nog med inlägg för min del i den här tråden. Nu packr jag kameraväskan för att kunna smita ut och knäppan några bilder på fredagslunchen! :)

Ha det gott!

Anders

AFJ skrev:
...Om man nu är "proffs" borde väl pris ex moms vara intressant...

Den funktionen skulle ju ge ett seriösare intryck, men eftersom du enkelt räknar ut priset ex moms själv så är det väl knappast ett skäl till att inte handla där.

FILM) (ulltand skrev:
Den funktionen skulle ju ge ett seriösare intryck, men eftersom du enkelt räknar ut priset ex moms själv så är det väl knappast ett skäl till att inte handla där.

Visst är jag kapabel att räkna ut momsen själv.

Varför jag överhuvudtaget hängde upp mig på den saken var att hemsidan uppenbarligen hade tänkt att implementera den men inte orkat/lyckats/glömt.

Det blir ju extra "lustigt" då man som slogan har att man riktar sig till proffs - dvs den kundgrupp som skulle ha mest intresse av den funktionen. Nåväl, ingen stor sak, det vara bara ett litet påpekande.

Anledningen till att jag inte handlade där var att jag inte fick svar på min fråga om den produkt jag var spekulant på.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Visst är jag kapabel att räkna ut momsen själv.

Varför jag överhuvudtaget hängde upp mig på den saken var att hemsidan uppenbarligen hade tänkt att implementera den men inte orkat/lyckats/glömt.

Det blir ju extra "lustigt" då man som slogan har att man riktar sig till proffs - dvs den kundgrupp som skulle ha mest intresse av den funktionen. Nåväl, ingen stor sak, det vara bara ett litet påpekande.

Anledningen till att jag inte handlade där var att jag inte fick svar på min fråga om den produkt jag var spekulant på.

Mvh
Anders

Du tror inte att det kan vara så att man kan välja pris variant om man är inloggad som kund?

Jag har varit och handlat på Yfo Malmö några gånger men jag kommer inte att göra det igen. Orsaken är avsaknaden av den fantastiska service som vissa nämner här. I rättvisans namn bör jag påpeka att en specifik man alltid har varit serviceinriktad och hjälpt till men de övriga har uppträtt nonchalant och jag har känt mig mer eller mindre avvisad. Visserligen är jag amatör och inte yrkesfotograf men handlar ändå för en del pengar, så jag utgår ifrån att det dåliga bemötandet inte beror på det. Det underliga är att vid vissa tillfällen som jag har "skickat" min fru till Yfo i något ärende har hon alltid bemötts mycket väl, hon heter Britt-Marie, och hon har ringa eller obefintliga kunskaper om fotografering eller utrustning. Jag kan med fog undra vad orsaken kan vara. Jag brukar själv vara vänlig och tillmötesgående.
Mvh Nikolaos

Bjervik skrev:
Du tror inte att det kan vara så att man kan välja pris variant om man är inloggad som kund?

Visst kan det vara så men om jag skulle ha byggt eller beställt siten (jag jobbar som IT-konsult) hade jag inte velat ha det så.

De flesta andra som säljer produkter som har många köpare som är såväl konsument som företag erbjuder möjligheter att se pris ex/ink moms på ett enkelt sätt. Jag tror yfos "miss" bara är ett förbiseende. Rent tekniskt är det ganska lätt att lösa.

Nåväl, det är ju inte detta som är det viktiga i den här tråden så inte mycket mening med att vi spekulerar vidare om saken.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar