Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är förväntad livstid på en elektronikpryl?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har en fråga som inte direkt är kamerarelaterad men lite i alla fall. Vilken livstid förväntar sig fotosidans medlemmar att en elektronikpryl skall ha? En kamera tex är ju rätt dyr och jag har själv allt oftare råkat ut för att prylar man köper är trasiga efter 3 veckor, 3 månader, 12 månader, 2-3 år. Går man tillbaka till butiken och klagar så heter det att det kommit fukt i apparaten och tji garanti. Nån systemkamera har ännu inte pajar för mig (ta i trä) men sånna där ipoddar, familjekompakter där ojbektivet åker ut när man sätter på den (objektivet fastnade), telefoner i parti och minut, och samtliga med tji garanti för den blivit fuktig eller nån annan förklaring att garantin inte gäller. Jag tycker det verkar som grejer höll bättre förr. Jag har tex en ericsson K750i som ser ut som kriget och fungerar utmärkt ännu.

Jag har inte blötit ner dem, inte tappat dem, inte haft sand i dem etc utan bara haft grejorna i fickorna. Förvisso har ungarna mobiler tidigare levt hårt och har skavor, men de har på senare tid blivit sjukt rädda om sina grejor och gör ett himla liv om det kommer minsta märke på dem. Ändå går de nya sönder.

Tyvärr är inte märkesgrejor bättre. I-prylar har i mina ögon fåt väldigt stukat förtroende...

Hur länge skall grejor hålla och hur rädd om dem skall man behöva vara? Kameror tycker jag borde hålla särkillt bra eftersom de är ute på tuffa fotouppdrag och är väldig väldigt dyra för en vanlig famlijeekonomi. Extra surt är det om man köpt på avbetalning och så är det paj innan sista räkningen är betald...
 
Jag har en fråga som inte direkt är kamerarelaterad men lite i alla fall. Vilken livstid förväntar sig fotosidans medlemmar att en elektronikpryl skall ha? En kamera tex är ju rätt dyr och jag har själv allt oftare råkat ut för att prylar man köper är trasiga efter 3 veckor, 3 månader, 12 månader, 2-3 år. Går man tillbaka till butiken och klagar så heter det att det kommit fukt i apparaten och tji garanti. Nån systemkamera har ännu inte pajar för mig (ta i trä) men sånna där ipoddar, familjekompakter där ojbektivet åker ut när man sätter på den (objektivet fastnade), telefoner i parti och minut, och samtliga med tji garanti för den blivit fuktig eller nån annan förklaring att garantin inte gäller. Jag tycker det verkar som grejer höll bättre förr. Jag har tex en ericsson K750i som ser ut som kriget och fungerar utmärkt ännu.

Jag har inte blötit ner dem, inte tappat dem, inte haft sand i dem etc utan bara haft grejorna i fickorna. Förvisso har ungarna mobiler tidigare levt hårt och har skavor, men de har på senare tid blivit sjukt rädda om sina grejor och gör ett himla liv om det kommer minsta märke på dem. Ändå går de nya sönder.

Tyvärr är inte märkesgrejor bättre. I-prylar har i mina ögon fåt väldigt stukat förtroende...

Hur länge skall grejor hålla och hur rädd om dem skall man behöva vara? Kameror tycker jag borde hålla särkillt bra eftersom de är ute på tuffa fotouppdrag och är väldig väldigt dyra för en vanlig famlijeekonomi. Extra surt är det om man köpt på avbetalning och så är det paj innan sista räkningen är betald...

håller med totalt, de jag tänker på mest dock är. den där 3210an som man köpte när jag va liten va ju hur cool som helst och va kosta inte den ? de va inte ens färgskärm och pixlarna va väl kring 80 * 100 ? snart kommer iphone 4 ut med mer upplösning än va min billiga laptop. man stoppar in kamera som är till att duga och en baterikapacitet på galet mycke med tanke på va som händer i mobilerna.

nu syns detta mest på mobiler kan jag ju säga men de beror väl mest på att de är dom som går väldigt framåt med småförbättringar. men om jag tittar tillbaka på kvaliten på min allra första digitalkamera så va den helt bedrövlig. men då tyckte jag de va asbra. och på något sätt har dom förbättrat de. jo genom att minska storleken på färgprocessorn mm

allt blir mindre det är det som utvecklas och det är troligen därför saker blir mer ömma. varför dom säger att det är en fuktskada är väl för att det är en enkel lösning på att få käft på envisa människor som gör allt för att få en ny produkt eller pengar tillbaka

jag har aldrig problem med mina saker. allt jag har ägt har tatt i allafall 1 år innan och jag minns inte ens senast jag fick ta kontakt med någon om att få garanti tillbaka. ett tips är ju att verkligen söka på google på allt du köper
tillexempel så ser jag att många som köpt sitt sigma (canon) 70 - 200 mm 2,8 ex apo har haft problem med skärpa och autofokus som bakfokuserar, så därför sparar jag nu de där extra 2300 till canon 70 - 200 mm 2,8 l usm istället där bara jag hittat en enstaka stackare som haft stora problem.

alltså jag köper bara om jag vet mycke om de, eller om de är obetydelse billigt eller så
 
Tyvärr gäller inte detta bara elektronik.

Farsans husbil för över 600 000 med länkarmar från fiat var utslitna efter ett par år.
Felkonstruktion för att man valde ett billigare material.

När det gäller konsumentelektronik så får konsumenten idag stå för en del tester.
RIktiga riskanalyser görs nog mest på grejer till flyg och bilar. Vad bilbranchen använder vet jag inte men flyg är idag hänvisad till DO 178B och DO 254 plus vissa inslag av MIL-standarder.
 
Jag har en fråga som inte direkt är kamerarelaterad men lite i alla fall. Vilken livstid förväntar sig fotosidans medlemmar att en elektronikpryl skall ha? ...

Hej
Jag bor nära Norge (vet att Sverige och Norge inte är samma sak) och har även studerat där.
I norge så skall en vara som är att betrakta som en vara med lång livslängd hålla i fem år. Enkla exempel på sådana varor, som man brukar ange är vitvaror och TV men jag vill också minnas att det finns domstolsutslag på att en mobiltelefon är en sådan vara.
Varför tar jag upp tid med detta som egentligen inte är relevant i Sverige? Jag tycker att det är märkligt om man skulle komma till olika juridiska lösningar i två så lika länder när det gäller samma produkter (identiska produkter).
Men det enda svaret jag kan tänka mig är att det är minst tre år som är reklamationsfristen i den Svenska konsumentköplagen. Så vill man ha bättre villkor så kanske man skall åka till Norge?!!
Björn
 
Rena elektronikprylar som är avsedda för stationärt bruk bör hålla minst 10 år, men så fort de även innehåller rörlig mekanik så är risken större för att de går sönder fortare. Är prylen dessutom gjord för portabelt bruk så blir påfrestningarna mycket större hållbarheten riskerar bli ännu kortare.

Tex kan det vara slutaren som tar slut först i en DSLR, eller objektivet som börjar krånglar först på en kompaktkamera. Är det några problem med elektroniken så brukar det i regel var ett tillverknings som finns med från början. Hos en kamera kan priset till viss mån avgöra hållbarheten, för tproffs-DLR har tex slutare som är specad att klara fler exponeringar.

Priset på mobiltelefoner eller andra teknikfyllda produkter avgör sällan hållbarheten på de, utan bara hur mycket marknaden är villig att betala för deras funktionalitet.
Men i regel är det de enklare budgetprylarna som håller bättre.
 
... en baterikapacitet på galet mycke med tanke på va som händer i mobilerna....
Jag vet inte Iphone har mycket batteritid men min gamla K750i laddade jag en gång i veckan och jag pratar mycket. När batteriet blev slut fick jag ladda nästan varje natt. Min SonyEricsson Xperia X1 måste jag ladda två gånger om dagen om jag har wifi och bluetooth igång samt pratar mycket. Det är inte bra batteritid. Den telefonen skall också gå att ladda via USB-porten medan man synkar. Fungerar inte. Datorn orkar inte driva laddningen utan det tar en hel dag att ladda telefonen om den är på. En påringning och man får börja om från början. Förutom att själva telefonen har gränslöst dålig programstabilitet.

Nu sitter jag med en Ipod nano som inte höll för att ha i armväska när man joggar. Fuktskada sa de.
En Nikon Coolpix med där objektivet inte åker ut. Fuktskada sa de.

Jag tycker det är allvarligt konstruktionsfel om prylarna kan läcka in fukt. Nån som vågat ta med nån pryl till Thailand och reklamera den sen? I höst skall jag till Mexico till kusten. Tropik-klimat är det. Kan apple sälja några Ipoddar där, allvarligt?

Det som stör mig särkillt mycket är när jag googlat om fuktskador hittar jag en hel del sidor om missnöjda kunder om fuktskador och i debatten som skapats finns det teknikmuppar som på ett eller annat vis är involverade i verkstäderna (antingen jobbar eller har nån kompis som gör det) tycker konsumenterna är dumma i huvudet för apparaterna är ju känsliga för fukt och man får skylla sig själva. Är det rimligt att man skall behöva lyssna på musik med spelaren i plastpåse vid fuktig väderlek eller för att kunna ha apparen i innerfickan?
 
Visst går det att tillverka prylar som håller för det mesta i påkänningsväg och fukt, men finns det någon som är beredd att betala vad en sådan produkt skulle kosta?
 
Det finns rätt billiga vädertätade mobiltelefoner, men de flesta verkar prioritera högupplöst pekskärm och flest antal appar istället.

Dvs marknaden bestämmer vad tillverkarna ska satsa på.
 
Ska nog mycket fukt till för att förstöra en mobil.Tror nog de ofta drar till med fuktskada för att slippa ansvaret
 
Det var bättre förr! Saker tillverkades mer gediget och robust. Idag ska allt tillverkas till minsta möjliga kostnad för att tillverkarna ska tjäna så mycket som möjligt, vilket innebär att produkten blir av undermålig kvalitet.
Jag upplever i alla fall generellt, att man får vad man betalar för. Ju dyrare en produkt är desto bättre kvalitet får man.
 
Felet ligger i att konsumenterna inte är villiga att betala för kvalitet. Allt ska bli billigare och billigare och nånstans måste man kompromissa. Man får idag väldigt mycket för pengarna om man ser till funktion/finesser jämfört med vad man fick "förr", men man har ju såklart varit tvugna att spara in någonstans för att klara detta till ett pris som konsumenterna är villiga att betala. Detta har resulterat i att det är svårt att hitta bra grejer till vettiga priser, utan det finns numera bara billigt skit eller saker som håller hög kvalitet med som är ruskigt dyra. Dedär lagoma grejerna med lagom kvalitet till lagom pris finns inte längre.

Sen kan en pryl man har i fickan utsättas för ganska hög fuktighet även om det inte regnar, eftersom att kroppen avger fukt. Jag har visserligen ett relativt aktivt jobb, men på kniven jag har i fickan blir bladet inte så sällan rostigt, tex. Ibland när det varit varmt ute och jag haft mobilen i fickan så har man kunnat SE att den är fuktig.

Det sagt så har jag haft ganska bra tur med mina prylar. Min K610i hade jag i över 3 år innan jag valde att köpa ny istället för att byta batteriet som blivit gammalt. Telefonen funkar fortfarande fint annars. Jag har inte råkat ut för att några kameragrejer har gått sönder och min TV:n som jag hade när jag var singel vägrade att dö (jag hade sagt till mig själv att inte köpa ny förrän den lämnat in, numera är den såld till fördel för sambons TV som åxå den vägrar dö (jo, vi har varit lite sugna på en platt TV istället för en tjock)) osv osv.
Sen har ju några saker lämnat in för att jag själv lyckats tappa dem eller liknande...
 
Förväntad livstid

Den faktiska livstiden är garantitiden + 1 till 4 veckor. Hur många gånger har en pryl lagt av veckan efter det garantin gått ut. Oavsett om den är 1 eller flera år.
//eie
 
Sen är det en grej till att tänka på i sammanhanget.

Nu vet jag att det fins många som säger precis tvärt om, men för min egen del struntar jag fullständigt i om en kompaktkamera, mobiltelefon eller laptop håller mer än något/några få år eftersom det ändå är totalt utdaterad och jag ändå snart skulle byta den till en ny.

Alltså kostar en mobil 3000 kr och håller i två år eller 4000 kr och håller i fem år kvittar för mig. Eftersom jag ändå säljer den efter ett-två år och kanske får ut mellanskillnaden mot vad den billigare av lägre kvaité skulle ha kostat slutar det ändå på samma kostnad för mig.

Dessutom lär både storlek och vikt öka och utvecklingen gå långsammare eftersom färre skulle tillverkas.

Jag förstår att folk inte vill betala för kvalité när det bara är den fysiska kvalitén som förbättras och saken håller långt efter att den är så omodern att den knappt är användbar längre.
 
Jag har en fråga som inte direkt är kamerarelaterad men lite i alla fall. Vilken livstid förväntar sig fotosidans medlemmar att en elektronikpryl skall ha? En kamera tex är ju rätt dyr och jag har själv allt oftare råkat ut för att prylar man köper är trasiga efter 3 veckor, 3 månader, 12 månader, 2-3 år. Går man tillbaka till butiken och klagar så heter det att det kommit fukt i apparaten och tji garanti. Nån systemkamera har ännu inte pajar för mig (ta i trä) men sånna där ipoddar, familjekompakter där ojbektivet åker ut när man sätter på den (objektivet fastnade), telefoner i parti och minut, och samtliga med tji garanti för den blivit fuktig eller nån annan förklaring att garantin inte gäller. Jag tycker det verkar som grejer höll bättre förr. Jag har tex en ericsson K750i som ser ut som kriget och fungerar utmärkt ännu.

Jag har inte blötit ner dem, inte tappat dem, inte haft sand i dem etc utan bara haft grejorna i fickorna. Förvisso har ungarna mobiler tidigare levt hårt och har skavor, men de har på senare tid blivit sjukt rädda om sina grejor och gör ett himla liv om det kommer minsta märke på dem. Ändå går de nya sönder.

Tyvärr är inte märkesgrejor bättre. I-prylar har i mina ögon fåt väldigt stukat förtroende...

Hur länge skall grejor hålla och hur rädd om dem skall man behöva vara? Kameror tycker jag borde hålla särkillt bra eftersom de är ute på tuffa fotouppdrag och är väldig väldigt dyra för en vanlig famlijeekonomi. Extra surt är det om man köpt på avbetalning och så är det paj innan sista räkningen är betald...

Ren elektronik har egentligen obegränsad livsläng, de första transistorerna från fyrtiotalet kopplar fortfarande i Bell Lab flera tusen ggr i sekunden oavbrutet i 60 år.
Elektronik utan rörliga delar håller så länge deras anslutningar, kontakter görs för, telefoner till exempel för ca 3 år.
Men utan svårigheter kunde man göra telefoner som håller 100 år.
Rörliga komponenter slits, och har begränsat livslängd, men olika. En startmotor i bil dör efter 10-12 timmar medan jag har sett asynkronmotor som har gått oavbrutet utan service i 80 år, ca 800 tusen arbetstimmar. (motsvarar ca 4 miljoner mil för en bil)
Man kunde nog göra kameror också med nästan evig liv, men vi vill inte köpa kamera som väger 10 kg och kostar 100000 kr.
Proffskameror håller säker många gånger längre än amatörkameror, men ändå blir utslitna efter några år.
50000 för en kamera låter mycket för en amatör, men som proffsverkyg är det inte ens dyr. En magnetröntgen, långtradare, tandläkarutrustning, skördetröska, hjullastare kostar mycket mer.
 
Brukar räkna med den angivna garantitiden och någon/några månader på det mesta inom elektronik som datorer, kameror mm däremot mobiler är en sak som jag förbrukar ganska snabbt pga mitt jobb och fritid som är mycket på sjön = fukt och blöta i olika former och saltbemängd sådan och dålig på att komma ihåg att lägga den i sin fina enkom inköpta vattentätta påse.
Istället ligger den framme eller i fickan och dör antingen drunkningsdöden vid regn, sjunker i djupet eller ramlar i durken och spricker så jag har aldrig ens försökt yrka garanti på en mobil ;-)

Pga min hantering av mobiler så väljer jag alltid en modell i mellanprisklass så blir jag inte så ledsen när den ger upp, min nuvarande Nokia 6710 är knappt 1 år och börjar bete sig mysko så snart är den färdig att byta vilket är helt normalt i min värld.

Gäller det däremot annan elektronik som elmotorer, instalations el och andra elmaskiner så förväntar jag mig längre livstid normalt 5 år eller mera, min nuvarande elmotor till båten är från -92 och har aldrig krånglat och lär inte göra det på länge ännu, grannens av samma fabrikat är från mitten 70 talet och perfekt funktion ännu, så det skiljer på vad man talar om för sorts elektronik.
 
Kvalitet är världens sämsta säljargument idag. Viktigast av precis allt är att konsumentprodukten är billig. Billig, billigare, billigast. Folk tycker fan 1000 SEK är DYRT för en bra digitalkamera idag. ALL teknik anses vara dyr trots att den är billigare än någonsin.
Vi som trots allt vill köpa bra kvalitet får helt enkelt gilla läget och pynta upp. Har Omegaklocka, BMW, 5D2 och några L-gluggar. De kostade mig en förmögenhet men jag ångrar inget. Snart har jag glömt priset men kvaliten består :)
 
Är du helt säker på det?

Ja, man var intresserad av transistorernas sk "badkarskurva"/livslängd som är typisk på produkters livslängd. Ett antal transistorer från fyrtiotalet håller på och kopplar med några kHz hastighet sedan dess. Verkar inte åldras.
Däremot oxiderar elektronikens anslutningar enligt badkarskurvan.
 
Kvalitet är världens sämsta säljargument idag. Viktigast av precis allt är att konsumentprodukten är billig. Billig, billigare, billigast. Folk tycker fan 1000 SEK är DYRT för en bra digitalkamera idag. ALL teknik anses vara dyr trots att den är billigare än någonsin.
Vi som trots allt vill köpa bra kvalitet får helt enkelt gilla läget och pynta upp. Har Omegaklocka, BMW, 5D2 och några L-gluggar. De kostade mig en förmögenhet men jag ångrar inget. Snart har jag glömt priset men kvaliten består :)

Det är oerhörd hög kvalité idag även på konsumentelektronik, och andra produkter jämfört med förr.
När har du behövt reparera en TV senast? Eller en dammsugare? En kylskåp?
Min nuvarande bil har inte haft ett enda fel på 10 tusen mil... Hur var det förr?
Eftersom kvaiitén är så hög, försvann reparation som yrke, och då är meningslös att göra produkten reparerbart.
Samtidigt kostar de flest produkter tiondel så mycket (räknat i timlön) som för 50 år sedan.
Första svart-vit 20 tum TV kostade 2 månadslöner, och gick sönder 1-2 ggr/år.
Idag en 32 tum TV kostar 3 dagars lön, och går inte sönder.
 
Inte bara elektronik som är sunkigt numera. Den stenhårda konkurrensen och vinstpressen trycker tillverkarna alltmer mot massproduktion med bristande design, testning och kvalitetskontroll. Köpte nyss ny fiskeutrustning. Min gamla höll i 35 år. Blev allvarligt bekymrad när jag såg hur nya grejer ser ut. Köpte till sist ett svindyrt spö (ser plastigt ut, mjuk i toppen men dyrt) och en ny rulle som inte såg särskilt robust ut den heller. Det nya spöet är sämre än det gamla vad gäller kastlängd och precision och rullen gick sönder efter 50 kast (hur roligt är det mitt på fjället?). Min dator för 60 000 har jag aldrig varit nöjd med, får bygga nästa själv. Man får nog vara glad om en elektronikpryl håller i 3 år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.