Annons

Vad är felet med multiexponeringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

SMÅLAND

Aktiv medlem
När jag gör multiexpoeringar blir det aldrig bra. Det som är själva mulitiexponeringen blir bara svag och ja nästan suddig. Jag vill få tex personen i exp klar, tydlig och skarp.

Är det exponeringskompensationen det hänger på?
Jag följer kompensationsvärdena enligt manualen till min kamera men det blir inte bra.

Vad gör jag för fel?
 
Eftersom den statiska bakgrunden exponeras två (eller flera gånger) så kommer objekt som bara finns på ett ställe i varje exponering att bli svagare. Det har inget med exponeringskompensationen att göra, utan är mer ett fysiskt problem.

Tänk att du målar en bild, sedan målar du till någon detalj, sen ska du då måla orginalbilden en gång till... Då blir ju detaljen övermålad..

Det funkar bäst om man har en enfärgad bakgrund, men det blir förstås ändå inte samma intensitet på exponeringarna.

Om man vill ha samma intensitet, så får man ta många bilder och sen klipp-å-klistra i ett bildbehandlingsprogram.
 
Det beror kanske till viss del på exponeringskompensation. Skall du göra en dubbelexponering med två exponeringar på samma bild och vill att den ena skall framträda tydligare än den andra kan du kompensera dem olika mycket. Säg att du underexponerar den bild du vill skall framträda mest 0,5 steg och den andra bilden 1 steg. På så sätt kommer den ena bilden att framträda tydligare. Men som Jesper säger går det aldrig att få tex en person som bara är med i en av dubbelexponeringarna helt "skarp". Har du ett exempel på en bild som inte blivit bra så kanske vi kan hjälpa dig?

/Roger
 
Det går visst. Fast det är lite beroende vilken typ av dubbelexponering man ska göra. Man måste dessutom vara noga.

Till att börja med så är det få kameror som tar hänsyn till multiexponering. Detta eftersom en kamera inte vet hur många exponeringar du kommer att göra. Det kan ju lika gärna vara 3 som 2 exponeringar. Detta ger att kameran inte tar hänsyn till detta när den mäter vilken exponering den ska göra utan den räknar med 1 exponering. Således blir bilden överexponerad. Och redan där har du en svag bild. Därav måste man alltid, så gott som, köra på manuellt. Ta det uppmätta exponeringsvärdet och dela på antalet exponeringar. Gör man det så har man i slutändan en korrekt exponering.

Detta ger naturligtvis ett resultat som till delar är svag iaf eftersom vissa objekt bara fått en halv eller kanske en tredjedels exponering om jag har flyttat kameran mellan exponeringarna. Det är ju inte alltid man gör det.

Sedan finns det en annan typ av dubbelexponering där man vill ha t ex en person sittandes bredvid sig själv. Det löser man genom att täcka för en halvan av objektivet och gör en normalexponering. Sedan täcker man för den andra halvan och flyttar på människan och gör en normalexponering till. Det viktiga i det här sammanhanget är att man är nog när man täcker över så att man inte får överlapp eller underlapp. Fast det är inte så svårt om man är noggrann. Jag lyckades första gången faktiskt. Det finns dessutom speciella filter för ändamålet, de ser ut ungefär som ett cirkulärt polfilter.

Mvh
Maverick
 
Jag har ingen bild av vissa men jag ka försöka förklara ett av mina försök.

Första exponeringen visade en man som satt på en parkbänk och läste tidningen. I andra exponeringe satt samma man "bredvid sig själv" och "tjuvläste" i tidningen som han själv läste under exponering nr 1. Bakbrunden var grön i form av träd och buskar.

Felet var att man såg den vita parkbänek igenom personen i båda exponeringarna. Det var som personen var smått genomskinlig.

Men jag ska prova Fredriks förslag och se om jag lyckas bättre.
 
om du inte ställer ditt motiv framför svart sammet (som är det svartaste tyg som finns) så bakgrunden blir helt oexponerad så måste du täcka för halva objektivet när du ska göra en sådan dubbelexponering.
det finns filter för sådant, men en budgetvariant är att köpa svart gaffatejp eller liknande och först tejpa för ena halvan av gluggen, ta en bild, tejpa för andra halvan kant i kant och ta bort den första tejpbiten och ta nästa bild.
en bländare runt 8 tror jag var att rekommendera.
men testa dig fram där.

anledningen till att bakgrunden syns igenom när du gör som du gjort, är att när motivet inte är i bild i den ena exponeringen så exponeras ju bakgrunden.
det går inte att komma ifrån så länge bakgrunden inte är absolut svart.
 
Estethia skrev:
om du inte ställer ditt motiv framför svart sammet (som är det svartaste tyg som finns) så bakgrunden blir helt oexponerad så måste du täcka för halva objektivet när du ska göra en sådan dubbelexponering.
det finns filter för sådant, men en budgetvariant är att köpa svart gaffatejp eller liknande och först tejpa för ena halvan av gluggen, ta en bild, tejpa för andra halvan kant i kant och ta bort den första tejpbiten och ta nästa bild.
en bländare runt 8 tror jag var att rekommendera.
men testa dig fram där.

anledningen till att bakgrunden syns igenom när du gör som du gjort, är att när motivet inte är i bild i den ena exponeringen så exponeras ju bakgrunden.
det går inte att komma ifrån så länge bakgrunden inte är absolut svart.

Hmm, hur blir det med dia då?

/Maverick
 
Logiskt sett borde det ju bli tvärtom. Fast om jag belyser filmen, är den då inte exponerad?

Nån annan som vet eller har prövat?

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.