Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är gjort med den här bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malgomaj

Medlem
Vet någon ungefärligt vad som är gjort med denna bild? Är den svart-vit? Är det sminkningen som gör att det blir en "silver känsla" eller är det gjort något i PS? Ja, självklart är det gjort massor i PS men VAD?
Den har ju lite kallt blått över sig också.
 

Bilagor

  • mjb_wall4_1024x768.jpg
    mjb_wall4_1024x768.jpg
    76.6 KB · Visningar: 1,614
Senast ändrad:
Kanske börjat med att klona bort alla prickar och finnar osv. Sen kört väldigt överdriven brusreducering. Gjort om till svart/vitt och tonat blått.
 
Förmodligen en duplex-bild (innehåller förutom svart färg även en blå färg). Du kan ändra din bild till duplex i PS. Denna teknik har använts mycket i tryck i olika mode-magasin och liknande tidsskrifter efterom 2-färg är billigare än 4-färg. Dessutom blir det snyggt, vilket inte är helt fel.
 
Malgomaj skrev:
Är duplex samma som duotone?
Hittar inte duplex i mitt engelska PS Cs1.

Jajamen! I en äkta duplexbild har man både svarta och vita delar men skalan däremellan är tonad i någon kulör. Fördelen med detta är att eftersom det vita och svarta finns med, så behåller bilden sin kontrast, jämfört med en gråskalebild. Dessutom så får man ju en kulörton "på köpet" när man höjer (eller rättare sagt bibehåller) kontrasten på detta sätt. Samtidigt får man mjukare och mer detaljerade toner i bilden.

I en falsk duplex har man bara gett en gråskalebild en viss kulör. Det resulterar i att de vita ytorna försvinner och får "duplexfärgens" kulör. Enkelt men inte snyggt.

Välj duplex (duotone) i PS, där finner du en mängd förvalda duplexkombinationer att välja emellan samt en möjlighet att definiera detta själv. Modifiera kurvan för duplexkulören för att ändra mängden kulör i olika toner.

Edit: Om bilden ska tryckas, väljer man alltid duplexfärgen av en befintlig tryckfärg.
 
Det mesta har kommit fram. Men en sak saknas. Gör en kopia av ditt bakgrundslager, Völj diffusglöd. Gör en lager mask av lagret, och måla allt svart. Nu målar du fram högdagarna med en vit pensel, också får du en plastig känsla sam en skinande glödande känsla. Troligen vad dem har gjort med den bilden.
 
Det låter intressant Kim, men jag hittar inte "diffus glöd" i mitt CS (engelskt). Hittar layer style "inner glow" samt "outer glow". Nån som kan tipsa?
 
Jag glömde säga att om du vill göra en duplexbild, så måste du först ändra bilden till en gråskalebild. Men eftersom att om du väljer att göra en gråskalebild direkt från en färgbild, så blir resultatet minst sagt bedrövligt.

Gör först om bilden till svartvit på ett annat sätt, exempelvis genom att blanda kanaler eller via ett snabbt sätt, övertoningskarta (det ger ett förvånansvärt snyggt resultat). Nu kan du göra om bilden till en gråskalebild och därefter kan du välja duplex (duotone). Sen är det bara att göra som jag berättade i inlägget här ovan.

Hängde du med? Säg gärna till om ytterligare förklaring behövs.
 
Övertoningskarta! Var hittar jag den? Någon som har den engelska översättningen på det?
Mvh
Ivo
 
He he, tittar på nyaste K&B som jag fick i mina händer för några minuter sen, där finns det en skola som går igenom precis samma saker (Duplexbilder/Duotone). Vilket sammanträffande! Köp den, så klarnar det nog upp ganska bra, tror jag.
 
Det finns många vägar...

Om du skall göra en RGB bild kan du göra så här: Image > Adjustments> Hue/Saturation> klicka i Colorize och i min bild har jag valt Hue 210 + Saturation 30, till slut har jag dragit upp svartpunkten i kurvan lite.
 

Bilagor

  • blåton.jpg
    blåton.jpg
    32.1 KB · Visningar: 459
Javisst finns det flera vägar att gå för att få snarlika resultat. Och även en duplexbild kan du ändra tillbaka till RGB-läget om du vill.

Men det bör nog ännu en gång poängteras att i en äkta duplexbild behålls det svartaste svarta och det vitaste vita. Det är bara tonerna däremellan som får tonen av duplexfärgen. Det innebär att ett foto som innehåller något som ska vara vitt, ex. snö eller grädde, så kommer det även i en duplexbild att vara vitt (förutom i skuggorna förstås). Detta uppnås tack vare att det finns två olika färger som blandas, svart och en duplexfärg.

Om man däremot ger en vanlig gråskalebild en färgton, så kommer färgen att påverka på alla ytor, så att vita ytor får ex. en svagt blå ton om man ger bilden en blå ton. Det innebär att bilden blir "blaskigare" och får mindre kontrast. Därför är duplex oftast att föredra. Hur det förhåller sig med Bernts förslag om "colrize", kan jag inte uttala mig om. Och det viktigaste är ju trots allt att man själv är nöjd med slutresultatet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.